سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دو ماه مانده تا پایان سال، گزارشی از مجموعه رخدادهای ناظر بر صنعت پوشاک از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرحشده که مرور تیتروار آنها در این مجال خالی از لطف نیست هرچند بازار و بخش تولید که از نزدیک با این عرصه درگیر هستند، بهتر از هر فرد دیگری میتوانند درباره صحتوسقم این آمار و اطلاعات اظهارنظر کنند.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت این هفته هفته اخبار قابلتوجهی را درباره شرایط حاکم بر صنعت پوشاک کشور عنوان کرده که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میشود:
- روند کنونی در کاهش واردات پوشاک و ارتقای موقعیت برندهای داخلی کاملاً امیدوارکننده است و خوشبختانه در 9 ماهه امسال تولیدات صنعت پوشاک 20 درصد افزایشیافته که همزمان با کاهش واردات نشاندهنده رشد و رونق این صنعت در کشور است.
- با توجه به نامگذاری سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید، وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال در هفت محور و 34 برنامه اجرایی وجوه مختلف این مهم را موردتوجه قرار داده که در همین راستا یکی از برنامههای ویژه وزارت صمت، توسعه صنعت نساجی و پوشاک بوده است.
- صنعت پوشاک چه تحریم شود چه نشود، بهعنوان یک صنعت مزیت دار در اشتغالزایی با سرمایهگذاری پایین که امکان توسعه آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد و همچنین سابقه تاریخی و تجربه و دانش موجود در این صنعت در سطح کشورمان و با لحاظ نیاز عمومی مردم به تولیدات آن، دارای اهمیت فراوانی است و حتماً باید موردحمایت جدی قرار گیرد.
- در این مقطع تاریخی یک فرصت بزرگ برای فعالین صنعت پوشاک و نساجی کشور ایجادشده است که میتوانند به تثبیت فعالیت خود و بازار کالایی خود بپردازند.
- با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال، یکی از دغدغههای جدی بنده تأمین مایحتاج عمومی مردم بهویژه در مواردی همچون پوشاک است که امیدوارم با پیشنهادهای ارائهشده و تدابیر موردنظر، مردم کمترین دغدغه ممکن را در این خصوص داشته باشند.
- امروز چادر مشکی و تأمین نیاز بازار ازجمله دغدغههای ما در این وزاتخانه بوده که خوشبختانه در دستور کار قرارگرفته و امروز شاهدیم که سرمایهگذاری بزرگی در این صنعت در حال انجام است.
- با توجه بهضرورت تکمیل زنجیره تولید صنعت پوشاک افزود: باید اطلاعات شفافی از میزان تولید در حلقههای مختلف این صنعت تهیه شود؛ لذا برای حذف شناسایی حلقههای مفقوده، انتظار میرود شاهد همکاری بیشتری از سوی بخش خصوصی در این خصوص باشیم.
- توانبخش خصوصی و منابع موجود آنها را در جهت سرمایهگذاری در صنایع مختلف کشور ازجمله همین صنعت پوشاک نباید دستکم بگیریم و باید با شناسایی دقیق بسترهایی که موجب وابستگی صنعتی کشور هستند، برای حذف آنها برنامهریزی بهتری انجام دهیم.
- در صنایعی که احتمال سودآوری دارد بخش خصوصی باید فرصتهای لازم را برای سرمایهگذاری پیدا کند و دولت صرفاً درجاهایی که بخش خصوصی حاضر نیست سرمایهگذاری انجام دهد ورود کند.
- امروز عموم برندهای معتبر و شناختهشده پوشاک ما در بخش آقایان است و در سایر بخشها ضعفهایی داریم که ضرورت دارد بهدقت رصد و برای رفع آنها اقدام شود.
- در کنار برندسازی باید در تولید شأن و منزلت مصرفکننده را نیز مورد توجه قرار دهیم و در همین راستا خود تشکلها و اصناف در کنار توجه به سلیقه مشتریان این مهم را نیز باید حتماً لحاظ کنند.
- خوشبختانه واردات غیرقانونی در این صنعت کاهش داشته و در یک سال گذشته قاچاق پوشاک از 2.2 میلیارد دلار به 1.8 میلیارد دلار کاهش یافته است.
- واردات حتی اگر از مناطق آزاد نیز باشد باید حتماً بهطور دقیق کنترل شود در غیر این صورت این روند تخلف قانونی است و نیازمند برخورد قانونی است.
- روند کنونی در کاهش واردات، افزایش تولید و ارتقای موقعیت برندهای داخلی کاملاً امیدوارکننده است و حتماً این رویه باید تداوم یافته و مورد حمایت قرار گیرد.