به گزارش هنرآنلاین، حمید شاهآبادی معاون صدای رسانه ملی ضمن اشاره به متفاوت بودن شرایط نوروز ۹۹ نسبت به سالیان گذشته، گفت: با توجه به نامگذاری سال "جهش تولید" و شیوع ویروس کرونا، فضای متفاوتی در کشور ما وجود دارد. طبیعتاً این مسئله بر روی کنداکتور برنامههای رادیویی نیز تاثیر زیادی داشت و از اوایل اسفند تغییرات در برنامهها را دستور کار خود قرار دادیم.
ماموریت ویژهای را در شرایط فعلی تعریف کرده و با محوریت شبکه رادیویی سلامت، "ستاد کرونا" را در معاونت صدا ایجاد کردیم که در این راستا بیش از ۱۳۶۶ ساعت برنامه در همه شبکههای ملی و سراسری ما در بیش از ۳ هزار قسمت تولید و پخش شد.
به عنوان مثال برنامه "پاسخگو باشیم" از رادیو سلامت، هم در خصوص شایعات ایجاد شده اقدام به شفافسازی نمود و هم پیرامون پرسشهای گوناگون مخاطبان اقدامات لازم را انجام داد. طنز "شبهای قرنطینه" و یا سایر برنامههای موثر، همراهی با مردم در قالب برنامههای جذاب آموزشی در چارچوب حفظ آرامش و جلوگیری از نگرانیهای مضاعف، ارتباط مستقیم با متولیان این حوزه، اخبار و اطلاعرسانیهای در لحظه، حضور قدرتمند در فضای مجازی با عناوین کاملا مختلف از جمله هزاران قطعه صوتی و تصویری که خوشبختانه در آموزش نحوه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مفید و موثر واقع شد را در دستور کار خود قرار دادند.
وی تصریح کرد: همچنان برنامههای جدی خودمان را در خصوص کرونا ادامه میدهیم تا فضای کشور به حالت عادی بازگردد.
توجه به ساختارهای مختلف در برنامههای نوروزی معاونت صدا
حمید شاهآبادی توجه به قالبهای مختلف برنامهسازی را مهم دانست و خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی کشور در عرصه برنامهسازی رادیو باید به ساختارها و قالبهای مختلف توجه میکردیم و چیدمان برنامهها را تغییر میدادیم و به گونههایی مثل مسابقه که برای مردم جذابتر است توجه بیشتری میکردیم و از طرفی هم به دلیل کاهش ترددها، کمبود سفر و استفاده کمتر مردم از گیرندههای رادیویی در داخل اتومبیل، مخاطب در منزل را هدف قرار دادیم.
وی اظهار داشت: تهیه دهها نمایش رادیویی که با استقبال مردم همراه بود از اقدامات ویژه رادیو نمایش و اداره کل نمایشهای رادیو بود . همچنین طنز در برنامههای رادیو به طور جدی مطرح شد به نحوی که همه شبکهها در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دادند.
به طور مثال در حوزه طنز با برنامه "دکه" از رادیو اقتصاد، برنامه "عید با شما" از رادیو ایران و"نوروز صبا" از رادیو صبا و برنامههای متعدد دیگر همراه مردم بودیم. در حوزه مسابقه نیز که با مخاطب در منزل ارتباط بهتری برقرار می شود تولیدات متنوعی داشتیم که از این جمله میتوان به برنامه "یک دو صدا " از رادیو ایران و "حریر سخن" از رادیو فرهنگ اشاره کرد.از آرشیو موجود و تولیدات جدید، مجموعه "مستندهای روایی "همچون "روستاگرد" از رادیو تهران، فرزانگان فرهنگ از رادیو فرهنگ و برنامه پنجره از رادیو معارف پخش شد که ارمغانی بود برای هموطنان عزیزمان، همچنین برنامههای گفتگو محور و مجلات ترکیبی عملکرد بسیار خوبی داشتند که به عنوان مثال میتوان به برنامه "فرش بنفشه" از رادیو ایران ،"پاسخگو" از رادیو سلامت،"بدون انقضاء"رادیو گفت و گو اشاره کرد .
