گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با هنرآنلاین، با تاکید بر اینکه مجموعه گردشگری صرفا به نوروز نمی‌پردازد، گفت: این حوزه از دو سال گذشته به صورت کاملا فعال بوده و در همه هفته‌های سال برنامه داشته است و در تابستان 1403 نیز برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد؛ چراکه در این بازه زمانی شهروندان و دانش‌آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند و به لحاظ روشن بودن آسمان شهر فضا برای گردشگری مناسب‌تر است.

وی با بیان اینکه در قالب سه کلان پروژه «تهران دیدنی»، «تهران، مقصد گردشگری» و «توسعه ظرفیت‌های تهران‌شناسی» برنامه‌های مختلفی را مد نظر قرار داده‌ایم، عنوان کرد: تورهای تهرانِ دیدنی یکی از برنامه‌های خانواده‌محور بوده که مقصد آن همه جاذبه‌ها و اماکن دیدنی پایتخت است و در هر محله باید حداقل یک تور در ماه برگزار شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به نزدیک بودن ایام محرم و صفر، اظهار کرد: در این راستا نیز تورهای خانواده‌محور را پیش‎بینی کرده‌ایم که از امامزادگان و بقاع متبرکه شهر تهران بازدید انجام شود و این امر با محوریت مساجد و خانواده معظم شهدا دنبال خواهد شد.

قاسمی از معرفی 19 مسیر گردشگری در سال 1403 خبر داد و گفت: این مسیرها در مناطق یک، پنج، شش، 11، 12 و 20 قرار دارد که مسیر، اماکن، جاذبه‌ها و رویدادها مشخص است و به صورت فیزیکی نیز پشت نقشه‌های گردشگری در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و از طریق سامانه جامع گردشگری شهر تهران هم در دسترس است.

وی با بیان اینکه برای ایام تابستان به فراخور حضور گردشگران، راهنمای گردشری مستقر خواهد شد، عنوان کرد: البته این را در نظر داریم که برای برخی از مسیرهای پرمخاطب به صورت ثابت نیروی راهنمای گردشگری در مسیر حضور داشته باشد و با کمترین تعداد گردشگر نیز تور را برگزار کند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه در حال آماده‌سازی مسیرهای گردشگری در شهر زیرزمینی مترو هستیم، اظهار کرد: در این راستا در حال رایزنی هستیم تا به عنوان تورهای متروگردی، مسیرهایی که با مترو قابل دسترس است را فراهم آوریم.

قاسمی از پیش‌بینی تورهای طبیعت‌گردی در مناطق کوهستانی و حاشیه‌ای شهر تهران خبر داد و گفت: به عنوان «تهران خنک» از تیرماه تا شهریورماه به ازای هر چهار محله، یک محله باید این تور را اجرا کند و اگر همه مناطق نیز شرکت کنند، برای آنان امتیاز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد تورهای ویژه مخصوص نوجوانان عنوان کرد: به صورت مشارکتی با اداره کل میراث فرهنگی استان و آموزش شهروندی تورهایی را برای نوجوانان برگزار خواهیم کرد. این امر به مناطق اعلام شده است و از طریق کانون‌های دانش‌آموزی پسران و دختران این تورها را برگزار می‌کنند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در راستای «تهران، مقصد گردشگری»، موضوع «ایران در تهران» را در دستور کار داریم و جشنواره‌های اقوام ایرانی در حوزه پوشاک، خوراک، صنایع دستی و ... را برگزار خواهیم کرد.

رضا قاسمی

«دهکده اقوام ایران» در مسیر گردشگری عید غدیر

قاسمی با بیان اینکه در مهمانی 10 کیلومتری عید غدیر نیز برنامه‌هایی در دستور کار داریم، عنوان کرد: از طریق مناطق 22گانه در سراسر مسیر این مهمانی «دهکده اقوام ایران» را خواهیم داشت و به واسطه اقوام مختلفی که در تهران حضور دارند، در کنار پردیس‌های فرهنگی مناطق با استفاده از المان‌های استان‌ها و عشایری همچون سیاه چادر خدمات گردشگری را ارائه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در این روز معرفی جاذبه‌های گردشگری و موسیقی سنتی و خوراک سنتی و دست‌سازه‌های عشایر را خواهیم داشت، گفت: در ایام محرم نیز اجرای مراسمات آیینی و رسومات اقوام ایرانی را به نمایش می‌گذاریم.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران از برگزاری مسابقات مختلف در ایام تابستان خبر داد و اظهار کرد: «قاب عکس» نیز مسابقه نقاشی، عکاسی و ثبت لحظه‌های فرهنگ عزاداری اقوام در تهران را در دستور کار داریم که شرکت در این مسابقات برای شهروندان آزاد است و عکس‌ها به صورت نمایشگاهی قابل دسترسی برای عموم مردم خواهد بود.

قاسمی خاطرنشان کرد: برآنیم برخی از آئین‌ها و سنت‌هایی که رو به فراموشی رفته‌اند را ثبت ملی کنیم و برای آیندگان شهر تهران به یادگار بگذاریم.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های مستقلی همچون مجموعه بین‌المللی برج میلاد، اراضی عباس آباد، دریاچه خلیج فارس و ... مناطق گردشگری هستند که به صورت ویژه برای شهروندان برنامه‌های خوبی را برگزار می‌کنند، گفت: به عنوان دبیرخانه شورای هماهنگی مجموعه موزه‌های شهرداری تهران مساله موزه‌ها را پیگیری می‌کنیم و اغلب موزه‌های شهر تهران که در تملک شهرداری تهران است، آماده بازدید گردشگران هستند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود: اکثر موزه‌های شهر تهران خصوصا خانه موزه‌ها رایگان هستند، اما برخی از اماکن براساس مصوبه شورای شهر تهران هزینه دریافت می‌کنند، با این حال برای همه اقشار جامعه از جمله خانواده معظم شهدا و ایثارگران، همکارانمان در شهرداری تهران، اصحاب رسانه و خبرنگاران، دانشجویان و اساتید و دانش‌آموزان و معلمان و حتی راهنمایان گردشگرانی که کارت مصوب وزارت میراث فرهنگی را در اختیار دارند، تخفیفاتی را اعمال کردیم.

قاسمی با اشاره به اینکه هفته گذشته طرح یک فوریت تشکیل سازمان گردشگری و مراکز تفریحی شهر تهران در صحن علنی شورای شهر رای لازم را کسب کرد، اذعان داشت: برآنیم این سازمان در اسرع وقت تشکیل شود، چراکه با شکل‌گیری سازمان گردشگری همه داشته‌های گردشگری در شهر تهران یکپارچه می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری تهران مجاز است در خصوص تورها و بازدیدهای تجمیعی که در مقاطع زمانی از جمله عید و تابستان انجام می‌شود، بهای خدمات موضوع ماده واحده را با اعمال ضریب ۰.۵ درصد دریافت کند، اظهار کرد: این بخش مرتبط با گردشگران انفرادی است و اگر تورها گروهی برگزار شود، مجموعه‌های ما آماده هستند 50 درصد تخفیف را اعمال کنند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: موزه‌های بین 60 تا 70 موزه، خانه موزه، باغ موزه در شهر وجود دارد که آماده ارائه خدمات هستند.