سرویس مد و لباس هنر آنلاین: دومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران بهمنظور بررسی چالشها و موضوعات مرتبط با لباس فرم دانش آموزان در حوزه ایمنی و سلامت جسم و روح این قشر از جامعه در دفتر انجمن برگزار شد.
آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان از مجریان گروه کودک و نوجوان شبکه دو، کیانا فرحی متخصص پوست و ندا سرمه دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران در این نشست با طرح موضوعات متعدد به بحث و تبادلنظر پرداختند و در پایان این نشست تخصصی، مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان بهمنظور ایجاد فرصتهای آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شود.
غفلت از اهمیت لباس فرم مدرسه علیرغم شکسته شدن انحصار رسانهها
دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن در ابتدای این نشست به تأثیر رسانه بهویژه رسانه ملی بهمنظور فرهنگسازی در زمینه استانداردسازی لباس فرم مدارس و همچنین لباس اجتماع گروه سنی کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: علیرغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانهها با ظهور شبکههای اجتماعی اما همچنان اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس با تکیهبر استانداردهای علمی و فرهنگی مغفول مانده پس درنتیجه از هماکنون باید به فکر تولید محتوای تخصصی و چندوجهی برای رفع مشکلات و نواقص فعلی و انتشار آن از طریق امکانات رسانهای باشیم.
سرمه با تأکید بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان در محیط مدرسه بهعنوان نخستین حضور اجتماعی پس از خانواده اظهار داشت: بدون شک کودکان و نوجوانان از بر تن داشتن لباس فرم احساس رضایت میکنند و چهبسا زمانی که در کودکی از آنها پرسیده میشود که در آینده چه شغلی را انتخاب خواهند کرد، به سراغ گزینههایی میروند که دارای لباس فرم بوده و بر اساس همین نگرش، تلاش میکنند انتخابی هویت مدار داشته باشند و این امر نشان از توجه دانشآموز به شأن و جایگاه اجتماعی از مسیر پوشش جذاب و استاندارد دارد.
احساس شرم و خجالت از لباس فرم نامناسب و غیراستاندارد در دانشآموز
او به جایگاه لباس فرم در اسطورهسازی، قهرمان سازی و شخصیتپردازی میان کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: از بعد روانی، کودکان و نوجوانان آماده ایفای نخستین نقش اجتماعی خود از طریق بر تن کردن لباس فرم در محیط مدرسه هستند اما غفلت از این نقش و جایگاه سبب شده که طی سالیان متمادی، نوعی سرخوردگی میان دانش آموزان به وجود آمده و آنها کمتر علاقه و ارادتی نسبت به این لباس نداشته و بعضاً از پوشیدن آن احساس شرم و خجالت کردهاند.
دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران، نگاه کلان در عرصه استانها و نواحی مختلف کشور را در ارتباط با موضوع استانداردسازی لباس فرم مدارس در ایجاد و حفظ ایمنی و سلامت دانشآموز موردتوجه قرار داد و گفت: این نگرش باید بهدرستی تبیین شود و باید از تمام ظرفیتهای حوزه سلامت، روانشناسی و رسانه در تحقق این هدف متعالی بهره گرفت.
مجتبی ظریفیان که مخاطبان رسانه ملی او را با نام مستعار "عمو مهربان" در گروه کودک و نوجوان شبکه دو میشناسند، با بیان خاطراتی از لباس فرم خود در دوره دانشآموزی اذعان داشت: از آن زمان تجربه خوشایندی مرتبط با لباس فرم مدرسه برای من و بسیاری از همسالانم باقی نمانده چراکه تفکری مبنی بر توجه به اثرات لباس فرم بر سلامت جسم و روح دانشآموزان در آن سالها و حتی تا هماکنون وجود نداشته است.
رسالت مجریان تلویزیون در تببین مؤلفههای تعلیم و تربیت از مسیر لباس فرم مدرسه
ظریفیان با اشاره به تأثیرات لباس فرم دانش آموزان در تعیین میزان علاقهمندی این طیف به محیط مدرسه تأکید کرد و گفت: امروز دانش آموزان ما نیازمند ابزاری برای توجه هرچه بیشتر به جایگاه مدرسه در تعلیم و تربیت خود هستند و بیشک لباسی که او در این محیط بر تن دارد نخستین و مهمترین مؤلفه برای ایجاد این نگرش در مسیر درست آن است و این از رسالت ما بهعنوان مجری برنامههای کودک و نوجوان است که این مهم را به دانشآموز، خانواده او و متولیان آموزشوپرورش با زبانی شیوا گوشزد کنیم.