رادیوییها در خط مقدم مبارزه با کرونا
معاون صدا با اشاره به شرایط خاص تولید برنامه در این ایام، تصریح کرد: بیش از ۱۹۸۰ ساعت برنامه ویژه نوروز در قالب ۲۳۶ عنوان برنامه و ۳۳۳۰ قسمت، طراحی نوروزی ما در مجموعه معاونت صدا بود که همکاران پر تلاش رادیو با وجود معضل همهگیری کرونا، توانستند به سرانجام برسانند. این در حالی است که استودیوها محل خوبی برای رشد کرونا است و به دلیل نحوه تهیه برنامههای رادیویی، امکان استفاده از ماسک و دستکش با محدودیتهای بسیاری روبرو است. ولی همکاران ما در فضایی سخت کار خود را انجام دادند . "رادیو نوروز" نیز فعالیت خود را از 20 اسفند شروع کرد و به خاطر تمدید شرایط خاص حاصل از کرونا تمام شبکههای رادیویی و "رادیو نوروز" تا ۲۲ فروردین فعالیت خود را ادامه خواهند داد . اجرای موسیقیهای زنده و موضوعات متنوع و متعدد مواردی بودند که از "رادیو نوروز" به سمع مخاطبان رسید و به شدت مورد اقبال عموم قرار گرفت.
حمید شاهآبادی با اشاره به دیگر اقدامات مهم و نو آورانه معاونت صدا، گفت: با توجه به تعطیلی کلاسهای درس و غیر حضوری شدن کلاسها پا به پای شبکه آموزش و شبکه ۴ سیما، شبکههای رادیویی" نوروز" ، "جوان" ،"فرهنگ" و "قرآن" دروس علوم انسانی را آموزش دادند. همچنین با توجه به محدودیتهایی که برای راهیان نور در نظر گرفته شده بود "راویان نور" را در فضای مجازی اجرا کردیم. در حوزه اطلاعرسانی نیز برنامه "قرارگاه" در شبکه جوان ارتباط خوبی را به ویژه با جوانان تلاشگری که با نگاه آتش به اختیار کار خودشان را شروع کردند برقرار کرد .
بیش از ۲۵۰۰ عنوان برنامه و روزانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر با میانگین ۳۷ دقیقه در روز مطالعه کتاب در بخش کتاب مجموعه ایرنصدا، وجود دارد که این آمار بسیار قابل قبول است .کتابهای ویژهای همچون رمانهای قدیمی و کتاب "آب هرگز نمیمیرد" شهید سلگی که از سرداران شهید این ایام بود و از امروز پخش آن آغاز میشود از جمله اقدامات ایرانصدا است.همچنین با ویژه برنامه " ۱۰۰ ثانیه با کتاب" در شبکههای فرهنگ، تهران و پیام، کتابهای متنوعی را در ۱۰۰ ثانیه معرفی کردیم و مخاطبان میتوانستند با ارسال پیامک کتاب مورد نظر را دریافت نمایند.
ارتقا برنامه سازی تفسیر " جهش تولید" معاونت صدا
شاهآبادی انجام برنامهریزیهای راهبردی پیرامون شعار سال را مهم ارزیابی کرد و گفت : در خصوص شعار سال دو ماموریت برای رادیو قائل هستیم. ماموریت عمومی، بدین گونه است که همه مردم،مسئولین و دستگاهها باید به آن توجه کنند و کار رادیو و رسانه ملی اطلاع رسانی از این اقدامات است.همچنین معرفی کار آفرینان برتر و بازگو کردن همه اقداماتی که مردم در راستای "جهش تولید" انجام میدهند در دستور کار قرار میگیرد . از جمله برنامههای نو آورانه مثل "تابلوی واردات" که از رادیو اقتصاد پخش میشود که در آن مردم از کالاهایی که وارد کشور شده است، مطلع میشوند و هر فردی که توانایی تولید آن کالا را داشته باشد، اعلام میکند و برنامه نیز فرد مورد نظر را معرفی میکند تا جلوی واردات آن محصول گرفته شود و دستگاههای مربوطه مانع از واردات آن محصول شوند .
ماموریت تخصصی رادیو درخصوص شعار سال نیز بدین گونه است که در معاونت صدا ارتقا کیفیت برنامههای رادیویی به صورت جدی مد نظر قرار میگیرد و برای ارتقا کیفیت برنامههای رادیویی از حیث محتوا اقدامات لازم انجام میشود به نحوی که جدا از برنامههای گفتگو محور با تولید برنامههایی با ساختارهای نوین، پادکستها، برنامههای با کیفیت و مخاطب محور ، ارائه برنامههای جذاب و آموزنده، منجر به رشد کیفی و فراگیر تمامی برنامههای شبکههای رادیویی شود. در حقیقت تفسیر ما از شعار سال" جهش تولید در رادیو " خواهد بود.