پویانمایی سینمایی «ببعی قهرمان» که بر اساس شخصیت محبوب تلویزیونی ساخته شده از هفتم مهر ماه۱۴۰۳ روی پرده سینما‌ها رفته و تا الان استقبال بالای مخاطبان را به خود دیده است. این فیلم به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بر اساس نسخه سریالی آن ساخته شده است. ببعی در شبکه پویا به محبوبیت دست یافت و حالا همین اتفاق برای ورژن سینمایی آن در حال تکرار است. «ببعی قهرمان» فیلمی است که بار دیگر پیشرفت صنعت پویانمایی در ایران را یادآور می‌شود، یعنی جدا از داستان جذاب و امیدی که به مخاطب کودک می‌دهد، به آثار استاندارد جهانی تنه می‎زند. به مناسبت انتخاب برگزیده شدن «ببعی قهرمان» به عنوان بهترین پویانمایی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان و استقبال بالای مخاطبان از این پویانمایی با میثم حسینی یکی از کارگردان‌های این پویانمایی سینمایی به گفتگو پرداختیم تا به شکلی بهتر از جزئیات و روند شکل‌گیری و ساخت پویانمایی اطلاع پیدا کنیم. 

 

آقای حسینی شما به چه شکلی به عنوان کارگردان پویانمایی سینمایی «ببعی قهرمان» به گروه سازنده اضافه شدید؟ 

 آشنایی‌ای که من از قبل با تهیه‌کننده داشتم، باعث شد فرصت همکاری در پروژه سینمایی پویانمایی «ببعی قهرمان» را به دست آورم. تجربه موفق نسخه تلویزیونی، سازندگان را بر آن داشت برای مخاطب‌های وفادار آن، محصول سینمایی تولید کنند، از این رو ارزش کارکردن داشت و تولید پویانمایی سه بعدی «ببعی قهرمان» آغاز شد. 

 

 هدف‌گذاری شما همان مخاطبان نسخه سریالی بود؟

تصمیم اولیه بر این اساس گرفته شده بود که تولید برای مخاطبان وفادار این مجموعه پویانمایی باشد؛ مخاطبان وفاداری که بعد از ساخت کامل ورژن سینمایی، بزرگ‌تر شده و وارد گروه سنی کودک شده‌اند، در نتیجه روایت داستان و انتخاب مضمون روایی آن با توجه به این گروه سنی، اتود زده شد. 

 

درباره نحوه انتخاب موضوع پویانمایی سینمایی «ببعی قهرمان» هم توضیح می‌دهید؟

برای انتخاب مضمون، گزینه‌های متعددی مطرح شد که امید و آرزو بیشتر مورد توجه قرار گرفت. موضوع کتابخوانی، خانواده و ازخودگذشتگی دیگر موضوعاتی بود که تلاش شد همپای مضمون اصلی پیش برده شود. 

 

برای اینکه چنین مفاهیمی گل‌درشـت نشـود، چه دغدغه‌هایی وجود داشت؟

لازم بود فیلمنامه به گونه‌ای پیش برود که بتواند مضامین مختلف را در برگیرد، به صورتی که چندان توی ذوق نزند و انتقال مضامین مدنظر به شکل صحیح صورت گیرد. برای رسیدن به این هدف زمان نگارش و پیش بردن این پویانمایی از مشورت کارشناسان متعددی بهره گرفتیم. از آن‌ها درخواست می‌کردیم کار را ببینند و نظرات خود را ارائه دهند. از نظرات سازنده و کارشناسی‌شده استفاده کردیم و تلاش شد انتقاد‌هایی را که به کار وارد می‌شود تا حد امکان برطرف کنیم. 

 

در این مسیر با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟

برای رسیدن به این هدف، مسیر دشواری طی شد. برای آنکه همزمان هم قصه‌گو و هم آموزنده باشد با چالش‌های متعددی مواجه بودیم، ضمن آنکه لازم بود پویانمایی به صورت سه‌بعدی ساخته شود. همزمانی پیش بردن این موارد بسیار دشوار بود، اما خدا را شکر با توجه به بازخورد‌هایی که داشتیم، به نظر می‌رسد در این مسیر موفق پیش رفته‌ایم. از آنجا که از نظر بومی قصه‌گویی بلد هستیم، با وجود نداشتن فیلمنامه‌نویس متخصص در حوزه پویانمایی کودک تلاش‌ها در این زمینه موفقیت‌آمیز بود، چون یک تیم پای این کار قرار داشت. کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و دیگر عواملی که به عنوان مشاور حضور داشتند کار را به صورت مدیریت‌شده پیش می‌بردند، اما بخش فنی بخش بسیار دشوار این پروژه بود. 

