گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: با آغاز پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما شادمهر راستین که روزگاری در عرصه‌ی آموزش فیلمنامه‌نویسی با مدرسه‌ی دارالفنون و کارگاه‌های تدریس در جشنواره بین‌المللی فجر جز پیشگامان بود این بار با پذیرش دبیری ستاد برگزاری این رویداد سینمایی نامش مطرح شده است.

از آنجا که اغلب نقدهای وارده به تولیدات سینمایی پیرامون فیلمنامه‌نویسی است و از پرتکرارترین اظهارنظرات پیرامون کیفیت آثار سینمایی از طرف منتقدان، صاحب‌نظران و حتی اهالی رسانه در برشمردن دلایل ضعف سینما فیلمنامه‌های ضعیف است فرصت را غنیمت دانسته در این خصوص با وی گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

 

شادمهر راستین، آموزش را به طور کلی در سینمای ایران ضعیف دانست و گفت: کلا آموزش در سینمای ایران ضعیف است؛ ولی خوشبختانه بیشتر مخاطبان روی فیلمنامه و بعد بازیگری متمرکز می‌شوند. بنابراین بیشترین نقدها به این دو مورد است. این بدشانسی فیلمنامه‌نویسان نیست. خوشحالیم که همه اول فیلمنامه را می‌بینند.

وی دلیل تمرکز اهالی سینما و مخاطبان بر فیلمنامه را ادبیاتی بودن ایرانیان معرفی کرد و اضافه کرد: کمتر کسی می‌داند فیلمبرداری یا تدوین چیست. اگر هم بداند بیشتر به خروجی انجام شده دقت می‌کند. برای همین به طور خاص در ایران انتظار مخاطب از فیلمنامه بسیار بالاست و این را خیلی خوب می‌دانیم.

 

راستینن ادامه داد: این انتظار مخاطب به قدری از فیلمنامه بالاست که مولفه‌ی اصلی فیلم را فیلمنامه‌نویس می‌داند و کارگردان‌ها به دلیل مواجه با این امر و چون نمی‌خواهند از این قافله عقب بمانند خودشان شروع می‌کنند به نوشتن. بنابراین 90 درصد تولیدات ایران توسط کارگردان‌ها فیلمنامه‌نویسی می‌شوند. تنها 10 درصد باقی‌مانده تولیدات است که توسط فیلمنامه‌نویس‌ها نوشته می‌شوند و اتفاقا همانها آن دسته از فیلم‌هایی هستند که کسی با آنها مشکلی ندارد. دلیل این ضعفی که در سینما بر عهده‌ی فیلمنامه‌ها گذاشته می‌شود را باید از کارگردان‌هایی که فیلمنامه می‌نویسند پرسید.

این مدرس فیلمنامه‌نویسی با اضافه کردن اینکه «مشکل ایران فیلمنامه‌هایست که کارگردانان می‌نویسند» با اشاره به یکی از آخرین فیلم‌های پرحاشیه‌ای که اخیرا اکران شده گفت: سینماگر خلاقی که در کارگردانی چهره است تا آنجایی موفق بوده که با فیلمنامه‌نویس خوب کار کرده این ضعفی که در فیلم جدیدش هم دیده می‌شود دلیلش مشخص است (کارگردان فیلمنامه را نوشته است).

 

وی در ادامه با توصیه به کارگردان‌های مطرح سینما تکمیل کرد: دوستی‌شان را با فیلمنامه‌نویسان خوب ادامه بدهند.