سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان کار خود را با اکران سه فیلم «آرزوی اسب چوبی»، «مافیای شجاعان» و «رویای پفکی» شروع کرد.

همچون دوره‌های گذشته حضور پرشور و پررنگ کودکان و دانش آموزان در سالن‌های اکران فیلم‌ها اصلی‌ترین نشانه این جشنواره است. بچه‌ها با یونیفرم‌های مشخص و یک رنگ به سالن‌های فیلم‌ها می‌آیند و پس از تماشای فیلم‌ها در جلسه نشست و نقد آثار حضور پیدا می‌کنند.  

اولین فیلم به «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم اختصاص داشت. فیلمی در ژانر کمدی و ترسناک با نگاهی به دنیای نوجوانان و ارزش‌های مهم ازدست رفته که با استقبال خوبی از سوی دانش آموزان روبه رو شد.

اتفاق مهم روز اول به اکران یک فیلم دیگر در ژانر وحشت برمی گردد. فیلم «مافیای شجاعانه» به خوبی توانسته بود در ژانر وحشت و ماجراجویی جذابیت خاصی پیدا کند که برای بچه‌ها جذابیت خاصی داشت. آن‌ها با دیدن فیلم با هیجان زیادی از فیلم تعریف می‌کردند و علاقه شان را نسبت به اینگونه آثار نشان می‌دادند.  

این یکی از نکات جالب توجه روز اول جشنواره بود. کودکان با دیدن فیلمی از ژانر وحشت حسابی سرذوق آمدند و خندیدند. به نظر می‌رسید سلیقه و ذائقه کودکان به نسبت نسل‌های گذشته شان تغییر کرده و آن‌ها شیفته هیجان در فیلم‌ها هستند.  

آخرین فیلم نیز به اکران «رویای پفکی» اختصاص داشت که نظرات متفاوتی را از سوی مخاطبان کودک و نوجوانش به خود اختصاص داد. بعضی از بچه‌ها از کیفیت پایین اثر انتقاد داشتند و آن را مناسب مخاطب نوجوان نمی‌دانستند. برخی دیگر نیز مفهوم و پیام اصلی فیلم را دوست داشتند و در جلسه نشست به چالش با سازندگانش پرداختند.  

روز اول جشنواره در هوا و فضای خوب شهر اصفهان و در کنار رودخانه خشک زاینده رود به خوبی برگزار شد. استقبال کودکان و نوجوانان از فیلم‌ها خوب بود و آن‌ها به شکلی پیگیر و فعال در جلسات حضور پیدا می‌کردند و سوال‌های خوب و جالب توجهی از سازندگان آثار می‌پرسیدند.

توجه به صحبت‌های بچه‌ها و شنیدن نقد‌ها و نظراتشان درباره فیلم‌ها نشان می‌دهد با نسلی کنجکاو، عمیق و پرسشگر مواجه هستیم که به این سادگی قانع نمی‌شود و دائم به مسائل مختلف فکر می‌کند.