سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نشر نفیر کتاب "آلبر کامو: عناصر یک زندگی" را که توسط رابرت زارتسکی و با ترجمه محمد حکمت منتشر کرد.
این کتاب حاصل تحقیق و تلاش نویسنده است برای درک سکوت کامو در زندگی و آثارش و کشف پیوند این سکوت با حوادث زندگی او و از میان این کند و کاوهاست که جلوههای جدیدی از اندیشه کامو را بازگو کرده است. مهر نوشته: به باور نویسنده تاکید کامو بر سکوت در هنر و سیاست، بازتابی از اراده او برای حمایت از دیگرانی بود که به شیوههای گوناگون محکوم به سکوت بودند. این کتاب در چهار فصل به بررسی اندیشه و زندگی کامو در خلال سالهای ۱۹۳۹، ۱۹۴۵، ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ میپردازد.
در فصل نخست از این کتاب به روایت سفر کامو به کبیلیا برای تهیه گزارش از وضعیت قبایل بربر محلی در سال ۱۹۳۹ است و فصل دوم از کتاب به روایتی از تصمیم کامو برای امضای توماری به منظور جلوگیری از اعدام رابرت برازیاک نویسنده سازشکار با رژیم نازی میپردازد. در فصل سوم این کتاب روایتی از کشمکش کامو و سارتر بر سر مساله ماهیت کمونیسم بیان شده است و در فصل چهارم به سکوت کامو در برابر جنگ الجزاریر توجه شده است.
در مقدمه این اثر میخوانیم این کتاب نه یک زندگینامه کامل و نه یک تفسیرنامه پژوهشی بلکه مقالهای است که در آن راههایی را دنبال میکنم که از طریق آنها، ایدههای آشنا در تار و پود زندگی کامو تنیده میشوند.
این کتاب را میتوانید با ۱۸ هزار تومان تهیه کنید.
کتاب "گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (جلد دوم)" شامل، 47 مقاله، مصاحبه و سخنرانیهای سیدمحمد بهشتی از سال 1374 تا 1395 است. در این کتاب 476 صفحهای کوشیده شده مقالات و گفتگوهای این مدیر و نظریهپرداز سینمایی برای تحلیل و بازخوانی مجدد در دسترس علاقمندان سینما قرار بگیرد.
این کتاب که توسط محمدعلی حیدری گردآوری شده؛ پیش از آغاز مطالبش، یک مقدمه هم به قلم سیدمحمد بهشتی دارد که در بخشی از آن آمده است:
تا مدتها پس از خروج از عرصهی سینما، از سخن گفتن دربارهی سینمای آن دهه بهشدت پرهیز میکردم و به نوعی روزهی سکوت گرفته بودم؛ به این دلیل که ممکن بود صحبتهای من در مناسبات مدیریتی عرصهی سینما خلل ایجاد کند. قاعدتاً کسانی که مسئولیت سینما را بر عهده گرفته بودند باید مسئولانه برخورد میکردند، و شاید سخن گفتنِ من سبب میشد آنها از خود رفع مسئولیت کنند یا با مشکلاتی ناخواسته روبرو شوند. البته در طول این دوران با برخی از مدیران سینمایی مثل مرحوم سیفالله داد ارتباط داشتم و تلاش میکردم درباره با موضوعات سینمایی در رسانهها صحبتی نکنم تا ایشان در محذور قرار نگیرند. اگر حرفی هم بود به خودشان میگفتم. در این مدت با سینماگران نیز بیارتباط نبودهام، اما صحبتهایمان بیشتر حال و هوای درددل داشته است. افزون بر آن، دلیل دیگر برای دوری از حضور در رسانهها، این بود که چه بسا با توجه به جو آن زمانه این شائبه پدید میآمد که من مدعی مدیریت در عرصه سینما هستم، و نمیخواستم به این تصور دامن زده شود.
محمدعلی حیدری پیش از این، گردآوردی کتابهایی چون: "گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهه شصت)"، "سینمای دهه شصت؛ از نگاه مدیران سینمایی"، "سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران"، "سینمای دهه شصت از نگاه منتقدان"، "از نگاه سینماگران؛ دهه 1360" و همچنین مجری طرح کتاب "زیر پوست قصهها؛ سینمای رخشان بنیاعتماد" را در کارنامه دارد.
در آخر، "نقش بهشت" نام کتابی است حاوی حدود هفتاد طرح رنگآمیزی بزرگسالان (آرتتراپی) که طرحهای آن بههمراه هایکوهایی از علیرضا بهرامی منتشر شده است. این هایکوها بیشتر خاطرههای کودکی و نوجوانی ایرانیها را مانند دوران مدرسه، تعطیلات تابستان و عید نوروز، شامل میشود.
در مقدمهی این کتاب با گردآوری فاطمه فرقانی که توسط نشر آرادمان منتشر شده، آمده است:
"رنگآمیزی نهتنها یک فعالیت مهم آرامشبخش و خلاقیتساز برای کودکان و نوجوانان، بلکه برای بزرگسالان هم فرصتی است برای رسیدن به آرامشی مؤثر که به زندگی جلوة بهتری میبخشد.
در تفکرات کهن نیز رنگ تسکیندهنده است و آرامشبخش؛ حال وقتی فرصت رنگآمیزی دهها صفحه طرحهای استاندارد، هنرمندانه و علمی برای همگان فراهم میشود، علاوه بر افزودن رنگ بهتر به زندگی، این فرصت هم فراهم میشود که هنرمند درون هر فردی کشف شود.
این طرحها طوری طراحی شدهاند که انگار عشق را، هم در داخل و هم در خارج خطوط، جستوجو و درنهایت کشف میکنید.
ارتباط نوستالژیک با مدادهای رنگی و کاغذ سفید، وقتی با الگوهای زیبا و گسترة انتخابی عظیم از رنگها آمیخته میشود، یک فرصت استثنایی بهوجود میآورد؛ فرصتی تا سرکشی روح را با خیالانگیزی چنان درآمیزیم که انگار آهوی خوش نقش و نگار و چابکی در درون هر کدام از ما متولد میشود و به اعتلا میرسد.
این شیوه اکنون در جوامع توسعهیافته بیش از هر وسیلة دیگری توصیه میشود؛ زیرا یک رفتار باوقار هنرمندانه را تجویز میکند که هدف و دستاورد آن تنها یک فرصت سرگرمی نیست، بلکه وجوهی از انسان معاصر را بیدار و نمایان میکند که شاید در لابهلای لایههای سنگین و ضخیم زندگی پراضطراب ماشینی ما، هیچگاه فرصت بروز نیافتهاند. ضمن آنکه با ایجاد فرصت تمرکز، شهروندانِ زندگی پرشتاب و پرتنش امروز را نرم و آرام، به تمرکز و آرامش رهنمون میکند."
نشر آرادمان پیشتر از این سری آثار، کتابهای "رؤیای رنگی"، "باغ مونه"، "باغ ونگوگ"، "باغ مشاهیر" و "خوابهای طلایی" (با عاشقانههای علیرضا بهرامی) را منتشر کرده است و آثاری را در دست انتشار دارد.