به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عالیه قوامی دبیر جشنواره، حسن صدرایی عارف دبیر بخش علمی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علامتی در ابتدای این‌نشست با اشاره به حضور با نشاط کودکان و نوجوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: روز گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن شاهد حضور پر نشاط کودکان و نوجوانانی بودیم که در زمان پیروزی انقلاب هنوز به دنیا نیامده بودند اما با حضور در این رویداد نقش آفرینی کردند که خدارا شاکر هستیم آینده سازان کشورمان، کودکان و نوجوانانی هستند که در جشن پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشتند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره فیلم فجر، از میان ۴۶ فیلم، «زیبا صدایم کن» به کارگردانی صدرعاملی به عنوان فیلم برتر معرفی شد که از آثار کانون پرورش فکری بود. برای نخستین بار در تاریخ کانون پرورش فکری، فیلم کانون پرورش فکری به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر انتخاب شد. در این دوره از جشنواره با دو فیلم زیبا صدایم کن و چشم بادومی شرکت کردیم. تلاش خواهیم کرد تا این دو فیلم را برای اصحاب رسانه به صورت اختصاصی اکران کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری یکی از بزرگترین آئین‌های قصه گویی در جهان است که به نام جمهوری اسلامی مزین شد. قصه گویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آورده‌های آن در عرصه‌های دیگر فرهنگی، هنری ظهور و بروز می‌یابد. فیلم زیبا صدایم کن هم اقتباس از رمان زیبا صدایم کن کانون پرورش فکری بوده که بن مایه آن قصه است. قصه گویی یک تفنن نیست بلکه یک رویداد دقیق فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است. این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز، جلب حواس مخاطبان در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام می‌شود.

علامتی ادامه داد: قصه قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است و هدف عالی ما را تعیین و چالش‌های رسیدن به آن را مشخص می‌کند. قصه بهترین سلاحی است که با آن می‌توانیم داده‌های زائد را حذف کنیم. قصه گو باید توان این موضوع را داشته باشد تا بتواند مشکلات درونی و مخاطب را بشناسد و او را جذب کند. جشنواره قصه گویی در دوره بیست و ششم خود به ربع قرن رسیده است درحالی که معمولاً برخی از فعالیت‌های فرهنگی تعداد دوره‌های برگزاری اش اینچنین طولانی نمی‌شود و به هر دلیلی به مرگ زودرس می‌رسد. برگزاری جشنواره قصه گویی از دهه ۷۰ آغاز شد و امروز به دوره بیست و ششم رسیده است و سابقه بیست و پنج ساله دارد.

وی افزود: امروز جریان قصه گویی در کانون پرورش فکری نه تنها از مرحله زایش و تولد گذشته است بلکه هم اکنون دوران تثبیت خود را می‌گذراند. هم اکنون وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی در امر قصه گویی شده ایم. یکی از اقداماتی که از سال گذشته انجام داده ایم این بود که قصه گویی را با رسانه عجین کردیم. معتقدم نمی‌توان کار عمومی و مردمی را بدون کمک از رسانه انجام داد. از سال گذشته به این جشنواره ضریب رسانه‌ای داده ایم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: قصه گویی ابزار انتقال پیام و تربیتی و آموزشی و آسان‌ترین و دسترس ترین ابزار تربیتی در دستان پدر و مادر است. بومی سازی و مردمی سازی قصه گویی یکی از رویکردهای اصلی ما در قصه گویی به شمار می‌رود. در حوزه قصه گویی، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را پای کار آوردیم تا در این زمینه نقش آفرینی کنند. حتی قهرمان فیلم چشم بادومی پدربزرگ بود. یکی از سیاست‌های کانون پرورش فکری این است که قصه گویی باید به بسته آموزش و پرورش اضافه شود و مسئولیت تحقق این امر برعهده کانون پرورش فکری است. در تلاش هستیم تا برخی از سرفصل‌های درستی را به واسطه قصه تکمیل کنیم.

