محمدهادی همایون، مشاور فرهنگی سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین، اولویت‌های این نامزد انتخاباتی در حوزه فرهنگ و هنر را تشریح کرد و گفت: دکتر جلیلی همواره بر این امر تاکید دارد هم رئیس جمهور و هم مدیران فرهنگی او باید یا باید تولید کنندگان عرصه فرهنگ و هنر باشند یا باید در گروه مصرف کنندگان حرفه‌ای این حوزه قرار گیرند.

وی در ادامه عنوان کرد: طی آشنایی 40 ساله‌ای که با دکتر جلیلی دارم، بر این باور هستم او به مطالعه کتاب، تماشای فیلم و هر آنچه استفاده از محصولات فرهنگی می‌خوانیم، علاقه بسیاری دارد و این مسیر را دنبال می‌کند.

مشاور فرهنگی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: او در مناظرات نیز اسامی کتاب‌ها و فیلم‌هایی که اخیرا مطالعه کرده و به تماشا نشسته را به راحتی عنوان کرد.

همایون با بیان اینکه برای یک رئیس جمهور یا یک وزیر فرهنگ امری حائز اهمیت است که اهل فرهنگ و هنر بتوانند با او ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: یک مسئول باید چگونگی کار، زیبایی‌ها و سختی‌های کار فرهنگی و محصولات آن را بشناسد تا بتواند آنگونه که باید مسائل این حوزه را رفع کند.

وی با تاکید براینکه در عرصه هنر و صنایع فرهنگی لایه‌بندی و رتبه‌بندی‌های جدی داریم، گفت: برخی از هنرها و صنایع فرهنگی نقش مادر را دارند و موضوع کتاب، شعر و موسیقی مسائلی هستند که باید جدی‌تر به آن‌ها پرداخته و از آن‌ها حمایت شود.

مشاور فرهنگی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، روحیه رئیس جمهور و آشنایی او با چنین فضایی را تعیین کننده خواند و اظهار کرد: این‌ها به عنوان هنرهای مادر، سینما و دیگر هنرها را در بر می‌گیرند و به آن فرصت بروز و ظهور می‌دهند؛ به طور مثال اگر قصد داریم سینمای انقلاب اسلامی را به اوج برسانیم باید بدانیم بدون فیلمنامه میسر نیست، فیلمنامه هم یعنی ادبیات و ادبیات نیز به معنای کتاب است.

همایون افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی در میان مردم حتما باید به یک مساله جدی تبدیل شود و این امر از پای‌بندی رئیس‌جمهور به این موضوع آغاز می‌شود و ترویج می‌یابد.

وی به برنامه‌های این کاندیدا در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دکتر جلیلی بر آن است از مدرسه برای بالا بردن سطح کتابخوانی و برگزاری تئاتر استفاده کند؛ چراکه مدت زمان بسیاری است این نمایش‌ها از مدارس و مساجد رخت بربسته و باید بتوانیم دوباره مساجد و مدارس را احیا کنیم.

مشاور فرهنگی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر مدیر عقب‌تر از هنرمندان حرکت کند، ناچار به لحاظ کردن ممیزی است، عنوان کرد: اگر مدیر جلوتر از هنرمندان گام بردارد، محدودیت‌ها و ممیزی‌ها به حداقل می‌رسد. چراکه مدیر برای تولید هنر و فرهنگ می‌کوشد و برآن است پیوسته با اصحاب فرهنگ گفت‌وگو داشته باشد که این همدلی تاثیرگذار خواهد بود.

همایون با تاکید بر اینکه نمی‌توان منفعل بود تا محصول فرهنگی به سمت ما بیاید و پس از آن نسبت به ممیزی و امتیاز دادن اقدام کنیم، اظهار کرد: در این صورت نیز ممیزی یک به یک آثار هنری ضرورت ندارد و دوره‌ای در وزارت ارشاد این امر را تجربه کردیم.

وی برخی از هنرمندان و محصولات فرهنگی را اعتبار فرهنگ و هنر خواند و گفت: می‌توان با همان اعتباری که این افراد و محصولاتشان دارند، کار را به انتها رساند و سخت نگرفت تا سرعت اعطای مجوز البته با دقت بسیار، افزایش یابد.

همایون موضوع فرهنگ را بسیار حائزاهمیت و با حساسیت بالا خواند و اظهار کرد: تاثیر فرهنگ بر خانواده‌ها به صورت مستقیم است؛ اما روال اداری‌ای که اکنون وجود دارد، چندان روال فرهنگی نیست و نیازمند اصلاح است.

مشاور فرهنگی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما اصحاب رسانه را اصحاب فرهنگ و هنر تلقی می‌کنیم و اگر رسانه از سوی برخی از دوستان ما امری فنی تلقی شود، جفایی در حق رسانه است؛ چراکه معتقدیم اصحاب رسانه اصحاب تخصصی و حرفه‌ای فرهنگ و هنر هستند و اهالی فرهنگ و هنر باید بدانند اگر قرار است اشاعه‌ای نسبت به تولیدات آن‌ها شکل گیرد، در قالب رسانه امری شدنی است.