سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر از 25 الی 28 بهمن در منطقه آزاد چابهار میزبان بیش از 18 کشور در سطح بینالمللی بود. در میان این کشورها، فرانسه و ایتالیا، حضوری پررنگ را در عرصه آموزش و برگزاری ورکشاپهای عملی و نظری داشتند.
کورین گاسر، دستیار سیلوی فاکن، طراح مطرح و نامی فرانسوی که در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، حضور داشت، معتقد است نوعی هنرمندی در آثار و لباسهای ایرانیان وجود دارد. او دراینباره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چیزهایی که من در چابهار و ایران دیدم، بسیار برایم تازگی داشت زیرا بر اساس تصویری که از ایران همواره ارائه شده بود، همیشه فکر میکردم که با فضایی بسته و منفی مواجه خواهم شد، در حالی که به هیچ عنوان فضا با تصورات من هماهنگ نبود و شرایط متفاوتی داشت.
او افزود: در واقع من با آمدن به ایران، رنگها و سلیقههایی را دیدم که زیبایی و هنرمندی را در آثار و لباسهای ایرانی به تصویر میکشد.
این هنرمند تصریح کرد: آنچه ما در خارج از ایران میشنویم، با آنچه در این کشور دیدم و مشاهده کردم، بسیار متفاوت است؛ بر همین مبنا فکر میکنم که با استفاده از تواناییهای موجود در ایران و فرانسه، میتوانیم در آینده کارهای بزرگی را بهواسطه فرهنگ و پیشینه این دو کشور انجام دهیم.
گاسر، حضور در ایران را یک تجربه بینظیر خواند و افزود: از آمدن به ایران بسیار خوشحالم زیرا پذیرایی و استقبالی که ایرانیها از ما انجام دادند، بینظیر بود و امیدوارم بتوانم باز هم به ایران بازگردم.
او سوزندوزیهای بلوچ را دارای پتانسیل مناسبی در عرصه مد دانست و گفت: من سوزندوزیهای ایران را بسیار دوست دارم. با توجه به اینکه سیلوی فاکن پیش از این نیز از کارهای هندی در آثار خود استفاده کرده و به اینگونه نمونهها علاقهمند است، فکر میکنم که سوزندوزیهای بلوچ نیز میتواند در آثار او مورد استفاده قرار گیرد و بهوسیله تلفیق بهرهبرداری شود. در واقع این جشنواره فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط بین این آثار ایرانی و فرانسوی است.
گاسر درباره حضور فاکن در ایران توضیح داد و گفت: از آنجایی که اغلب کارهای فاکن در موزهها نگهداری میشود، چندی پیش او کلاسی را در کاخ گلستان برگزار کرد ضمن اینکه قرار است که اثری را نیز با الهام از این کاخ تاریخی طراحی کند.
او ادامه داد: ایران میتواند از طراحان برجستهای نظیر فاکن استفاده کنیم تا لباسی درباره چابهار اجرا شود البته او اکنون در حال کار کردن بر روی لباسی با مفهوم کاخ گلستان است که طی سه ماه آینده رونمایی خواهد شد.
میراندا: مد و لباس ایران نیازمند تأکید بر سادگی است
ماریو میرندا، مدرس استراتژی و مارکتینگ در عرصه مد و کارشناس فعال در مجله CNN، دیگر کارشناس حاضر در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر چابهار بود، که در این دوره از جشنواره کارگاهی را تحت عنوان "نحوه بستهبندی و ارائه محصول فشن" ارائه کرد. او در مصاحبه با خبرنگار هنرآنلاین، ایران را کشوری بسیار جذاب و جالب خواند و گفت: ایران کشور بسیار جذاب و جالبی است و من از آمدن به آن بسیار خرسندم البته من قبلاً نیز کارگاههایی را برای دانشجویان امیرکبیر در تهران برگزار کردهام تا به آنها بگویم که چگونه میتوان از هنر بازاریابی و مارکتینگ در راستای فعالیتهای خود استفاده کنند.
او حوزه لباس در ایران را نیازمند درونی شدن مفاهیم دانست و افزود: هر کدام از کشورها دارای فرهنگی هستند اما برای بینالمللی شدن محصولات در این بخش، ایران نیازمند لباسهایی است که بهواسطه آن بتواند در آن مفاهیم را درونی کند. درونی شدن مفاهیم در لباسها کمک میکند که لباس، بدون نیاز بهواسطه برای ترجمه فرهنگ، وارد دیگر عرصهها شود.
این مدرس بینالمللی درباره مباحث مطرحشده در کارگاههایش، گفت: من در این کارگاهها مباحث مربوط به مارکتینگ را میآموزم و به آنها یاد میدهم که برای برند شدن چه اقداماتی باید انجام دهند. این مباحث مربوط به اسطورهها، زیبایی و مباحث مختلف فرهنگی است زیرا لباس دارای وجوه متفاوت و مختلفی است. لباس امروز بلوچستان بسیار محلی و سنتی است بنابراین امکان حضور چنین لباسهایی در سطح بینالمللی نیست اما میتوان با تمرکز بر مفاهیم درونی و استفاده از تکنیکهای مختلف فضا را برای این بخش باز کرد. بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان چون فرانسه از هویت خود استفاده میکنند اما امکان درک مفهوم و پسند همهجانبه آن را به وجود میآورند. در همین راستا اگر ایران تمایلی برای پیوستن به بازار جهانی دارد، باید از امکانات فرهنگی خود که بسیار نیز غنی هستند با کیفیت بالا بهرهبرداری کند.
