به گزارش هنرآنلاین، همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «ژانر در فیلم‌کوتاه» به کوشش رامتین شهبازی از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، در این رویداد عرضه شده است.

ژانر در سینما یکی از مباحث جذاب مطالعاتی و در عین‌حال نمایش‌گر راهی بوده است که بتوان به مدد آن عناصر مختلف روایی، فرهنگی و هنری را در فیلم‌های سینمایی شناسایی کرد. مقوله‌ای که از مطالعات ساخت‌گرایانه تا پساساخت‌گرایانه در سینما راه گشوده و هر بار با شکل‌ها و نمودهای متفاوتی خود را عرضه داشته است.

اما این مهم در حوزه فیلم کوتاه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مسأله ژانر در فیلم کوتاه هیچ‌گاه به‌طور کامل در حوزه چشم‌انداز پژوهشگران قرار نگرفته و از همین روی سبب شده تا سینماگران نیز چشم‌انداز مناسبی از آن نداشته باشند.

کتاب «ژانر در فیلم‌کوتاه» برپایه همین دغدغه ده ژانر اصلی را از این منظر مورد بازخوانی قرار داده و نشان می‌دهد چگونه می‌توان از تعاریف و زیرساخت ژانرها در بازتعریف عرصه‌های تازه در فیلم کوتاه سود جست.

از سرفصل‌های مورد مطالعه در این کتاب می‌توان به «ژانر در جهان متحول امروز»، «بازاندیشی‌هایی در نظریه ژانر ملودرام خانوادگی مدرن و کارکرد آن در سینمای کوتاه دهه نود ایران»، «ژانر وحشت، سینمای در آستانه»، «جستاری ژانرشناختی در فیلم‌های کوتاه کمدی دهه 1390 سینمای ایران»، «جستاری در ژانر اکشن: شمایل‌نگاری روایت»،‌ «شخصیت‌پردازی و امر خارق‌العاده بصری: از اکشن‌های ماجراجویانه و بلاک‌باستر تا ملودرام‌های اکشن»، «جستاری در ژانر رازآلود؛ گر‌ه‌گشایی در گردابی از تعلیق‌ و الغای حتمیت»، «از میدان جنگ تا خانه: نگاهی به صورت‌بندی فیلم‌های کوتاه جنگی»، «قهرمانان، ماجراها و دوردست‌ها: کالبدشکافی ژانر ماجرایی با تحلیل شش فیلم کوتاه»، «هست شب: جستاری بر فیلم نوآر»، «استراتژی‌های استعاری و شگردهای کنایه‌ای در ژانر علمی _ تخیلی» و «بررسی ویژگی‌های امر فانتاستیک در فیلم کوتاه فانتزی» اشاره کرد.

علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب می‌توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان سینمایی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اطلاع از دیگر آثار ارائه شده از سوی انجمن سینمای جوانان ایران در ایران رویداد، نسبت به تهیه این آثار اقدام کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.