به گزارش هنرآنلاین، در اختتامیه چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، برگ زرین و مبلغ ۲۰۰۰ دلار جایزه‌ بزرگ جشنواره به عنوان بهترین فیلم بخش بین‌الملل به «ابراهیم حندل» برای فیلم داستانی «یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها» از فلسطین اهدا شد و این جشنواره، فیلم او را برای رقابت بخش فیلم کوتاه به آکادمی اسکار معرفی کرد.

«یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها» در بخش شاخه زیتون که فیلم‌های ناظر به مقاومت مردم فلسطین در آن به نمایش در می‌آمد نیز قرار داشت و پیش از جشنواره فیلم کوتاه تهران در جشنواره‌های معتبر جهانی دیگری نیز حضور داشته است.

این فیلم یک روایت نئورئالیستی از چند کودک فلسطینی است که قصد دارند برای نخستین بار دریا را ببینند. نخستین حربۀ آنان برای رد شدن از مرز این است که خود را به شکل و شمایل یک توریست درآورند، چراکه آنان در وطن خویش غریب‌اند. آنان در این مسیر حتی کار هم می‌کنند که هزینۀ سفر را به‌دست آوردند. آنان خود را جای مسافرانی جا می‌زنند که از کشور ایتالیا آمده‌اند. بعد متوجه می‌شوند که به ویزا نیز نیاز است و نمی‌توانند با ماشین به سفرشان ادامه دهند. پیاده می‌روند و به دیواری می‌خورند که انتظارش را نداشته‌اند. امّا تسلیم نمی‌شوند و تصمیم می‌گیرند تا دریای کوچک خودشان را در همان نزدیکی خانه‌هایشان بسازند. آن‌ها در نهایت استخری را برای خود بنا می‌کنند که به وسعت تخیل‌شان تا بی‌نهایت وسعت دارد و از هر دریایی بزرگ‌تر است. آن‌ها قهرمانان حقیقی‌ای هستند که نمی‌توانند از روی آن دیوار منحوس عبور کنند، امّا به‌جایش قادرند تا با دستان کوچک‌شان و فکرهای بزرگ‌شان استخری به وسعت بزرگ‌ترین اقیانوس جهان بسازند؛ ابرقهرمانانی که شنل‌شان پرچم فلسطین است و سرشان زخمی از اصابت ضربه‌های دردناک، امّا همچنان امید دارند و امیدواربودن را به ما می‌آموزند.

کوتاه1

طبق اعلام‌سازندگان آن، «یک فیلم‌کوتاه درباره بچه‌ها» پیش از فیلم کوتاه تهران در جشنواره‌های مختلف مورد تایید آکادمی اسکار از جمله جشنواره فیلم تامپره، ۲۰۲۴. (فنلاند) و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه کلرمون-فراند، ۲۰۲۴. (فرانسه) حضور داشت. همچنین در جشنواره‌های جشنواره فیلم کوتاه شورت شورتس ۲۰۲۴. (ژاپن) و جشنواره ایندی شورتز، ۲۰۲۴. (ایالات متحده آمریکا)، جشنواره فیلم کوتاه وین، ۲۰۲۴. (اتریش)، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر، ۲۰۲۳. (ترکیه)، جشنواره فیلم آتلانتا، ۲۰۲۴. (ایالات متحده آمریکا)؛ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ریودوژانیرو، ۲۰۲۴. (برزیل)، کورتاس ویلا دو کنده، ۲۰۲۴. (پرتغال) که همگی مورد تایید آکادمی اسکار هستند، حضور داشته است.

این فیلم دومین جایزه جشنواره‌های اسکاری خود را از فیلم کوتاه تهران دریافت کرد. پیش از این ضمن حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نروژ، ۲۰۲۴ جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل این جشنواره را نیز کسب کرده بود.

همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره BFI لندن در سال 2024 و حضور در جشنواره‌های پاف شورتز، ۲۰۲۳. (استونی)، جشنواره لو تن دن لونو، ۲۰۲۴. (فرانسه)، جشنواره فیلم  MICE، ۲۰۲۴. (اسپانیا)، فستیوال L’autre، ۲۰۲۴. (فرانسه)، دوکومد، ۲۰۲۴. (تونس)، جشنواره سینما-فلسطین، ۲۰۲۴. (فرانسه)، جشنواره فیلم لا گواریمبا، ۲۰۲۴. (ایتالیا)، جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ، ۲۰۲۴. (آلمان)، جشنواره فیلم دیاسفورا، ۲۰۲۴. (آلمان)، جشنواره فیلم کنکورتو، ۲۰۲۴. (ایتالیا) را نیز در کارنامه خود دارد.