میراندا، مشکل اصلی در عرصه مد و لباس ایران را نگاه دکوراتیو به این عرصه دانست و اظهار کرد: آنچه هنوز نتوانسته استاندارد بینالملل را در ایران به دست آورد، توجه به سادگی کالا و لباسهاست زیرا ساده بودن کالا میتواند امکانات خود را با اعتقاد هر چه تمامتر به مخاطب معرفی کند بنابراین اگر در طراحی کارهای سادهتری را با رنگهای ملایمتر داشته باشیم، جذاب است البته رنگهای امروز بلوچستان در فرهنگ این عرصه بسیار زیباست اما برای بینالمللی شدن باید بر سادگی تأکید کنیم.
او ادامه داد: چگونه معرفی کردن یک کالا در این عرصه بسیار مهم است یعنی یک لباس با نورپردازی، چیدمان، موقعیت خوب و ... بهتر میتواند بهرهبرداری شود اما در ایران به چنین مباحثی توجه جدی نشده است. در واقع لباس هویت واقعی خود را در ایران فراموش کرده و جای خود را به دکوراسیون داده است. لباسهای امروز در ایران بیش از طراحی دارای دکور است.
این مدرس دانشگاهی تصریح کرد: یک طراح باید حجم و موقعیت بازار را در این عرصه مد نظر قرار دهد البته در تمام کشورها برخی طراحان لباسهایی را با دکور اما به تعداد معدود، اجرا میکنند اما پوشاکی که بتواند برای شخصیتها گویا باشد، کمتر با این نوع المانها میتواند موفق باشد. البته جشنواره مد و لباس فجر، فرصت مناسبی برای بررسی تواناییها و پتانسیل طراحان در این بخش است اما من معتقدم که بهاندازه کافی در سطح بینالملل برای این بخش اطلاعرسانی انجام نشده و من انتظار بیشتری از این رویداد مهم داشتم البته امیدوارم که در سالهای بعد این رویداد به شکل بهتری در سطح جهانی انعکاس پیدا کند.
میراندا مسئله مارکتینگ را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: یک طراح خلاق میتواند کارهای زیبایی را ارائه دهد اما بهطور حتم کسی که در پشت صحنه، بازار و ارتباطات را حمایت میکند، بسیار حائز اهمیت است اما این حوزه در ایران وجود ندارد.
او ادامه داد: من به لحاظ سطح دانش و استعداد تفاوت چندانی بین دانشجویان ایرانی و فرانسوی نمیبینم و معتقدم که هر دو در یک سطح هستم اما ایران در بخش مارکت دچار مشکل است به همین خاطر من در این کارگاه سعی دارم که به مبحث بازاریابی و نحوه ارائه آثار بپردازم. جمعیت جوان و زیر سی سال در ایران بسیار زیاد هستند؛ سلیقه این گروه بنا بر تسلطی که به فضای مجازی دارند، به سمت بینالمللی شدن سوق پیدا کرده که مسئله بسیار مهم و قابل توجهی است. من معتقدم که در ایران امکانات فوقالعاده و خوبی وجود دارد اما متأسفانه ابزارهای لازم برای تبدیل کردن این پتانسیلها وجود ندارد اما قطعاً ایران میتواند جزء بهترین کشورها در این زمینه باشد.
این کارشناس بینالمللی، سوزندوزی بلوچ را دارای پتانسیل بالایی در عرصه مد و لباس دانست و گفت: مسلماً سوزندوزی بلوچستان میتواند، نقش بسیار مهمی را در عرصه مد اجرا کند اما باید به این بخش با سلیقههای بینالملل و نگاه هویتی برخورد کرد. یعنی اگر سوزندوزی ایران از شکل دکوری خارج و مفهوم هویتی بیابد، میتواند موفق باشد البته این در مورد بخشهای دیگر ایران نیز صدق میکند بنابراین اگر در مورد داستانها و ریشههای هویتی موجود در این بخش کار شود، میتوان موفقیت را در این بخش ایجاد کرد.
میراندا، در پاسخ به این سؤال که چقدر میتوان از معماری بناهای شگفتانگیز ایران در مد و لباس بهره برد، گفت: معماری فضاهایی مانند اصفهان بینظیر است به حدی که اصفهان را بهعنوان یک برند در سطح بینالمللی میشناسند بنابراین پشتیانی گرفتن از این بخش یکی از بهترین کارهایی است که میتوان در مد از آن بهره برد.
او ادامه داد: اجرای رویدادهایی چون مد و لباس به میزبانی اصفهان میتواند بازخورد خوب و گستردهای برای این بخش داشته باشد زیرا خود اصفهان موضوع مهمی برای جذب بخش بینالملل و علاقهمندان است.