گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: حمزه صالحی نویسنده‌ آثاری مثل پنگول؛ دینامیت؛ شکلاتی؛ تگزاس2؛ نارگیل؛ انفرادی؛ مرده خور؛ پاستاریونی؛ فسیل و تگزاس 3 گفت: به واسطه‌ی دوران دانشجویی 5 سال اصفهان زندگی کردم. فیلم سینمایی «پاستاریونی» ادای دینی بود به مردم و خطه‌ی اصفهان. متاسفانه فرصت همکاری با زنده‌یاد هوشنگ حریرچیان نصیبم نشد.

صالحی ضمن تمجید از بازی‌های حریرچیان ادامه داد: بازی‌های ایشان در سریال‌های سروش صحت مثل «ساختمان پزشکان» «پژمان» و حتی فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» اثر کمال تبریزی درخشان و ماندگار خواهد بود. از دست دادنشان تاثربرانگیز است.

نویسنده‌ی «فسیل» با نام بردن از سینماگرانی که علاقه‌مند به همکاری با آنها است عنوان کرد: یکسری افراد هستند که بسیار علاقه‌مندم امکان و فرصت همکاری با آنها نصیبم می‌شد که برخی را از دست داده‌ایم و دیگر این همکاری امکان‌پذیر نیست. خسرو شکیبایی یکی از آنهاست که سالهاست نداریمش. دیگری هوشنگ حریرچیان بود که دیگر در بین ما نیستند. امیدوار بودم افتخار همکاری با ایشان را داشته باشم. حریرچیان بازیگری بود که بسیار بانمک و هنرمندانه نقش‌هایش را ایفا می‌کرد.

حمزه صالحی اضافه کرد: در سریالی به نام «اجل» که مراحل انتخاب بازیگران آن را سپری می‌کنیم، شخصیت پیرمرد خیلی شیرینی است که هوشنگ حریرچیان از گزینه‌های پررنگ ما برای ایفای این نقش بود. بازی حریرچیان می‌توانست به جذابیت این نقش کمک کند. اجل فرصت نداد افتخار همکاری با این بازیگر جذاب را داشته باشیم. به خانواده ایشان و اهالی هنر درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم.

حریرچیان2

هوشنگ حریرچیان ۲۰ مرداد ۱۳۱۱ در اصفهان متولد شد. مدرک تحصیلی حریرچیان دیپلم از دبیرستان اقدسیه خیابان مسجد سید بود. وی با تئاتر وارد عرصه بازیگری شد و به صورت جدی در سال ۱۳۲۶ زمانی که تنها ۱۵ سال داشت زیر نظر استاد ناصر فرهمند بر روی صحنه تئاتر رفت. چند سال بعد در شهریور ۱۳۳۲ در سن ۲۱ سالگی وارد تئاتر سپاهان شد.

این بازیگر فقید سینما و تلویزیون سال ۱۳۳۸ در کنار بازیگری به استخدام رادیو اصفهان درآمد و به عنوان هنرپیشه، تهیه‌کننده، گزارشگر، کارگردان، مجری و … مشغول به کار شد. تصویر او برای اولین بار در سال ۱۳۴۳ روی آنتن تلویزیون رفت. حریرچیان به عنوان اولین مجری «شو نقش جهان» را اجرا کرد تا اینکه درسال ۱۳۴۸ با سریال «عکاس باشی» به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت.

هوشنگ حریرچیان از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۴ توانست چهار تئاتر را روی صحنه ببرد اما بخاطر مشکلات دیگر نتوانست ادامه بدهد تا اینکه سال ۱۳۶۶ با فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی علی حاتمی به بازیگری بازگشت. نام وی در دهه ۶۰ به عنوان بازیگر فیلم مطرح شد و اوج شهرتش در دهه ۹۰ با سریال “ساختمان پزشکان” و “پژمان” بود.