سرویس سینمایی هنرآنلاین: دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین روز دوشنبه اسامی هفت فیلم دیگر بخش مسابقه بین‌الملل این دوره را اعلام کرد و به این ترتیب فهرست فیلم‌های این بخش کامل شد.

21 فیلم از 23 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل اولین بار در دنیا در برلیناله روی پرده می‌روند. از میان این 23 فیلم 19 فیلم از اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آسیا برای دریافت جایزه خرس طلا و جوایز خرس نقره‌ای رقابت می‌کنند.

"همه چیز درست می‌شود" (Every Thing Will Be Fine) به کارگردانی ویم وندرس کارگردان آلمانی در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. این فیلم اولین فیلم بلند داستانی وندرس پس از مستند سه‌بعدی و تحسین‌شده "پینا" درباره پینا بوش طراح رقص معروف آلمانی است و مانند آن فیلم به صورت سه‌بعدی فیلمبرداری شده است. جیمز فرانکو، شارلوت گنزبورگ، ریچل مک‌آدامز و ماری- ژوزی کروز در "همه چیز درست می‌شود" بازی می‌کنند که فیلمنامه آن را بیورن اولاف یوهانسن نویسنده نروژی نوشته است. داستان درباره نویسنده‌ای به نام توماس (فرانکو) است که با پیامدهای قتل غیرعمدی یک کودک در یک حادثه رانندگی روبرو می‌شود. هرچند او در این حادثه به طور مستقیم مقصر نیست، اما رابطه‌اش با دختری که دوست دارد، از هم می‌پاشد و زندگی و کارش ناگهان در مسیری کاملا متفاوت می‌افتد. "همه چیز درست می‌شود" زندگی توماس را در 12 سال دنبال می‌کند و به مضامینی چون گناه و جستجو برای بخشش می‌پردازد. این فیلم تولید مشترک آلمان، کانادا، فرانسه، سوئد و نروژ است.

همان‌طور که قبلا اعلام شد برگزارکنندگان جشنواره با اعطای جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد از وندرس تقدیر می‌کنند. این تقدیر با نمایش 10 فیلم او همراه است. وندرس کارگردان فیلم‌های تاثیرگذار مانند "پاریس، تگزاس" و "بال‌های اشتیاق" است و سه بار نامزد اسکار شده است. او پنجشنبه پیش برای مستند "نمک زمین" نامزد اسکار شد.

"کلوب" تازه‌ترین ساخته پابلو لارین کارگردان شیلیایی در سکوت خبری ساخته شد. این فیلم درباره چهار کشیش مغضوب است که با هم زندگی می‌کنند و می‌کوشند گناهان خود را پاک کنند. با آمدن یک همراه مغضوب دیگر آرامش این چهار نفر به هم می‌ریزد. لارین یکی از سرشناس‌ترین کارگردانان آمریکای لاتین است. فیلم قبلی او "نه" با بازی گائل گارسیا برنال سال 2012 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه شد و بعدا نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز شد.

"13 دقیقه" ساخته اولیور هیرشبیگل کارگردان آلمانی درباره یک جنگجوی نهضت مقاومت است که می‌کوشد هیتلر را ترور کند. کریستیان فریدل، کاترینا شوتلر و بورگارت کلاوزنر در این فیلم بازی می‌کنند. هیرشبیگل برای فیلم "سقوط" (2004) درباره آخرین روزهای هیتلر در یک پناهگاه زیرزمینی در برلین نامزد اسکار شد.

" Aferim! " به کارگردانی رادو ژوده تولید مشترک بلغارستان و جمهوری چک، مستند "دکمه صدفی" (The Pearl Button) ساخته پاتریسیو گازمان تولید مشترک فرانسه، شیلی و اسپانیا، فیلم ژاپنی "سفر چاسوکه" به کارگردانی سابو و "باکره قسم‌خورده" (Sworn Virgin) اولین فیلم بلند داستانی لورا بیسپوری تولید مشترک ایتالیا، سوئیس، آلمان، آلبانی و کوزوو، دیگر فیلم‌هایی هستند که فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل را کامل کردند.

برگزارکنندگان جشنواره برلین پیش از این اسامی 16 فیلم این بخش را اعلام کرده‌اند که شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون ورنر هرتسوگ، پیتر گرین‌اوی، ترنس مالیک، جعفر پناهی، بنوا ژاکو، بیل کاندون و کنت برانا است.

"هیچکس شب را نمی‌خواهد" به کارگردانی ایزابل کوشِت کارگردان اسپانیایی تولید مشترک اسپانیا، فرانسه و بلغارستان فیلم افتتاحیه جشنواره برلین 2015 است و در بخش مسابقه بین‌الملل نیز حضور دارد. دارن آرونوفسکی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی رئیس داوران این بخش است. شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین 5 تا 15 فوریه 2015 (16 تا 26 بهمن) برگزار می‌شود.

ورایتی / 19 ژانویه