گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: محمد بهشتی، از مدیران سابق فرهنگی و مشاور فرهنگی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با اولویت های دکتر پزشکیان در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: همانطور که آقای دکتر پزشکیان در صحبت‌هایشان گفته بودند، ایشان به دنبال امنیت فرهنگی هستند و نه فرهنگ امنیتی. امنیت فرهنگی یعنی این که اهل فرهنگ در امنیت به سر ببرند.

وی افزود: نکته دیگر این که ایشان اصولا قائل به این هستند که تولیدات فرهنگی و هنری، کار هنرمندان و اهل فرهنگ است و نسبت دستگاه مدیریتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد با فعالیت فرهنگی باید نسبت حمایتی باشد و نه نسبت نظارتی. ما با اهرم حمایت باید فضای فرهنگ و هنر را مدیریت کنیم.

بهشتی اشاره کرد: در دوره‌های قبل، اگر قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی ایرادی به فعالیتی در حوزه فرهنگ و هنر داشتند، معمولا وزارت فرهنگ و ارشاد حائل بین هنرمند و آن دستگاه نظارتی می‌شد و تلاش می‌کرد با میانجی‌گری و گفت‌وگو مسئله را حل کند. اولین اقدامی که باید رخ دهد همین است که ما به آن دوره برگردیم و شرایط را تغییر دهیم.

مشاور فرهنگی دکتر پزشکیان با اشاره به ممنوع‌الکاری برخی هنرمندان گفت: اگر با هنرمندان سلبی برخورد شود قطعا نتیجه نخواهیم گرفت و به وضعیت نرمال و آرام نمی‌رسیم. پس در درجه اول ما باید از این فضای ملتهب خارج شویم. طبعا این نیاز به آسیب‌شناسی است و باید موانع را بشناسیم و بعد به سمت شرایط مطلوب حرکت کنیم.

او همچنین در رابطه با برنامه دکتر پزشکیان برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: مهم‌ترین زیرساخت در عرصه فرهنگ و هنر همین امنیت داشتن و تامین اقتصادی هنرمندان و اهل فرهنگ است. موارد دیگر با فاصله‌ای در درجه بعد قرار می‌گیرد. مثلا هم اکنون در سینما نزدیک 40 هزار نفر در فقر هستند؛ چرا که صنعت سینما تقریبا تعطیل است و غیر از چند نهاد که با پول و منابع عمومی فیلم‌های گران می‌سازند، بقیه بیکار هستند. زیرساخت یعنی هرچیزی در جای خودش قرار گیرد و حاکمیت از تصدی‌گری و دخالت مستقیم در فعالیت فرهنگی و هنری دست بردارد.

بهشتی در پایان در پاسخ به این سوال که دکتر پزشکیان چه میزان مصرف‌کننده فرهنگی هستند، گفت: فکر نمی‌کنم که از میانگین جامعه کمتر باشد و شاید حتی بیشتر هم باشد.