سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: دکتر قربانعلی تنگشیر، استاد ارتباطات در گفت وگو با هنرآنلاین گفت: در همه جای دنیا رسانهها نقش پررنگی در رونق بازار هنر بازی میکنند اما در ایران رسانهها به نقش پراهمیت خود در حوزه هنر آگاهی ندارند. از طرفی باید گفت که رسانه های ما دچار مشکلات عدیده ای هستند که همین امر موجب می شود با خلاها و بحرانهای متفاوتی مواجه شوند.
این مدرس دانشگاه توضیح داد: نقش ارتباطات در توسعه بازار هنر به این دلیل اهمیت دارد که رسانه ها می توانند محصولات هنری را به مردم معرفی کنند اگر مردم از نمایش تئاتر یا فیلم سینمایی یا کتابی در حوزه ادبیات مطلع هستند احتمالا این آگاهی را از همین رسانهها بهدست آوردهاند. مردم می خواهند به این اطلاعات بهصورت آنلاین دسترسی داشته باشند.
تنگشیر در ادامه گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی و معیشتی ایران گرفتارهای هایی از این دست موجب می شود مردم نسبت به امور هنری تا حدود زیادی بی اطلاع باشند نقش رسانه ها بعنوان پیام رسانان اجتماعی و به مثابه کلونی های ارتباطی با مردم در هنر بسیار موثر است.
این استاد ارتباطات اظهار کرد: برای نمونه وقتی منتقدی روی اثر سینمایی نقدی مثبت و حتی گاه منفی مینویسد همین مساله باعث می شود آن فیلم از سوی مردم مورد توجه قرار بگیرد. یادمان باشد هزینه کرد مردم بر آثار هنری موجب رونق حوزه های مختلف می شود و مردم اگر نسبت به امور هنری بی اطلاع باشند و شناخت درستی نداشته باشند مشتری آن محصول نخواهند بود. مثلا در بحث سینمای هنر و تجربه جوانان خوش فکری هستند که فیلم هایی گاه حیرت انگیز می سازند و این وظیفه رسانه ها مطبوعات و فضای مجازی است که این سینماگران مستعد و ساعی را به مردم معرفی و اثر هنری آنها را که گاه دشوار و دیریاب به نظر میرسند بررسی کنند.
این استاد ارتباطات در پایان گفت: رسانه ها زمانی به موفقیت دست مییابند که نویسندگان خوش قلمی داشته باشند و از سوی دیگر توسط مدیران کاربلد اداره و هدایت شوند.