به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران،درادامه برنامه نمایش فیلم در فصل پاییز 95(دوره چهل و پنجم)،از بخش "ژان لوک گدار:یک بارگذاری مجدد"،روز یکشنبه 14 آذرماه ساعت 17 ، فیلم "سرباز کوچولو"محصول سال 1963به مدت 84 دقیقه و روز چهارشنبه 17 آذر ماه ساعت 17،فیلم "دست جدا افتاده" محصول سال 1964 به مدت 94 دقیقه ،به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در میآید.
«سرباز کوچولو» با نمایی سیلوئت از یک خانه شروع میشود. گرگ و میش است. یک پَن پر شتاب به راست. نقطهی مرزی. ماشینی از عمق میدان به سمت ما میآید. اوراق عبور چِک میشود. برونو سیگاری روشن میکند و حرکت میکند و در نهایت یک پَن پر سرعت تعقیبی با ماشین. میتوانیم بگوییم با یک انحراف، ایجاز و حرکت به درون دنیای فیلم وارد شدهایم. کات به دوربین سوار بر ماشین. روز. ژنو، 1958. جابجایی مکان دوربین از نقطه مرزی به ژنو، از شب به روز، با دوربین در دست، سیال، مشکوک، جستجوگر و مداخلهگر. همهی اینها نشان از فیلمی دارد که پر از اکسیون، آمیخته به داستانهای جاسوسی، طرح و توطئه، تعقیب و گریز، و گرهخورده با صحنههای شکنجه، تعلیق و قتل است. «سرباز کوچولو» از آن دست فیلمهایی نیست که با آرامش تو را به جهان فیلم میخوانند و آرام آرام به آشکارسازی رویدادها میرسند. فیلم با یک فوریت آغاز میشود. انحراف و ایجاز و حرکت در سکانس نخستین نشان از اضطراری درونی دارد.
فیلم "دست جدا افتاده"،اقتباسی از رمان «طلای احمقها» (1958) نوشتهی دولورس هیچنز است. یک داستان پلیسی که گدار در آن نقش راوی را به عهده دارد و به جای سبک شخصیتپردازی ناتورالیستی اغلب فیلمها و رمانهای پلیسی، زندگیهای درون- فیلمی بسیاری را که زمانی در نوار حافظهی ما درخشیدهاند، با نقلقولهایی از آرتور رمیو، لویی آراگون و ... به شیوهای پارودیک یادآوری میکند.