 

به طور مصداقی صحبت می‌کنید؟

با وجود آنکه مسئولی به عنوان مدیر تولید وجود دارد، اما تعریف وظایف مدیر تولید در کشور ما متفاوت است. گروهی به عنوان گروه تولید باید وجود داشته باشد که همپای پروژه پیش برود، چون پیشبرد پروژه نیز بسیار مهم است. آنجا که چنین بخشی وجود ندارد، گروه کارگردانی باید بخش مدیریت تولید و پیش‌بردن تولید را نیز در دست بگیرد. نه از نظر بودجه و نه از نظر ساختاری، تعریفی در این زمینه وجود ندارد، از این رو تیم تولید به یک دستاورد رسید و آن استفاده از نرم‌افزار کنترل پروژه سه‌بعدی بود که به جامعه پویانمایی کشور معرفی کردیم. این نرم‌افزار اوپن سورس یا منبع باز است که به صورت رایگان می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد و تا قبل از استفاده تیم ما کسی از آن اطلاعی نداشت، اما در حال حاضر پروژه‌های زیادی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. با توجه به چنین برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، توانستیم در سریع‌ترین زمان یعنی سه سال «ببعی قهرمان» را به اتمام برسانیم. 

 

در صحبت‌های فعالان پویانمایی به یک معضل اشاره می‌شود و آن مهاجرت متخصصان این حوزه است. به نظر شما دلیل این اتفاق ناخوشایند چیست؟

با وجود آنکه افراد متخصص در حوزه پویانمایی در کشور حضور دارند و فعالیت می‌کنند، اما کسانی که در کلاس بین‌المللی هستند، به دلیل مسائل اقتصادی و حمایتی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. در استودیو‌های بزرگ خارجی برای ساخت هر پویانمایی بین ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار هزینه می‌شود، این رقم در ایران نهایت به ۵۰۰ هزار دلار برسد، از این رو بسیاری از افراد متخصص تصمیم به مهاجرت می‌گیرند؛ اتفاقی که در همین پروژه نیز رخ داد و سه نفر از افراد متخصص از ایران رفتند. 

 

با توجه به همه مشکلاتی که اشاره کردید، محصول کار شما موفق بوده است؟ 

بله، با وجود هزینه‌های اندک تولید، «ببعی قهرمان» توانست دستاورد خوبی داشته باشد و برای آن اتفاقات خوبی همچون اکران بین‌المللی رقم بخورد. امیدوارم با بازشدن بازار‌های بین‌المللی با وجود تحریم‌ها برای تولیدات هنری ارزآوری خوبی صورت گیرد و باعث تأمین مالی بهتر شود تا از رفتن نیرو‌های متخصص جلوگیری شود و تولیدات قوی‌تری داشته باشیم. 

 

جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و تشویق‌ها می‌تواند انگیزه مضاعف فیلمسازان شود. از اتفاقی که برای «ببعی قهرمان» رخ داد، راضی هستید؟

در دوران جشنواره با یکی از داوران صحبت می‌کردم، به او گفتم امسال یک سال متفاوت برای پویانمایی سینمایی بود و چهار پویانمایی در آن حضور داشتند و اگر جایزه‌ای به هر کدام از آن‌ها تعلق می‌گرفت، آن جایزه برای پویانمایی کشور بود، اما به هر حال تصمیم و نظر داوران جشنواره چیز دیگری بود، البته نمی‌دانم حضور پویانمایی در جشنواره فجر که فیلم‌های رئال در آن اکران می‌شود و مخاطب‌های بزرگسال، بیشترین مخاطب آن هستند، درست است یا خیر، با وجود این بازخورد‌های مثبتی در جشنواره داشتیم و اکران‌های اختصاصی که برای کودکان و کودکان کار برگزار شد، بازخورد‌های خوبی داشت. 

 

فیلم فروش خوبی در هفته اول داشت و رکورد هم زد. دلیل آن از نظر شما چیست؟

به دلیل آنکه ببعی یک شخصیت شناخته‌شده در میان کودکان است، پیش‌بینی می‌کردیم فیلم در اکران عمومی، اکران موفقی داشته باشد، چون در اکران‌های جشنواره بچه‌ها از آن استقبال بسیار کردند و از دیدن آن خوشحال شدند و در سالن دست می‌زدند. همچنین، چون اکران عمومی آن همزمان با آغاز سال تحصیلی است، مدارس و پیش‌دبستانی‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را برای تماشا به سالن‌های سینمایی بیاورند. ما تمام تلاش‌مان را چه در بخش محتوایی و داستانی و چه در کیفیت تولید کردیم تا کودکان از دیدن این فیلم پویانمایی سینمایی لذت ببرند و یک خاطره خوش برای‌شان باقی بماند. 

 

به نظر شما امکان ساختن دنباله پویانمایی سینمایی «ببعی قهرمان» وجود دارد؟

بله، ظرفیت ادامه دادن این اثر وجود دارد و داستان‌های جذابی را می‌توان در فرمت سینمایی پیش برد، ضمن آنکه جای قدردانی دارد سازمان هنری اوج در ساخت آثار مربوط به کودک و نوجوان ورود کرده است. امیدوارم حمایت از استودیو‌های تولید پویانمایی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نیز ادامه داشته باشد تا هر سال شاهد تولیدات بهتر، قوی‌تر و مخاطب‌پسندتر باشیم که بهترین نتیجه آن ارزآوری برای کشور خواهد بود.