سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، با حضور پرشور حدود هزار رسانه در فضایی بالغ بر 15 هزار متر مربع جمعه در حالی به کار خود پایان داد که با خبر خوش رئیس جمهور درباره یارانه مطبوعات آغاز و با وعده پرداخت صد در صدی اعتبارات معاونت مطبوعاتی توسط رئیس دفتر رئیس جمهور به پایان رسید.
نمایشگاهی با حضور تمام طیفهای سیاسی صاحب رسانه در کشور که نشان از فضای باز و آغوش گشوده دولت و وزارت ارشاد برای پذیرایی از همه رسانهها در جشن سالانه خودشان بود.
امسال نمایشگاه مطبوعات تفاوتهای ویژهای با سالهای قبل داشت که از آن جمله میتوان به برگزاری نشستهای خبری وزرا، معاون رئیس جمهور و برخی مسئولان طراز اول کشور اشاره کرد که در سالنی جداگانه با اقبال مردم و رسانهها رو برو شد. ابتکاری را که میتوان نام آن را نشستهای خبری مسئولان عالی رتبه با حضور رسانهها و مردم نام نهاد. نشستهایی که در عین رعایت مناسبات مربوط به اینگونه برنامهها، محلی برای مواجهه مستقیم مردم و مسئولان بود؛ که یکی از اصلیترین مطالبات همیشگی مقام معظم رهبری و جنبشهای عدالت خواه بوده است؛ ارتباط بی واسطه مردم و مسئولان و پاسخگویی مسئولان به مردم.
رشد 20 درصدی مخاطبان نمایشگاه و افزایش 15 درصدی پوشش اخبار توسط رسانههای دیداری داخلی و خارجی به گواهی روابط عمومی مصلای امام (ره) هم از نشانههای پویایی بی نظیر نمایشگاه امسال است. این آمار حکایت از بازگشت اعتماد مردم به رسانههاست که با فعالیتهای صدادقانه و شفاف رسانهها فراهم شده است.
وجود سه نمایشگاه عکس هم از جذابیتهای بصری نمایشگاه مطبوعات امسال بود؛ "ایران در سالی که گذشت، ایران و کره، محیط زیست" که با استقبال مردم و مهمانان نمایشگاه هم مواجه شد.
نمایشگاه مطبوعات امسال تصویری بیاد ماندنی از رویدادها و مسائل کشور بود تا جایی که غرفه متفاوت سایت عقیق نیز که به بزرگداشت شهدای مدافع حرم اختصاص داشت، در مرکز نمایشگاه مورد توجه رسانهها و مردم قرار گرفت.
برپایی 23 کارگاه آموزشی و تخصصی در کنار 24 نشست روزنامه نگاران خارجی منتخب از کشورهایی چون "امریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین، ترکیه، لبنان، مصر، ایتالیا و..." نیز از دیگر ویژگیهای نمایشگاه امسال بود.
غرفه نمایشگاه عکس دفاع مقدس، انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس و خانه فرهنگ و ایثار نیز با گزینش عکسهایی خاطره انگیز و ناب در نمایشگاه امسال حال و هوای روزهای جنگ و دوران مقاومت را در نمایشگاه زنده کرده بود.
همچنین فعال شدن رسانههای حاضر در نمایشگاه نیز، از وجوه متمایز کننده نمایشگاه امسال با سالهای قبل بود. بالغ بر 290 نشست خبری، توسط رسانهها در تالارهای گفتگو و غرفههای رسانهها برگزار شد.
امسال همچنین، بازتاب خبری نمایشگاه مطبوعات در رسانههای دیداری داخلی و خارجی با رشد 15 درصدی مواجه شده که این آمار را روابط عمومی مصلای امام (ره) بر اساس ورود تیمهای رسانهای خارجی اعلام کرده است.
نکته قابل تأمل در برگزاری نمایشگاه امسال، افزایش روزهای برگزاری بود به طوری که سنت همه ساله، یک هفتهای امسال، یک روز اضافه شد و نمایشگاه 8 روزه برگزار شد و طبق آمارهای غیر رسمی روزانه به طور متوسط حدود 30 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند که این آمار برای 5 شنبه و جمعه به 60 هزار نفر هم رسیده است که میتوان گفت در 8 روز نمایشگاه بالغ بر 300 هزار نفر از نمایشگاه مطبوعات بازدید کردند.
مهمتر از حضور گرم مردم، حضور رسانههای حامی و منتقد و مخالف دولت در نمایشگاه بود که در فضایی کاملاً صنفی به تبادل نظر، بیان دیدگاهها و انتقادات و ارائه برنامههای خود پرداختند و نشاط سیاسی مثال زدنی را در نمایشگاه به وجود آوردند. به اعتقاد اهالی رسانه، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که بولتنهای روزانهاش را نیز 7 روزنامه متنوع منتشر کردند، موفقترین جشن رسانهای در یک دهه گذشته بوده که هم در گردهمایی رسانهها موفق بوده و هم در حضور مردم و علاقمندان به مطبوعات.
همه این اقدامات گامهای اولیه مطمئنی بود که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سومین سال در جهت واگذاری برگزاری نمایشگاه مطبوعات سال آینده به صنوف رسانهای برداشته است.