گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: محمدقنبری مدیر سینما مگامال در خصوص شرایط گیشه در سال جاری گفت: از اکران نوروزی سال 1403 فیلم‌های «تمساح خونی» و «بی‌بدن» با استقبال مخاطبان مواجه شدند و فروش خوبی داشتند؛ اما متاسفانه برای 5 فیلم دیگر اتفاق خاصی نیفتاد. منتها در ادامه با اضافه شدن «سال گربه» و «مست عشق» شرایط بهتر شد. با آمدن «مست عشق» یک فروش غیرقابل پیش‌بینی تجربه شد. فیلم‌های دیگری که بعد از این شرایط گیشه را متحول کرد «تگزاس 3» «خجالت نکش 2» و همچنین «یادگار جنوب» بودند. همه این‌ اکران‌ها باعث شد گیشه‌ی خوبی داشته باشیم.

قنبری ادامه داد: به استناد همین چند فیلمی که نام بردم سینماها توانستند سرپا باشند و فروش خوبی را تجربه کنند. دیگر فیلم‌هایی که اکران شده آنطور که پیش‌بینی می‌شد مورد استقبال قرار نگرفتند. با توجه به برنامه‌ریزی شورای صنفی اکران از شهریور فیلم «قیف»، «مفت‌بر» و در نیمه دوم سال «هفتاد سی» «زودپز» «کوکتل مولوتف» در نوبت اکران هستند. به نظرم گیشه سال 1403 فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهد کرد. چه بسا بتوان آمار فروش امسال را بیش از 1402 پیش‌بینی کرد.

مدیر سینما مگامال فروش فیلم‌ها پیش از اکران را قابل تخمین دانست و افزود: برخی تهیه‌کنندگان، سینمادارها و یا حتی توزیع‌کنندگان می‌دانند به طور کلی کدام فیلم‌هال پتانسیل فروش ندارند. اگر بخواهیم این مسئله را از اکران عید بررسی کنیم، فیلم‌های«پرویز خان» و «آپاراتچی» فیلم‌های بدی نبودند اما در عین حال گیشه‌پسند هم نبودند. یا حتی «آسمان غرب» یا در ادامه فیلم «عطرآلود» و «آبی روشن» و یا یکسری تولیداتی که بنیاد سینمایی فارابی یا موسسات فیلمسازی دیگر حمایت کرده بودند، از بُعد فنی فیلم‌های خیلی خوبی هستند اما مخاطب عام استقبالی از این فیلم‌ها به عمل نیاورد. این امر نتوانست توقعی که از آنها انتظار می‌رفت را برآورده کند. البته فیلم‌هایی مثل «تاوان» و «کوچه ژاپنی‌ها» هم که در دو سه هفته‌ی اخیر اکران‌شان به مشکل خورد هم باید در نظر داشت.

این مدیر سینمای موفق تهران با گفتن اینکه «امسال هنوز نتوانستیم فیلمی در گیشه داشته باشیم که بتواند با فروش «فسیل» در سال پیش رقابت کند» اضافه کرد: باید در نظر داشت پارسال در زمان اکران «فسیل» فیلم‌های کمدی‌ای که قابلیت رقابت با آن را داشته باشند، در کنارش به طور محسوس وجود نداشت. بی‌رقیب بودن این فیلم در شش ماهه‌ی اول سال 1402 و البته کیفیت بالای آن باعث ادامه‌ی موفقیت گیشه‌ی «فسیل» شد. هر چند در شش ماهه‌ی دوم فیلم‌های «هتل» «ویلای ساحلی» و یکی دو فیلم دیگر به لیست اکران اضافه شد، اما همچنان شاهد فروش «فسیل» بودیم.

محمد قنبری مگامال

در تحلیل امکان رکوردزنی گیشه در امسال، محمد قنبری بیان کرد: امسال تا همین الان چهار تا پنج فیلم کمدی خیلی خوب در کنار «تمساح خونی» داشتیم که با وجود فروش خوبی که این فیلم‌ها هم داشته‌اند، امکان رکوردزنی «تمساح خونی» در گیشه را از آن گرفته‌اند. البته با توجه به قوانینی که در آئین‌نامه شورای صنفی نمایش آمده، بعد از 14 هفته عملا ادامه‌ی اکران فیلم‌ها ممکن نخواهد بود. مگر در سینماهای گروه سینمایی فرهنگ که البته محدود اکران خواهند داشت. فعلا با توجه به تمام آنچه که گفته شد احتمال آنکه فیلم خاصی بتواند رکورد «فسیل» در سال گذشته را بشکند احتمال داده نمی‌شود. اما در نیمه‌ی دوم سال جاری باید دید فیلم‌هایی که در لیست اکران قرار می‌گیرند، طبق شرایط چه سقف فروشی را رقم خواهند زد.

