گروه سینما هنرآنلاین، مسعود زارعیان مستندساز و مدرس درباره وضعیت یکسال اخیر سینمای مستند به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ویترین یک سال اخیر تولیدات سینمای مستند در «سینماحقیقت» آمده و نمایش داده میشوند و امسال آثار خوبی در جشنواره دیدم. نه اینکه بهترین دوره باشد ولی چند کار جسورانه حضور داشت و در جشنواره امسال آثاری چون «رخ» و «کابین» قابل اعتنا بودند.
وی ادامه داد: امسال برای من قطعی شد که واقعا بودجه سینمای مستند به طور حقیقی دیده نمیشود. در سینمای داستانی هزینهها و دستمزدها بالا رفته و عواملی مانند فروش بالای گیشه و وجود پلتفرمها کمک کننده بوده و این افزایش بودجه فیلمهای سینمایی روی روند دستمزد بچههای مستند هم تاثیر گذاشته است. برخلاف صحبتهای وزیر و حرفهایی که در اختتامیه مطرح شد، پرداختها و بودجه بندیهای درست برای سینمای مستند اتفاق نیفتاد.
کارگردان «غیرمسکونی» در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: ولی ازمنظر کیفی آثار قابل اعتنایی در «سینماحقیقت» و جشن مستقل سینمای مستند ایران دیدم و علاوه بر رشد کیفی، سواد مخاطب و فیلمساز هم بالا رفته است که این اتفاق بسیار خوبی است. ولی همچنان محدودیتهای فرمی و محتوایی پابرجاست که باید توجه بیشتری به این مقوله شود.
این مستندساز گفت: احساس میکنم «کابین» به نوعی راه را باز کرد. «کابین» یعنی جسارت سینمای مستند و درست جایی که بتوان پیشرو بودن مستند نسبت به سینمای داستانی را نشان داد. باید بتوان به اتفاقات جامعه واقعیتر پرداخت و باید بتوان بی پروا به مسائل نزدیک شد و با حفظ ارزشها، بازنمایی هنری از آنها داشت. درباره مستند «رخ» هم میتوان گفت که این اثر نشان میدهد که اگر جایی بتوانیم درست هزینه کنیم، میتوانیم محدودیتهای تولیدی را کنار زد.
وی ادامه داد: معتقدم سینمای مستند میتواند به حرفهایتر شدن، جذابیت و سرگرم بودن نزدیک شود، هرچند باز شاهد بحث همیشگی سینمای واقعی و غیرواقعی خواهیم بود. درمجموع سینمای مستند در امسال نمره قابل قبولی گرفت و مجموع آثار «سینماحقیقت» و جشن مستقل سینمای مستند ایران ظرفیتهای این حوزه را فریاد میزند.
مسعود زارعیان در پایان درباره کارهای خود گفت: در حال حاضر مشغول کارهایی هستم که یکی از آنها اجتماعی و درباره یک موضوع شایع پیرامون زنان است. کار بسیار سختی است که به امیدخدا به محض پیش رفتن درباره آن بیشتر اطلاع خواهم داد.
انتهای پیام