سرویس سینمایی هنرآنلاین: تقدیر برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین از ویم وندرس با نمایش فیلم "بال‌های اشتیاق" یا "آسمان برلین" به کارگردانی او همراه است. این فیلم 12 فوریه 2015 (23 بهمن) در برلیناله روی پرده می‌رود.

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: ادای احترام به ویم وندرس، ادای احترام به یکی از شاخص‌ترین فیلمسازان مولف سینمای معاصر است. آثار چندوجهی و فراتر از ژانر او در مقام یک فیلمساز، عکاس و نویسنده، خاطرات ما از سینما را شکل داد و همچنان الهام‌بخش دیگر فیلمسازان است.

به جرات می‌توان گفت وندرس تاثیرگذارترین فیلمساز نسل خود بوده است. سبک سینمایی او بر فیلمسازان هنری و تجاری دنیا به یک اندازه تاثیر گذاشته است. از معروف‌ترین فیلم‌های وندرس می‌توان به فیلم جاده‌ای "آلیس در شهرها" تولید سال 1973 اشاره کرد که نام او را سر زبان‌ها انداخت.

وندرس سال 1984 با فیلم "پاریس، تگزاس" برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد و در 1987 با "بال‌های اشتیاق" جایزه بهترین کارگردان این جشنواره را از آن خود کرد. او در 1993 نیز برای فیلم "چنان دور، چنین نزدیک!" جایزه بزرگ هیئت داوران کن را گرفت. او در 1982 با فیلم The State of Things جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و سال 2000 برای فیلم "هتل میلیون دلاری" برنده جایزه خرس نقره‌ای هیئت داوران جشنواره برلین شد.

"بال‌های اشتیاق" وندرس سال 1998 در قالب فیلم آمریکایی "شهر فرشتگان" با بازی نیکلاس کیج و مگ رایان بازسازی شد.

وندرس در کنار فیلم‌های بلند داستانی خود در حوزه سینمای مستند نیز فیلمسازی سنت‌شکن به حساب می‌آید. مستند نامزد اسکار "بوئنا ویستا سوسیال کلوب" به کارگردانی او اولین مستند تاریخ سینما بود که کاملا به صورت دیجیتال ساخته شد. مستند نامزد اسکار "پینا" درباره پینا بوش طراح رقص معروف آلمانی نیز به لحاظ استفاده از تکنولوژی سه‌بعدی فیلمی پیشرو بود.

وندرس از علاقه‌مندان پروپاقرص تکنولوژی دیجیتال و سه‌بعدی است. فیلم بلند داستانی جدید او که "همه چیز درست می‌شود" (Every Thing Will Be Fine) نام دارد، یک درام هنری سه‌بعدی است.

ریچل مک‌آدامز، جیمز فرانکو، شارلوت گنزبورگ و ماری- ژوزی کروز در این فیلم بازی می‌کنند که این روزها در مرحله پس از تولید است. فیلمنامه "همه چیز درست می‌شود" را بیورن اولاف یوهانسن نویسنده نروژی نوشته است. داستان درباره نویسنده‌ای به نام توماس (فرانکو) است که با پیامدهای قتل غیرعمدی یک کودک در یک حادثه رانندگی روبرو می‌شود. هرچند او در این حادثه به طور مستقیم مقصر نیست، اما رابطه‌اش با دختری که دوست دارد، از هم می‌پاشد و زندگی و کارش ناگهان در مسیری کاملا متفاوت می‌افتد.

وندرس اوت 2013 درباره پروژه جدید خود گفت: این فیلم یک درام شخصی و داستان مردی است که بعد از یک شوک فراموش‌نشدنی دنیا را از مناظر دیگری می‌بیند. او باید چیزی را بپذیرد که دیگر نمی‌تواند عوض کند. ما با این پروژه وارد یک حوزه روایی جدید می‌شویم. قانع شده‌ام که قالب سه‌بعدی می‌تواند یک بعد کاملا جدید احساسی به داستان و شخصیت‌های ما بدهد.

"ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی"، "سلاطین جاده"، "دوست آمریکایی"، "همت"، "تا پایان جهان" و "پایان خشونت" از دیگر ساخته‌های این فیلمساز 69 ساله متولد دوسلدورف است.

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین 5 تا 15 فوریه 2015 (16 تا 26 بهمن) برگزار می‌شود.

سال گذشته درام جنایی "زغال سیاه، یخ نازک" به کارگردانی دیائو یینان جایزه خرس طلای بهترین فیلم شصت و چهارمین جشنواره برلین را دریافت کرد.

هالیوود ریپورتر / 21 اوت

علی افتخاری