وی با تشریح موفقیت گیشه‌ی فسیل این‌گونه ادامه داد: دلایل «فسیل» برای رسیدن به فروشی خارق‌العاده متعدد بوده است. اگر به اکران نوروز پارسال توجه کنید خواهید دید که کلا چهار فیلم برای اکران نوروزی معرفی شد. یکی از آنها «فسیل» بود. قابلیت‌های «فسیل» چون فیلمنامه‌ی خوب، بازی خوب و ابعاد فنی سینمایی شایسته‌ای که داشت آن را تبدیل به کمدی‌ای آبرومند کرده بود. این عامل در کنار استقبال کم‌فروغ مخاطبان از سه فیلم دیگر همه و همه باعث گرایش مخاطبان به «فسیل» شد. از طرفی دیگر بازه‌ی زمانی اکران «فسیل» هم به اقتضا شرایط اقتصادی سینما ادامه‌دار شده بود.

به طور کلی چون در قرارداد اکران «فسیل» محدودیتی برای اکران این فیلم قائل نشده بودند و همزمان با اکران آن فیلم کمدی قدر و رقابت‌پذیری اکران نشد، و البته حجم فروش «هتل» و «فسیل» به هم کمک کردند، شگفتی‌سازی «فسیل» در گیشه‌ رقم خورد. چه بسا اگر به «هتل» هم اجازه داده می‌شد که در ایام نوروز و شش ماهه‌ی اول سال 1403 هم اکران شود می‌توانست گیشه‌ی منحصر به فرد و حتی بالاتر از «فسیل» را داشته باشد. فروش «فسیل» استثناء و حاصل شرایط زمان بود.

فسیل

قنبری گفت: با توجه به افزایش فیلم‌های کمدی و قوانین اکران فعلا نمی‌توان گیشه‌ی فوق‌العاده‌ای به مانند «فسیل» برای امسال متصور شد. مگر اینکه با بالا رفتن قیمت بلیت در سال آینده یا ساختن فیلم فوق‌العاده‌ی کمدی یا اجتماعی که حرف جدید یا فرم جدید داشته باشد، با تبلیغات خوب و شرایط اکران منعطف ممکن است فیلمی بتواند شگفتی «فسیل» را تکرار و تجربه کند.

محمد قنبری آینده‌ی گیشه را وابسته به فیلمنامه‌هایی دانست که مجوز ساخت خواهند گرفت و آرزو کرد: امیدوارم اعضا شوراها فیلمنامه‌های خوب از نویسندگان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان مطرح را بررسی کرده و بتوان در ادامه مسیر تولید و پخش را با تعامل پیش ببرند. به این شکل چرخه‌ی صنعت سینما خواهد توانست درست و روان ادامه‌ی مسیر بدهد و با داشتن سبد تولیدات در ژانرهای متنوع اجتماعی، کودک، انیمیشن، ترسناک و حتی ملودرام‌های عاشقانه مردم به قدرت انتخاب برسند. صرفا این نباشد که فقط فیلم‌های کمدی یا نهایتا فیلم‌های اجتماعی آن هم نه هر فیلم اجتماعی به سینماها راه پیدا کنند.

مدیر سینما مگامال تکمیل کرد: به عنوان کسی که قریب به 15 سال در سینما فعالیت دارم؛ علاقه‌مندم شرایطی فراهم شود که مثل گذشته اصغر فرهادی، سعید روستایی، رخشان بنی‌اعتماد و دیگر کارگردانان بنام اما خانه‌نشین در ایران فیلمسازی کنند و ما آثار جدیدی از این بزرگان سینما شاهد باشیم. بدین طریق هم سینما احیا می‌شود و هم سالن‌ها با حضور مخاطبان رونق پیدا می‌کنند. با تغییر مدیریت‌ها که ممکن است با تغییر دولت شکل بگیرد امیدوارم در سینما و عرصه فرهنگ شاهد انسجام و همفکری و همراهی همه‌ی اهالی سینما و فرهنگ باشیم.

 

خبرنگار: زهرا عباسی