به گزارش هنرآنلاین به نقل از انتشارات انقلاب اسلامی، درسنامه "غناء و موسیقی" حاوی متن 76 جلسه درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیتالله العظمی خامنهای "مدّظلّهالعالی" در موضوع غناء، موسیقی و رقص است.
این اثر موضوع غناء و موسیقی حرام را تبیین میکند و زوایای آن را میکاود و با تطبیق دقیق مفهوم غناء و موسیقی حرام بر مصادیق آن، تکلیف متدیّنان و مراکز مسئول در این زمینه را روشن میسازد.
آیت الله شبزندهدار (از فقهای محترم شورای نگهبان)، آیت الله اراکی (دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) و حجةالاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی (دبیر همایش کتاب سال حوزه) سخنرانان این مراسم بودند.
درباره کتاب
موضوع غناء و موسیقی، سابقه بسیار طولانی در تاریخ بشر دارد و یکی از موضوعاتی است که در میراث مکتوب مسلمانان، احادیث و داستانهای بسیاری درباره آن به جا مانده و تقریباً در اکثر کتب فقه و حدیث، از آن و مسائل متعدّد مرتبط با آن سخن رفته است.
متأسّفانه به فاصله کمی پس از رحلت رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) غناء در مدینه و دربار بنیامیّه و بنیمروان در شام و پس از آن در دستگاه خلافت بنیعبّاس در بغداد رواج فراوان یافت، درحالیکه میبایست در مدینه منوّره چنین ازدحامی برای شنیدن احادیث رسول خدا یا ائمّه هدی(علیهمالسّلام) رخ میداد.
اهلبیت (علیهمالسّلام) در مقابل دستگاه بنیامیّه و بنیمروان و بنیعبّاس، بشدّت با غناء و متعلّقات آن مبارزه کردند که این در احادیث برجایمانده از آن بزرگواران مشهود است.
امروزه موضوع غناء و موسیقی، فراگیر و جزو مبتلابهترین مسائل جامعه اسلامی است. بااینهمه و بهرغم اهمّیّت و محلّ ابتلاء بودن مسئله، چندان کار علمی محقّقانه و همهجانبه، پس از پیروزی انقلاب درباره آن، صورت نپذیرفته و مردم متدیّن پاسخ روشنی درباره بسیاری از مصادیق غناء و موسیقی از حوزهها دریافت نمیکنند و کلّیگویی و اکتفا به سخنان و تحقیقات محقّقان نیز گرهی نمیگشاید.
کتاب حاضر مفهوم غناء و موسیقی حرام را تبیین میکند و زوایای آن را میکاود و ازاینپس حوزههای علوم دینی باید با تطبیق دقیق مفهوم غناء و موسیقی حرام بر مصادیق آن، تکلیف متدیّنان و مراکز مسئول در این زمینه را روشن کنند.
درسنامهی غناء، متن تنظیمشده و ویراسته 75 جلسه تدریس درس خارج فقه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای - رهبر معظّم انقلاب(مدّظلّهالعالی) - از جلسهی 250 در تاریخ 4/آذر/1387 تا جلسه 325 مورّخ 6/بهمن/1388 است.
گفتنی است که این سلسله دروس که در کتاب حاضر تدوین و منتشر شده ویژگیهایی دارد ازجمله:
الف) از طولانیترین دروس حوزهها در موضوع خاصّی مانند غناء است که 75 جلسه درسی را به خود اختصاص داده است. درحالیکه معمولاً این بحث در حوزهها با چند جلسه در یکی دو هفته به سرانجام میرسد.
ب) تمام احادیث غناء و متعلّقات آن، سنداً و متناً به تفصیل بررسی شده و اساساً شروع بحث با بررسی احادیث مسئله است. در حالیکه در هیچیک از آثار استنباطی غناء و هیچیک از دروس خارج، همه احادیث با این دقّت بررسی نشده است.
ج) علاوه بر احادیث، حضرت استاد (دامظلّه) به همه رسالههای غناء و منابع، مراجعه کرده و حتّی از استفتائات فقهای بزرگ معاصر، مانند امام خمینی و آیتالله خوئی و آیتالله اراکی(قدّساللهأسرارهم) هم غفلت نکردهاند. درحالیکه رسم رایج آن است که معمولاً به کتاب "مکاسب" شیخ انصاری(قدّسسرّه) و حواشی و متعلّقات آن بسنده میشود.
د ) متعرّض مباحث متناسب با غناء مانند رقص نیز شدهاند.
هـ) مهمتر از همه نکات بالا، نداشتن مانع نفسانی در نام بردن و مراجعه کردن به آثار معاصران بلکه طلّاب است. درباره امام خمینی(قدّسسرّه) گفتهاند: "از اینکه از کار علمی دیگران حتّی معاصران و طلّاب تعریف و تمجید کند و نام ببرد هیچ مانع نفسانی نداشت.". و این امر در درس حضرت استاد و کتاب حاضر بخوبی مشهود است که از کار طلّاب معاصر، هم نام میبرند و هم به آن مراجعه میکنند.