گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: بیژن مقدم مدیر جدید مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران در گفت‌وگو با هنرآنلاین اظهار داشت: شعار جهانی موزه‌داری مانند «قدرت موزه‌داری»، «آموزش و پژوهش» و «کودکان» هر سال در داخل کشور بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و قالب این شعارها ماموریت‌های جاری موزه‌ها در داخل کشور تلقی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: کار خاصی که انجام می‌گیرد این است که آن شعار توجه عمومی را به آن موضوع جلب می‌کند مثل نام‌گذاری بعضی از موزه‌ها و بعضی از هفته‌هایی که داریم.

مقدم تاکید کرد: شعارهای بخش جهانی فقط به کشور ما نگاه نمی‌کند، بلکه معدل جهانی را درنظر می‌گیرد و بر یک ضرورت کاری تاکید می‌کند که در سطح بین‌المللی مطرح است. منتهی در کنار آن خیلی از کشورها شعار دوم بومی خودشان را هم اعلام می‌کنند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران در ادامه با ابیان اینکه از میان بیش از 90 هزار موزه در سطح جهان، 833 موزه در ایران واقع شده است، افزود: این تعداد موزه در کشور ما کافی نیست، ما در بخش خصوصی با افراد و علاقمندانی تحت عنوان مجموعه‌دارها طرفیم که براساس ذوق و سلیقه فردی شان یک سری اشیاء را جمع‌آوری می‌کنند. این موضوع مسلماً ظرفیت‌ این را دارد که در محیطی مانند موزه عرضه شود.

وی در ادامه گفت: در کشور ما شهرهای تاریخی هستند که یا موزه ندارند یا موزه‌های باکیفیتی ندارند این‌ها می‌توانند به مجموعه موزه‌ها اضافه شوند یعنی مجموعه جدیدی که به آن 833  موزه موجود اضافه ‌شود.

مقدم با اشاره به لزوم تلاش برای حفظ و نگه‌داری موزه‌های موجود تصریح کرد: اولویت اول حفظ مجوعه‌های موجود و بعد تاسیس یک مجموعه جدید است.

وی افزود: ما خوشبختانه در بخش‌های مختلف این توانایی را داریم و مهم آن است فرهنگش جا بیافتد تا هم برای نگهداری و هم برای گسترش موزه‌های جدید، تلاش صورت ‌گیرد.

مدیر کاخ نیاوران نکته‌ای که وزارت میراث با آن درگیر است را اینگونه بیان کرد: در حوزه منابع انسانی قبلاً یک دانشکده‌ای وجود داشت به نام «دانشکده میراث فرهنگی» که در سال 1398 منحل شد، شاید یکی از دلایل آن این بود که همه این رشته‌ها در دانشگاه‌های‌ دیگر وجود دارد.

وی ادامه داد: ما یک سری ایراد در جذب نیروهای ساختارهایمان داریم که آن هم به سازمان برنامه‌ و بودجه و استخدام نیروهای انسانی جدید بر‌می‌گردد. الان بسیاری از این فارغ‌التحصیلان دانشکده میراث فرهنگی که در بخش‌های مختلف موزه‌های ما مشغول به کار هستند در آستانه بازنشستگی هستند. باید تلاش کنیم که این جایگزینی‌ها به صورت تخصصی انجام شود تا طی یکی دو سال آینده در بخش‌های مختلف چه در حوزه اموال‌ها و چه در حوزه راهنما‌ها با سونامی کمبود نیرو مواجه نشویم.

مقدم درباره به روزرسانی آموزش موزه‌ها، اذعان داشت: معمولاً موزه‌ها تلاش می‌کنند که آموزشهای‌شان را به روز کنند اما هر موزه‌ای مختصات خودش را دارد و با مشکلی که با سایر موزه‌ها متفاوت است دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین به این جهت نمی‌توانیم یک نسخه‌ یک دست برای همه موزه‌هایمان بپیچیم و بگوییم شما باید این ‌کار را انجام بدهید.

وی اضافه کرد: در عین حال آموزش‌ها باید به روز بشود تا حقیقت و واقعیت تاریخی به درستی و با کمترین نقص به نسل جدید منتقل بشوند.

مقدم در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بازدید مجازی از موزه‌ها خصوصاً در ایام کرونا افزود: بازدید مجازی از موزه‌ها برای کسانی که دسترسی حضوری ندارند هم می‌تواند مفید باشد اما دیدار حضوری اثر خیلی بیشتری بر روی مخاطبان دارد.

وی در پایان اظهار داشت: در دولت سیزدهم تلاش‌ها و پیگیری زیادی برای پیگیری وضعیت نیروی انسانی مانند انجام بیمه صنایع دستی و بیمه راهنمایان گردشگری صورت گرفت.