به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی، علیرضا تابش درباره اهمیت پژوهش در سینما گفت: مساله پژوهش در حوزه فیلم و به طور کلی، محصولات تصویری، اولین و آشناترین واژههایی را که به ذهن میآورد، عبارتهایی نظیر مطالعات فیلم و مطالعات سینما است. نشریههای تخصصی فارسیزبان در اینباره در دانشکدههای هنر و از سوی دانشجویان رشتههای سینما و مرتبط با آن نگاشته میشود. فضای تحقیقاتی این بخش همچنان فاصله زیادی با ماهیت جاری آن دارد؛ با آنچه در عمل در دنیا میگذرد و با آنچه نیاز روز این بخش حتی در ایران است. بنیاد سینمایی فارابی هم در عرصه انتشار کتاب، ماهنامه فیلمنگار و همچنین در فصلنامه سینمایی فارابی طی سه دهه تالیفات و ترجمههای سینمایی، مقالات تخصصی، میزگردها و پژوهشهای سینمایی را منتشر و عرضه کرده است که اغلب به عنوان متون مرجع، مورد توجه دانشجویان و دوستداران ادبیات سینمایی بوده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای روزآمدی در عرصه پژوهش در سینما در اولویت است؟ پاسخ داد: اولین گام میتواند تصحیح عبارت «فیلم و سینما» به عبارت «فیلم و محصولات تصویری» باشد تا به این ترتیب، بتوان انواع فیلم و برنامههای تصویری را در قالبهای مختلف آنها دید. شاید تا پیش از شروع دهه 90 هنوز هم تحقیق درباره «سینماروها» جذاب به نظر میرسید، اما در روزهای حاضر آن هم با توجه به شیوع کرونا و تغییر سبک کلی زندگی، دیگر حتی آن نوع تحقیق هم کافی هم نیست. پس به چند عبارت کلیدی جدید نیاز داریم؛ فیلم و محصولات تصویری، عادات مصرف رسانهای و ..... به روز نبودن دانشجویان و دنبال کردن موضوعات کلیشهای یکی از معضلات تحقیق در این حوزه است.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که مطالعه در حوزه «فیلم و محصولات تصویری» یک مطالعه بینرشتهای است. حتی انجام تحقیق از دید رشتههای مختلف به صورت منفرد نیز کافی نیست. اگر اجماعی میان دیدگاه رشتههای مختلف در انجام تحقیق و نتایج حاصل از آن وجود نداشته باشد، همچون مثال مشهور «فیل در اتاق تاریک» در دنیای مدیریت استراتژیک چنان خواهد بود که هر فرد براساس گمان خود به تشریح آنمیپردازد. دنیای بین رشتهای امروز، تیم بینرشتهای برای انجام یک تحقیق خوب میخواهد. هنوز نیز برای برخی غریب است که در این گروه افرادی از رشتههای روانشناسی و جامعهشناسی حضور داشته باشند.
تابش خاطرنشان کرد: فیلم، سینما، کارگردانی، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، بازاریابی، روانشناسی، جامعهشناسی و... از جمله رشتههای مختلفی هستند که در دنیا، در پروسه یک فیلم از خلق یک ایده تا حتی پس از تماشای فیلم توسط مخاطب حضور دارند. فیلم و محصولات تصویری هم مانند هر محصول دیگری در هر صنعت دیگری نیاز به تحقیق دارد وگرنه محصولی را روانه بازار میکند که خواهانی ندارد.
تابش با بیان اینکه پژوهش سینما را روزآمد میکند، گفت: شناسایی نیازهای روز تحقیقاتی حوزه «فیلم و محصولات تصویری» برای ارتقای این حوزه، یک ضرورت است. ظهور رسانههای جدید، همهگیری بیماری کرونا و شرایط قرنطینه، ظهور پلتفرمها و غولهایی مانند نتفلیکس که دائماً در حال ارائه محصولات متفاوت و سردمدار تغییر در روندهای قدیمی و متداول دنیای فیلم مانند نمایش اولین بار یک فیلم در یک جشنواره تراز اول دنیا یا سنتشکنی و نمایش آن در نتفلیکس، حداکثرسازی تطابق با نیازهای مخاطب و مجازیشدن جشنوارهها و بازارهای فیلم، روندهایی است که باید مدام پایش شوند و همواره توسط متخصصان مورد پژوهش قرارگیرند، صنعت تصویر در این زمانه بدون انجام پژوهشهای کاربردی و شناخت نیازهای پژوهشی روز، بیمعناست.
وی بیان داشت: هر فیلم یک محصول منحصر به فرد است که از ایده تا بررسی نظرات و بازخورهای مخاطب در فضای واقعی و مجازی پس از مصرف محصول، یک دید، یک تیم، یک تحقیق و ... یکپارچه میخواهد. فیلم هم مانند هر محصول دیگری باید قابل مصرف باشد تا اقتصاد و بازاریابی درباره آن معنا پیدا کند. تحول در دیدگاه در تمام بخشها از مدیران، تصمیم گیران، کارشناسان و کلیه عوامل درگیر در ساخت یک فیلم، بهروزرسانی دانش متناسب با نیازهای روز این عرصه، یک رویکرد لازم است.