علامتی گفت: قصه‌های مناسبتی را در دستور کارمان قرار دادیم. در مناسبت‌های مختلف، قصه گوها را به مراکز و مکان‌هایی اعزام می‌کنیم که کودکان و نوجوانان آنها دسترسی محدودتری دارند که می‌توان به مراکز درمانی، مراکز اصلاح و تربیت، بیمارستان‌ها اشاره کرد. جایزه جهانی قصه گویی را از دوره بیست و پنجم جشنواره داشتیم و در همان سال اول قصه‌ها از استانداردهای جهانی برخوردار نبود به همین دلیل جایزه‌ای به آن اختصاص نیافت و تنها دو کاندید از کشور هند و ایران داشتیم. در این دوره از جشنواره موضوع ایثار و مقاومت را در این بخش قرار دادیم.

وی افزود: تعداد بخش‌ها تا پیش از دوره بیست و ششم جشنواره قصه گویی، شش بخش بود و در این دوره از جشنواره از شش بخش به ۱۳ بخش افزایش یافت. به هیأت داوران اعلام کردم که به محتوا بیش از شکل قصه دقت کنند. برای شکل قصه اهمیتی قائل نشوند زیرا الباقی حاشیه است. قصه باید در دسترس باشند. سنتی و کلاسیک، مدرن و نوآورانه، آئینی و سنتی، پادکست، قصه گویی مینیمال ۱۰۰ ثانیه‌ای، زبان اشاره، قصه‌های منظوم، قصه گویی محیطی، قصه گویی دینی، قصه گویی علمی، قصه‌های ایثار و شهادت و قصه‌های پیشرفت و قهرمانان از جمله بخش‌های این دوره از جشنواره به شمار می‌رود. این نوع قصه گویی جزو بخش‌های جدید جشنواره به شمار می‌رود که قصه گو را به عنوان کنشگر اجتماعی تبدیل می‌کند و بیشتر چیزی شبیه تئاتر خیابانی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: بیست و ششمین جشنواره قصه گویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن با شعار «راز قصه‌ها ساز زندگیست» در یزد برگزار می‌شود. حدود ۳۴ هزار قصه ثبت شده است و هیأت داوران پس از داوری در بخش ملی و استانی نهایتاً به ۶۰۰ قصه رسید. همچنین پس از داوری نهایی ۹۸ قصه به مرحله داوری دست یافت و همه ۹۸ قصه روی استیج برای مخاطبان جشنواره اجرا می‌شود. بیش از ۳۴ هزار نفر در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی شرکت کرده اند و این درحالی است که در دوره بیست و پنجم جشنواره، ۲۰ هزار نفر شرکت داشتند. همچنین سال گذشته ۱۴ کشور در جشنواره حضور داشتند و امسال بیش از ۲۵ کشور در این دوره میزبان شان خواهیم بود.

علامتی گفت: مهمانانی خارجی از ۲۵ کشور در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی حضور دارند. رویکرد امسال جشنواره حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه زنگ «قصه گویی» همزمان با برگزاری جشنواره در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: این موضوع که قصه گویی را به سطح مدارس ببریم، اتفاق خوب و امری واجب است. اما با ایجاد زنگ قصه گویی در مدارس مخالفم زیرا راه به جایی نخواهیم برد و دستاوردی نخواهیم داشت. در کل مدارس دو زنگ انقلاب و ۱۳ آبان داریم و اگر قرار باشد برای هر رویدادی زنگی در مدارس قرار دهیم، کار درستی نخواهد بود و از طرفی هم باید به فکر دانش آموز باشیم که باید در همه این زنگ‌ها، سر صف بایستد. بنابراین با تعدد زنگ‌ها در مدرسه مخالفم. در طول سال و در قالب کانون - مدرسه مربیان کانون پرورش فکری موظف هستند قصه گوها را به مدارس اعزام کنند. این امر جزو سرفصل های کاری مربیان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی از خانم نشیبا به عنوان قصه گوی پیشکسوت تجلیل می کنیم.

علامتی در پایان با اشاره به انتشار کتاب در حوزه تاریخ شفاهی زندگی قصه گویان پیشکسوت گفت: قرار نیست همه کارهای خوب کشور را ما انجام دهیم. کار خوبی است اما در اولویت فعالیت های مان نیست. اولویت ما عمومی سازی، جریان سازی و مردمی سازی قصه گویی است. این کار را انجام می دهیم اما از اولویت های ما نیست.

انتهای پیام