به گزارش هنرآنلاین، حسین انتظامی در جلسه بررسی شاخص‌های ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اهمیت اثربخشی در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی های این حوزه نباید دچار سیطره کمیت بشویم. در عرصه فرهنگ، توجه به اثربخشی یعنی اولویت قراردادن کیفیت به جای کمیت. وقتی به جای افزایش تعداد فعالیت‌ها، بر روی ارتقای محتوای فرهنگی تمرکز می‌کنیم، نه تنها ارزش و هویت فرهنگی را تقویت کرده‌ایم، بلکه تأثیرات پایدار و عمیق‌تری بر جامعه می‌گذاریم. این رویکرد به ما کمک می‌کند از سطحی‌نگری و تولیدات زودگذر دوری کرده و تغییراتی ماندگار و معنادار ایجاد کنیم.

 

انتظامی با تاکید بر ضرورت توجه به صراحت در بیان و عملکرد صادقانه، گفت: یکی از مخاطرات هر نظام اجتماعی، مسئولانی هستند که به گفته‌های خود اعتقادی ندارند. هر فرد در هر موقعیت و مسئولیتی، باید به آنچه که می‌گوید و انجام می‌دهد، اعتقاد قلبی داشته باشد. این ویژگی از مهم‌ترین اصول مدیریتی و فرهنگی است و افراد دلسوز از صراحت بیشتری برخوردار هستند.

[رسانه جدید]

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق اهداف این وزارتخانه، خاطرنشان کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت‌ها و اولویت‌های زیادی داریم و برنامه‌ریزی برای امور مختلف، باید بر اساس این اولویت‌های تعریف شده، چشم‌انداز و ماموریت های وزارت متبوع انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، تصریح کرد: در تعریف شاخص، نحوه محاسبه شاخص‌ها و مسیری که در حال طی شدن است اشکالاتی وجود دارد؛ اما قطعاً با پیگیری‌های کارشناسی، این اشکالات برطرف خواهد شد و به صراحت اعلام می‌کنم که در تعریف شاخص‌های فرهنگی، نظرات همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً تخصصی است.

انتظامی در ادامه سخنان خود بر ضرورت پرهیز از  رویدادزدگی تأکید کرد و با بیان اینکه باید با توجه خود را به کیفیت و اثربخشی فعالیت‌ها معطوف کنیم، گفت: به جای تمرکز صرف بر تعداد زیاد رویدادها، باید برگزاری رویدادهای با محتوای غنی و اثربخش را مد نظر قرار دهیم. در این راستا، باید مسئولیت برگزاری رویدادها به بخش خصوصی و نهادهای مدنی واگذار شده و دستگاه‌های دولتی نظارت و هدایت این فعالیت‌ها را بر عهده داشته باشند. این رویکرد موجب می‌شود تا فعالیت‌ها از حالت سطحی و کمّی خارج شده و به یک فرآیند مؤثر و ماندگار در حوزه فرهنگی تبدیل شوند.

در بخش دیگری از این جلسه، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ، گزارشی از میزان تحقق شاخص‌های ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف وزارتخانه در سال گذشته ارائه کرد.

سیدموسی حسینی کاشانی در ادامه شاخص‌های پیشنهادی عملکرد در حوزه فرهنگ و هنر برای سال ۱۴۰۳ را هم شرح داد و این شاخص‌ها با اظهار نظر توسط کارشناسان و نمایندگان بخش‌های مختلف ستاد و دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ، مورد بررسی قرار گرفتند.

در پایان این جلسه از کارشناسان مسئول  ارزیابی در بخش‌های مختلف، توسط معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ تجلیل شد.