به گزارش هنرآنلاین، جواد نوروزبیگی با حضور در برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» درباره تاثیر پلتفرمهای نمایش خانگی در جریان سریالسازی گفت: پلتفرمها به فضای فرهنگی جامعه کمک بسیار زیادی کردند. فکر میکنم این هدف که سالها میخواستند مردم را از ماهواره دور کنند، با پلتفرمها اتفاق افتاد که موفقیت بسیار خوبی بود. ولی متاسفانه خیلی زود دچار چالش شد و به نظرم اگر به فکر نباشند، آسیب بسیار بزرگی به آن زده خواهد شد.
وی ادامه داد: کرونا در تاثیرگذاری بیشتر پلتفرمها در میان مردم نقش پررنگی داشت و باعث دیده شدن بیشتر آن در جامعه شد.
نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که برای بازگشت سرمایه و بیشتر دیده شدن سریالهایی که تولید آنها را به عهده دارد، تا چه اندازه از بازیگران چهره بهره میبرد، بیان کرد: من با بخش خصوصی کار میکنم؛ بخش خصوصی در بخش بزرگی بیزینس خود را میبیند و طبیعی است که بازیگر در این امر نقش پررنگی دارد؛ اما از نظر منِ تهیهکننده، عامل اصلی دیده شدن یک اثر در نمایش خانگی فیلمنامه آن است.
این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که پلتفرمها در انتخاب بازیگران سریالهای نمایش خانگی چه میزان دخالت میکنند؟ افزود: واقعا دخالتی در این امر ندارند و کار کاملا مشورتی است؛ نماینگان پلتفرمها، کار را همراه با نظارت، واگذار میکنند و تاکیدی بر انتخاب بازیگر ندارند.
نوروزبیگی که در حال حاضر سریال «میدان سرخ» را در پلتفرم نمایش خانگی در حال پخش دارد، در پاسخ به این سوال که آیا «میدان سرخ» سریالی شکست خورده است؟ گفت: از نظر من چنین نیست؛ استقبال و بازتاب نظر مردم چنین چیزی را نشان نمیدهد و سریال با اقبال خوبی مواجه شده و مردم آن را میبینند. طبیعتا شاید جامعه منتقدان و سینما از این سریال خوششان نیاید، ولی مردم آن را دوست دارند. الان برای قضاوت این سریال زمان خوبی نیست و باید ۵۰٪ از آن بگذرد تا بتوان درباره آن نظر داد که شکست خورده است یا نه!
وی افزود: سریال «میدان سرخ» شاید سریال ممتازی نباشد، اما جایگاه خودش را پیدا میکند. اگر این سریال شکست خورده بود، باید ما تعداد قسمت های سریال را نصف میکردیم، ولی چنین اتفاقی برای ما نیفتاد و از نظر ما و پلتفرم، این سریال در مسیر خودش در حرکت است.
این تهیه کننده درباره ممیزی های این سریال که باعث ضعف های آن شده است، بیان کرد: ممیزی های داخل سریال یکی از دلایل انتقادات آن است؛ ولی بخشی از آن مشکلات درون گروهی ماست. در همان اول با ورود ساترا چنان آسیبی به سریال ها زده می شود که چندین دقیقه از سکانس های مهم فیلم حذف میشود و باعث این انتقادات میشود.
وی با اشاره به اینکه ما از درون سینما آمده ایم و با استادارهای فیلم های سینمایی آشنایی داریم، بیان کرد: طی شرایطی ما به جایی به نام ساترا آشنا شدیم و تمام برنامه ریزی های ذهنی ما نسبت به سینما بهم ریخته است. در حال حاضر راکوردهای سریال «میدان سرخ» هم به همین دلایل بهم ریخته است. متاسفانه ما نسبت به ممیزی های جدید حرکت و تغییر می کنیم که قطعا آسیب های جدی را هم به همراه دارد.
او در ادامه این بحث اضافه کرد: شما از وزارت ارشاد مجوز گرفته اید، وسط کار به شما می گویند که باید برای ادامه مسیر به ساترا که اهداف دیگری را دنبال می کند، مراجعه کنید. به دلیل تغییر جایگاه مجوزهای ما از وزارت ارشاد به ساترا، متاسفانه توقفی درعرصه سریال سازی نمایش خانگی داشتیم، در صورتی که می توانستیم صادر کننده سریال به کشورهای دیگر باشیم.
نوروزبیگی پیرامون دیده شدن سریال های نمایش خانگی در مقایسه با سریال های تلویزیون گفت: کافی است بگوییم که تلویزیون هم پولی است، آن زمان است که همین میزان مخاطب تلویزیون هم ریزش می کند. من معتقدم نیمی از جمعیت، سریال های نمایش خانگی را به روش های مختلف می بینند، ولی تلویزیون دیگر محصولات سابق خودش را تولید نمی کند و مخاطبی ندارد و این از نداشتن مدیریت خوب است.
این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سریال های نمایش خانگی ایران به کشورهای دیگر صادر نمی شوند که در شبکه های جهانی پخش شوند؟ بیان کرد: چون این سریال ها با استاندارهای جهانی ساخته نمی شوند. ما سریال های نمایش خانگی را برای محدوده و جغرافیای خاص می سازیم و در کشورهای دیگر کسی به این محدوده جغرافیایی فکر هم نمی کند. اینکه توقع داشته باشیم سریال های ما در نتفلیکس قرار بگیرد هنوز زود است، چون شرایط و استاندار نتفلیکس را نداریم و ممیزی های موجود هم یکی از آنهاست.
نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ممیزیها، اگر فردی مانند اصغر فرهادی سریال بسازد، میتواند در نتفلکیس پخش شود؟ بیان کرد: سطح سینمای ما با سریالها قابل مقایسه نیست. فیلم آقای روستایی در فرانسه در حال اکران است و فروش بسیار خوبی هم دارد، اما سریالهای ما زیر دست وزارت ارشاد و ساترا با ممیزیهای فراوان افتاده و نمیتوان آن را با سطح سینمای ما در جهان مقایسه کرد.
تهیهکننده سریال فیلم سینمایی «تابستان داغ» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل کارگردانها در سریال نمایش خانگی این میزان عوض میشوند؟ توضیح داد: دلیل اصلی این تغییر این است که ما عدهای را به سینما آوردهایم و تصور میکنیم که میتوانند سریالسازی کنند، ولی میبینیم که مشکلاتی ایجاد میشود و نتیجهای نخواهد داشت. به طور مثال در «میدان سرخ» کارگردانها از من میخواستند که استعفا بدهند و ما آنها را عوض نکردیم.
نوروزبیگی در پایان بیان کرد: با شرایطی که ساترا رقم زده است، آینده خوبی را برای نمایش خانگی نمیبینم.