گروه مد و لباس هنرآنلاین: فرزانه بیگی، از طراحان و تولیدکنندگان لباس مشاغل و مدرس درباره شرایط حاکم بر طراحی و تولید لباس مشاغل و لزوم توجه به نکات روانشناختی در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تأثیرات استفاده از لباس مناسب در محل کار از جنبههای گوناگون بر هیچ فردی پوشیده نیست و در وهله نخست باید بر این مهم تأکید داشته باشم که لباس کارمندان باید مایه آرامش و راحتی آنها را فراهم آورد و در این میان استفاده از رنگها و طرحهای مناسب بهویژه رنگهای شاد و آرامبخش میتواند تأثیرات روانی بسیاری بر روحیه کارمندان داشته باشد.
او با اشاره به اینکه یکی از دلایل طراحی لباس مشاغل، نمایش هویت فرهنگی و اجتماعی آن شغل به مخاطبان است، اظهار داشت: در این بخش باید بگویم که در کشورمان حتی طی سالهای اخیر که شاهد پیشرفت در حوزه طراحی لباس بودهایم اما همچنان با ضعفهایی در این بخش مواجه هستیم و در شرایطی که اهمیت دارد طراحی لباس مشاغل با هویت فرهنگی و اجتماعی هر شغل مطابقت داشته باشد اما اغلب سفارش دهنگان به دلیل خروج جریان طراحی و بهکارگیری رنگهای خاص در پی تحقق این امر در برابر این مهم مقاومت میکنند.
بیگی تصریح کرد: بهمنظور جلب نظر بیشتر بانوان و آقایان از لباسهای خاص مشاغل توصیه میشود بنا بر تعریفی که از هر شغل با مختصات و مشخصاتش وجود دارد، مدیران ارگانها بپذیرند که صرف طراحی یک لباس فرم ساده نمیتواند نظر مصرفکنندگان را جلب کند و ازآنجاکه لباس یک رسانه به شمار میرود، باید در این بخش نیز چنین توقعی از طراحی داشته باشیم.
او با تأکید بر لزوم رعایت اصول ارگونومی در طراحی لباس مشاغل اذعان داشت: توجه به هرکدام از این نکات و منحصربهفرد بودن لباسها برای هر فرد بر اساس آناتومی اندام شخص، دارای اهمیت بسیاری است و اگر طراحان بنا دارند به این حوزه پا بگذارند، پیشنهاد میشود که حتماً سرفصلهای علمی در ارتباط با این بخش را موردمطالعه قرار دهند و در پی همین نکات است که صرف طراح لباس بودن نمیتواند موفقیت ما در حوزه طراحی و تولید لباس مشاغل را تضمین کند.
این مدرس طراحی و دوخت لباس در ادامه به وضعیت بازار مواد اولیه برای تولید لباس مشاغل اشاره کرد و گفت: پارچه، نخ و سایر ملزومات لباس با کیفیت مناسب نه اینکه در بازار موجود نباشد اما آنچنان گرانقیمت است که اگر بخواهیم محصولی باکیفیت را تحویل مشتریان خود دهیم، باید آن را با قیمت بالا عرضه کنیم که اغلب توان چنین خریدی ندارند و درنتیجه میتوان گفت درصد بالایی از لباس مشاغل موجود در بازار و یا تولیدشده توسط کارگاههای تولید، از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند و اغلب پس از مدتی استفاده و شستوشو، قابلاستفاده نیستند.
بیگی در پایان گفت: به هر روی با آنکه طراحی و تولید لباس فرم و مشاغل میتواند فرصتهای درآمدزایی و کارآفرینی مطلوب فراهم آورد اما باید در نظر داشت با توجه به بالا رفتن سطح سلیقه مخاطبان، ارائه محصول با کیفیت پایین در بلندمدت جوابگو نیست و لازم است با در نظر گرفتن تمام ابعاد و نکات مهم در زمینه طراحی و تولید لباس مشاغل، سطح کیفی تولید را افزایش داد.