به گزارش هنرآنلاین، حسین اردلانی (عضو هیئت علمی گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان) در باره کتاب «پیشگامان هنرنقاشی همدان» گفت: این اثر ادای دینی است به هنرمندانی که با ذوق و احساس منحصر به فردشان، چراغ فرهنگ و هنر نقاشی را در استان همدان روشن نگه داشتند و خود را وقف خلق اثر و پرورش هنرمندان نسل بعدی کردند.
وی افزود: کتاب پیشرو به لحاظ تاریخی، تحلیل فرمی و محتوایی آثار هنرمندان پیشگامان هنر نقاشی در استان همدان میتواند برای دانشجویان هنرهای تجسمی به خصوص دانشجویان نقاشی آموزنده باشد.
عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: تلاش داشته تا کاملترین و جامعترین اطلاعات موجود از هنرمندان پیشگام همدانی در عرصه هنر نقاشی را برای محققین و علاقمندان به هنر نقاشی در این کتاب ارائه کند. و این اثر به معرفی هنرمند متولد میان سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ پرداخته است.
اردلانی اظهار داشت: از ویژگیهای منحصربه فرد این کتاب تاریخی، تحلیل و آنالیزهای بصری آن است که به همراه عکاسی از آثار هنرمندان توسط نویسنده کتاب انجام شده است. در بخش برخی از هنرمندان به فراخور همراهی در مصاحبهها و یا وجود منابع مکتوب بیشتر، از دیگر هنرمندان کاملتر و جامعتر به نگارش درآمده است.
نگارنده کتاب «پیشگامان هنرنقاشی همدان» بیان کرد: غالب نشستهای گپ و گفت و معرفی هنرمندان و درکل، پژوهشهای میدانی به همت احمد فتوت شکل گرفته است و روش جمع آوری اطلاعات کتاب به شکل میدانی و به روش مشاهده، مصاحبه و کتابخانهای انجام گرفته است؛ روش تحلیل آثار به شکل توصیفی و نقد آثار مبتنی بر تحلیل فرمی و سبکشناسی برخی از آثار هنرمندان به شیوه تحلیل محتوای تطبیقی انجام شده است.
دانشیار رشته هنر دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: این کتاب تلاش دارد تا به هنرمندانی بپردازد که در این استان اولین نقاشیهای روی بوم را خلق کردهاند و یا جزو اولین فارغ التحصیلان رشته هنر و نقاشی از دانشگاه بودهاند. هنرمندانی که بر فرهنگ تصویری همدان و یا ایران تاثیرگذار بودهاند و با خلق آثار و آموزش داشتههایشان خدمت بزرگی به استان همدان و ایران عزیزمان داشتهاند.
وی اشاره داشت: از محدودیتهای تحقیق این کتاب میتوان به درنظر گرفتن بازه زمانی مشخص برای تولد هنرمندان اشاره داشت (متولدین ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰)؛ اگرچه کتاب، پیشگامان هنر نقاشی را در استان همدان بررسی میکند. اما میتوان تاثیرگذاران دیگری هم به عنوان پیشگام، خارج از این بازه زمانی یافت.
اردلانی تصریح کرد: از سختیهای تالیف این کتاب میتوان به نبود هنرمندانی اشاره داشت که پیشتر فوت کرده و یا به خارج از ایران مهاجرت کردهاند. دسترسی به خانواده ایشان میسر نبود و یا به دلایل شخصی، اجازه و امکان مصاحبه از جانب آنها برای نویسنده فراهم نشد. هنرمندانی هم بودند که آثار نقاشی آنها در دسترس نبود و تنها منبع نویسنده بخشهایی از دیگر فعالیتهای آنها که مربوط به این اواخر است بوده است.
وی درباره معرفی کتاب گفت: در فصل اول این کتاب به سیر هنر نقاشی و بررسی جنبش هنر نو در ایران، سپس به صورت مفصل وضعیت و شرایط هنر نقاشی در استان همدان معرفی میشود. سپس وجوه اشتراک هنرمندان همدانی همچون طبیعت، موسیقی و معلمی بطور مجزا مطرح میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: در فصل دوم به هر هنرمندی در دو بخش زندگی نامه و تحلیل آثار پرداخته شده است. به دلیل محدودیت در آوردن تصاویر آثار هنرمندان، نویسنده تلاش کرده تا از بخشهای کاری متفاوت هنرمندان آثاری را انتخاب نماید تا روند کاری هر هنرمند تا حد امکان معرفی شود. در بخش تحلیل آثار تلاش شده تا به فضاسازی یا همان ترکیببندی و تحلیل فرمهای بکار رفته در آثار پرداخته شود. وبرای نایل آمدن به این هدف، آنالیزهایی بصری در دل کتاب آورده شده تا هرچه سادهتر توضیحات تحلیلی آثار برای مخاطبان قابل دریافت شود.
اردلانی بیان داشت: تقسیمبندی بخش بعدی با توجه به کلیه آثار هنرمندان در طول عمر هنری آنها شکل گرفته و به صورت تاریخی سعی شده نقاشان متولد ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ شمسی به اجمال معرفی شوند. با توجه به حوزه فعالیت و آثار آنها در نقاشی، هنرمندان نقاش همدانی بعد از نقاشی بر روی بوم و مقوا با عنوان نقاشان پیشرو، به پنج دسته نقاشان متأثر از مکتب کمال الملک. نقاشان طبیعت گرا، مینیاتور و هنر ملی، نقاشی مذهبی و قهوه خانه. ، نقاشی نوگرا تقسیم میشوند.
وی تصریح کرد: قبل از این دوره همدان شاهد نقاشان سنتی و عامیانه بود که بیشتر بر گاریها و صندوقچههای جهیزیه و یا بر بدن در گرمابهها نقش خالکوبی میکردند.