"گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین": داستان از 11 سال پیش شروع شد؛ زمانی که چند جوان دغدغه‌مند، کاملا خودجوش تلاش کردند در مقابل سیل خروشان تهاجم فرهنگی که از طریق نوشت‌افزار به پا شده بود، سدی درست کنند و کالاهای تولید داخل را با استفاده از شخصیت‌های ملی و فرهنگی به بازار بفرستند. ابتدای کار، خیلی سخت بود؛ با دستان خالی در بازار بزرگی که ده‌ها محصول در آن تولید و توزیع می‌شد. ولی کار کم‌کم پیش رفت و در نهایت، یکی از الگوهای موفق حضور مردم و حلقه‌های میانی در مدیریت فرهنگی شکل گرفت. جریان تولید نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های اخیر به ‌رغم افت و خیزهایی که به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور طبیعی می‌نماید، روند رو به رشدی داشته است. اگر امروز را با 10 سال پیش مقایسه کنیم - هر چند هنوز هم با وضعیت مطلوب فاصله داریم - این پیشرفت را به خوبی حس خواهیم کرد. با این حال رشد بیشتر این صنعت پرکاربرد و پرمحصول، نیازمند تلاش بیشتر و همه‌جانبه است.

آن زمان که بازار ایران پر از نوشت‌افزار خارجی بود و روی همه کیف و دفترها، عکس شخصیت‌های کارتونی خارجی دیده می‌شد، کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که بیش از نیمی از نیاز داخلی به این کالا در کشور تولید شود.

هم‌افزایی تولیدکنندگان و صاحبان اصناف، عاملی بوده که در این سال‌ها، رشد تولید نوشت‌افزار ایرانی را به دنبال داشته است. این هم‌افزایی باید روز به روز تقویت شود و افق‌هایی نو را نشانه بگیرد. اگر با فعالان قدیمی صنعت نوشت‌افزار همکلام شویم، تقریبا همگی اذعان خواهند داشت روزگاری، «ساخت ایران» روی این تولیدات عزت نداشت ولی به کمک این هم‌افزایی و با تلاشی که جوانان دغدغه‌مند انجام دادند، امروز تولیدکنندگان با افتخار روی محصولات خود می‌نویسند «ساخت ایران»! اوایل دهه 90 خورشیدی، بیش از 80 درصد محصولات حوزه نوشت‌افزار وارداتی بود و کمتر از 15 درصد در داخل تولید می‌شد. در همین میزان اندک هم معمولا برای فروش بیشتر، از تصاویر شخصیت‌هایی استفاده می‌شد که نسبتی با فرهنگ و تاریخ ایران نداشتند. حالا ولی ورق برگشته و بیش از 50 درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

IMG_20230912_162506_267

* نمایشگاه «ایران‌نوشت» در پله نهم

هر سال در آستانه شروع فصل مدارس، نمایشگاه‌هایی در ایران و برخی شهرهای کشور با عنوان «ایران‌نوشت» برگزار می‌شود. قانون این نمایشگاه آن است که فقط و فقط، کالاهای تولید داخل در آن عرضه شود. کافی است یک بار در این نمایشگاه شرکت کنید تا متوجه شوید در جایی هستید که همه چیز ایرانی است. جایی که باید در آن نفس کشید و به خود بالید که تا چشم کار می‌کند، اجناسی روی قفسه‌ها چیده شده که حاصل زحمت و قریحه کارگران و هنرمندان ایرانی است.

نهمین نمایشگاه ایران‌نوشت که از 19 شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب آغاز شده بود، تا هفتم مهرماه تمدید شد.محمد یقینی، دبیر نهمین نمایشگاه ایران‌نوشت در گفت گو با «هنرآنلاین»  با اعلام این خبر، به بازدید نزدیک به 40 هزار خانواده از نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب مخاطبان از نهمین نمایشگاه ایران نوشت این رویداد تا هفتم مهرماه میزبان خانواده‌های عزیز و علاقمندان به تولیدات ایرانی است.

مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی حمایت خانواده‌ها از تولیدات ایرانی را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت: عاملی که 200 تولیدکننده حاضر در نمایشگاه را به تحمل دشواری‌های مسیر تولید نوشت‌افزار ترغیب می‌کند، حضور و علاقه مردم به محصولات داخلی است.

دبیر نهمین نمایشگاه ایران‌نوشت برگزاری نمایشگاهی مشابه در هفت شهر اصفهان، یزد، قم، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: صنعت نوشت‌افزار یک صنعت فراگیر است و بسیاری از تولیدکنندگان شهرستانی در آن فعالیت می‌کنند، از این رو برگزاری نمایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف کشور عاملی برای فعالیت بهتر تولیدکنندگان سایر استان‌ها و توجه بیشتر کارآفرینان و صاحبان صنایع در استان‌های مختلف به حوزه نوشت‌افزار است.

نهمین نمایشگاه ایران‌نوشت از سوم تا هفتم مهرماه از ساعت 15 تا 22 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران ادامه خواهد یافت.