سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کارولین راش، مدیراجرایی بریتیش فشن کانسیل میگوید: رویکرد تکنولوژی متل برای حل مشکل سایز و اندازه خرده فروشان راه اندازی شده است و این ماجرا چهره سنتی صنعت مد را تغییر میدهد.
این مطلب، بخشی از خبری بوده که در سایت اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منتشر شده و با تکیه بر محتوای آن به نظر میرسد تحولی چشمگیر در سبک و میزان موفقیت خریدهای اینترنتی در راه است.
"استارت آپی که به مردم اجازه میدهد لباسهایشان را دیجیتالی امتحان کنند". این عنوان مطلب است و از طراحی یک نمونه شبیهسازی از مشتریان خریدهای لباس به شکل دیجیتال برای رفع مشکل خرید آنلاین لباس خبر میدهد.
متیل (Metail) یک نمونه شبیه سازی شده از مشتریان خود را با همان اندازه و وزن نمایش میدهد. هدف آن کاهش تعداد بازگشت خریدهای مشتریان در خریدهای آنلاین است و همچنین افزایش اعتماد به نفس مردم برای پیدا کردن چیزی که مناسب و متناسب آنها باشد. این ماجرا با ارائه یک پیشنهاد به مشتری افزایش پیدا کرده است.
متیل (Metail) که به مشتریان اجازه میدهد در یک اتاق مجازی لباس پرو کننند، در دوره سرمایه گذاری سری بی 10 میلیون پوند (12.88 میلیون دلار) به سرمایه خود اضافه کرد. او به عنوان یک خرده فروشی در عرصه مد مسیر را از خیابانها به اینترنت کشانده است.
این سری از سرمایه گذاری توسط شرکت تل TAL رهبری میشود، یکی از پیشروترین تولیدکنندگان لباس در هنگ کنگ که همچنین دوره بودجه سال 2014 را هم رهبری میکرد. سرمایه این استارت آپ از زمان راهاندازی آن در سال 2008 به 12.5 میلیون پوند (16.1 میلیون دلار) افزایش یافته است.
متل یک نمونه شبیه سازی شده از مشتریان خود را با همان اندازه و وزن نمایش میدهد. هدف آن کاهش تعداد بازگشت خریدهای مشتریان در خریدهای آنلاین است و همچنین افزایش اعتماد به نفس مردم برای پیدا کردن چیزی که مناسب و متناسب آنها باشد. این ماجرا با ارائه یک پیشنهاد به مشتری افزایش پیدا کرده است.
تام ادیولا، بنیانگذار متل میگوید: ما به آینده نگاه میکنیم. جایی که خرده فروشیها به سمت کسب و کارهای فناوری مصرف کننده و افزایش دیجیتالی سازی مد میروند. همان طور که رفت و آمد از خیابانها جایش را به تلفنها داده است، این استارت آپ هم میتواند همین کار را انجام دهد. اما تعامل مصرف کننده به طور فزاینده مهم است.
در طول 18 ماه آینده، این تیم قصد افزایش بازار و مشتریهای خود را دارد –در حال حاضر 7.7 میلیون کاربر از آن استفاده میکنند- و همچنین میخواهد مشارکت و ویژگیهای جدیدی هم اضافه کند.
اگرچه این استارت آپ در حال حاضر تنها برای زنان در دسترس است اما، تام ادیولا، میگوید قصد دارد در اواخر سال خدمات مردانه هم راه اندازی کنند.
به گفته ادیولا خیابانهای بریتانیا به اندازه کافی با مصرف کننده راه نمیآیند. این ماجرا هم به نفع فروشندگان آنلاین مانند آمازون بوده است که با هزینه خیابانها رشد کردند. متل هم مانند لینکی میان این دو عمل میکند.
اکثریت قریب به اتفاق مشتریان متل در آسیا زندگی میکنند، جایی که طبقه متوسط به سرعت رشد کرده و رونق تکنولوژی و فرهنگ خیابانی پایین منجر به تمرکز بیشتر در دیجیتال و تجربه مصرف کنندهها شده است.
اما آن طور که مشخص است، بیشتر مشتریان شرکت سرمایه گذاری تل TAL در امریکا زندگی میکنند –تخمین زده شده است که یک لباس از 6 لباس فروخته شده در ایالات متحده بوده است- به این ترتیب متل امیدوار است که این مشارکت باعث گسترش حضور او در امریکا شود.
متل از زمان راه اندازی، 80 هزار پوشاک را دیجیتالی کرده است. این پروسه به آیتمهای خاصی نیاز دارد. از جمله اینکه باید عکس برداری و لباسها به مدل سه بعدی تبدیل شوند که با توجه به انواع پارچه و بدن مصرف کننده نشان داده شود. در حالی که تکنولوژی متل میتواند تا روزی 200 لباس را دیجیتالی کند، ادیولا میگوید نرم افزار آمازون در حال حاضر تنها میتواند 60 تا 90 لباس را دیجیتالی کند.
یکی دیگر از موضوعات این استارت آپ، دموکراتیزه کردن مد است. بخشی از آنچه متل انجام میدهد، به دور از تبیلیغات سنتی آنلاین و خرده فروشی است. در واقع او یک تجربه بسیار شخصیتر میسازد.
متل همچنین به مشتریان اجازه میدهد که لباسهایی که ممکن است به طور معمول انتخاب نکنند را هم امتحان کنند. پرو کردن لباسهای زیاد در فروشگاهها ممکن نیست اما این کار باعث تخلیه احساسی مشتری میشود.
حالا متل کمک میکند که سریعتر لباسها را امتحان کنید و لباس مورد نظر خود را بخرید. او قصد دارد تا اواخر امسال یک سرویس پیشنهاد هم به استارت آپ خود اضافه کند.
دالمن لی، کارشناس ارشد تکنولوژی TAL میگوید: متل پیشرفتهترین فناوری را در اختیار دارد با مجموعه از دادههای منحصر به فرد و برنامههای کاربردی کل زنجیره تأمین پوشاک را تغییر داده است و در نهایت کاری کرده که لباسهای بهتری به مشتریان فروخته شود.