او توجه به ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی در میان قومیتهای گوناگون کشور را ضروری دانست و گفت: خاستگاه اجتماعی کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف باید بهدرستی رصد شود و سپس نسخه لازم برای شاخصهای طراحی و تولید یک لباس استاندارد تجویز شود.
مجریان رسانه ملی، ذائقهساز و الگوسازند
آزیتا رضایی دیگر مهمان این نشست که او را نیز با نام مستعار "خاله رؤیا" در تلویزیون میشناسند نیز در سخنانی گفت: هرقدر هم که از تأثیر توجه اصولی و استاندارد به جایگاه رنگ در روحیه و یادگیری دانش آموزان بگوییم، کم گفتهایم و بر اساس همین دیدگاه است که طی سالیان اخیر، ما و جمعیت همکارانمان در گروه کودک و نوجوان شبکههای مختلف رسانه ملی تلاش کردهایم که نقش خود را در مسیر الگوسازی و ذائقه سازی برای پوشش کودکان و نوجوانان از درگاه تنوع طرح و رنگ در لباسمان مقابل دوربین صداوسیما ایفا کنیم.
رضایی با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان باید در خلق جزئیات محیط آموزشی و مناسبات آن به شکل غیرمستقیم دخیل باشند اظهار داشت: درک و شناخت از نیاز کودک و نوجوان بهشدت ضروری است و درعینحال نباید بهگونهای عمل کرد که محصلان خود را افرادی منفعل ببینند درنتیجه یکی از شاخصهای تأمین ایمنی و سلامت برای دانش آموزان از طریق لباس فرم مدرسه به همین اشراف و شناخت از ویژگیهای جسمی و روحی دانشآموزان برمیگردد که این موضوعات مهم باید در کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس برای گروههای سنی، جنسیت، جغرافیا و فرهنگهای مختلف به شکل دانشگاهی، بررسی و نتایج تحقیقات به کمک ما در رسانه ملی و سایر همکارانمان در دیگر رسانههای رسمی منتشر شود.
لزوم توجه انجمن پوشاک مدارس به طراحی لباس برای معلمان و کادر آموزشی
این مجری گروه کودک و نوجوان تلویزیون در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم توجه به امر طراحی و دوخت لباس مناسب برای معلمان اشاره کرد و گفت: این مسئله باید بهکرات از مسیر رسانه ملی در مورد تأکید و توجه قرار گیرد و کارگروههای متعدد انجمن باید علاوه بر تمرکز روی لباس فرم دانش آموزان بر تأثیرات لباس معلمان و کادر آموزشی بر روحیه و میزان درک و فهم دانشآموز از موضوعات مطرح در کلاس درس غافل نشده و برای این بخش نیز استانداردهایی را تبیین کنند.
کیانا فرحی پزشک متخصص پوست در این نشست بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: لباس متحدالشکل برای دانش آموزان یک مدرسه بر اساس میزان فعالیت آنها باید طراحی شود و چهبسا سهلانگاری در این دست موضوعات، به ایجاد اختلال در روند رشد جسمی و ذهنی دانشآموز منجر شود.
بررسی تبعات جسمی لباس فرم غیراستاندارد برای دانشآموزان
فرحی به موضوع مهم ایمنسازی در لباس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: بهطور مثال شلوار بهعنوان جزء مهمی از این لباس تلقی میشود که باید متناسب با میزان جنبوجوش دانشآموز باشد و در این میان جنس پارچه و توجه به الیاف مورداستفاده و میزان تبادل هوا از نکات بسیار حائز اهمیت است.
او تأکید کرد: لباس فرم مدارس باید بهگونهای طراحی شود که استانداردسازی وزنی کودک و نوجوان در آن لحاظ شود و اجزای لباس همچون مانتو، شلوار، کیف و کفش دانشآموز باید به فرم دهی اصولی بدن او در زمان ایستادن، راه رفتن و نشستن کمک کند درنتیجه نحوه طراحی لباس فرم باید به ایجاد استاندارد در این مؤلفههای حرکتی منتج شود.
فرحی گفت: متأسفانه تحقیقات نشان میدهد معضلاتی همچون ناباروری، قوز کمر، درد مفاصل و افزایش بیرویه وزن و اختلالات حرکتی افراد در سن بزرگسالی، ریشه در دوران دانشآموزی آنها بهواسطه لباس غیراستاندارد و نامناسبی دارد که طی ۱۲ سال بهاجبار بر تن داشتهاند و از هماکنون باید برای جلوگیری از مواجهه با چنین معضلاتی در میان جوانان فردا چاره اندیشید.