به گزارش هنرآنلاین، پنجاهمین جلسه نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، "سینما آینده"، با حضور مجید برزگر به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقهمندان و فیلمسازان، عصر دوشنبه بیست و دوم مرداد ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار میشود، فیلم داستانی "هدیهای در کار نیست" به کارگردانی لوسی فیشو از فرانسه با مدت زمان 13:52 دقیقه، فیلم مستند "بومی" به کارگردانی کیومرث سرشار از خرمآباد به مدت 15 دقیقه، انیمیشن "دارزا (درخت زاد)" به کارگردانی ایرج محمدی زرینی با مدت زمان 8:30 دقیقه، فیلم کوتاه داستانی "مادرمرده" به کارگردانی حامد نجابت از شیراز به مدت 20 دقیقه و فیلم کوتاه داستانی "روح" به کارگردانی مارکوس کاش از سوئیس با مدت زمان 18 به نمایش درآمد.
پس از پایان اکران ۴ فیلم یاد شده، طبق اطلاع رسانی انجام شده، قرعه کشی صورت گرفت و از سوی سایت تیوال به 4 نفر از کسانی که که برای حضور در این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه، صندلی خود را از این سامانه رزرو کردهاند، بلیت نمایش "ضیافت شبانهای برای شبنم" به کارگردانی روزبه روحیپور اهدا شد.
مجید برزگر در ابتدای این جلسه نسبت به استقبال قابل توجه مخاطبان به منظور برگزاری جلسات پاتوق فیلم کوتاه ابراز خرسندی کرد و گفت: در نظر دارم از ورای فیلمهای به نمایش درآمده درباره سینمای آنها صحبت شود؛ به نظر میرسد سینمای ایران به ورطه رئالیسم غلطیده و فیلمسازان گرفتار آن شدهاند که این مسئله به ضرر ماست و فکر میکنیم ساخت فیلم هر چه طبیعیتر و واقعگرایانهتر بهتر است و این سبک فیلمسازی دست از سر ما بر نمیدارد در صورتیکه فیلم "روح" از کشور سوئیس تلاش میکند با فضایی سوررئال حسی از مرگ را به خوبی به مخاطب انتقال دهد.
او در ادامه درباره سه فیلم به نمایش درآمده از ایران خاطرنشان کرد: کارگردان فیلم "بومی" سعی کرده با متریال نمک و کارگزاری دوربین، مستندی را ارائه کند. همچنین در فیلم "دارزا" مخاطب درگیر محتوا میشود که ربطی به فیلم ندارد. این فیلم با استفاده از تکنیک شن روی شیشه کار سختی به نظر میآید و تک فریم کار شده است. "دارازا" از این حیث قابل اهمیت است که در آن از آواهای کردی استفاده شده و این مسئله در اکرانهای بینالمللی میتواند شناسنامهای برای اثر باشد درحالیکه کشور سازنده دیگر انیمیشنها به صورت معمول قابل تشخیص نیستند.
کارگردان فیلم "پرویز" ضمن اشاره به اینکه 5 فیلم به نمایش در آمده در این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه موقعیتی را خلق کرده و یا از هیچ، موقعیتی را ایجاد کردهاند، عنوان کرد: هر 5 فیلم دارای متنی هستند که امروزه با تعاریف فیلم کوتاه فاصله دارند. آنها موقعیت و فضا را براساس شکل تازهای از داستاننویسی خلق کردهاند البته نه آنچه که مبنایش خلق شگفتی در پایان فیلم باشد.
برزگر در ادامه اضافه کرد: اصلیترین رسالت کارگردان فیلم کوتاه به چالش کشیدن فیلمنامه با بازیها و محتوا است که خوشبختانه در فیلم "مادر مرده" این اتفاق افتاده است. این فیلم موقعیتی را ایجاد کرده است و دارای لایههای اجتماعی است اما در پایان مخاطب را شگفتزده نمیکند. به نظرم بازیها کنترل شده و کارگردانی و تدوین آن نیز قابل قبول است. جهان فیلم "مادر مرده" آگاهانه طراحی شده و متعلق به این فیلم است.
او در در ادامه درباره اهمیت موقعیت در فیلم کوتاه نکاتی را عنوان کرد و در بخشی از صحبتهایش یادآور شد: وظیفه ما به عنوان فیلمساز فیلم کوتاه شناخت موقعیتها است. به نظرم من فرم و شکل روایت نسبت به محتوا از اهمیت بالاتری برخوردار است و فرم روایت آثار میتواند راهگشا باشد.
مرضیه وفامهر در ادامه درباره فیلم "روح" گفت: فیلمسازان خارجی اجازه میدهند تا تحلیلهایشان خارج از فضای رئالیته باشد. فیلم "روح" با فضایی سوررئال توانسته است با تماشاگر ارتباط حسی برقرار کند. به نظرم مهم نیست درباره چه موقعیتی صحبت میشود و از چه قصهای گفته میشود آنچه اهمیت دارد این است که جهان فلیم تا چه اندازه واقعیتپذیر است و مخاطب چقدر با آن ارتباط برقرار میکند.
او همچنین افزود: در صورتیکه جهان فیلم دارای قصه و شرایطی سوررئال است اما مخاطب آن را میپذیرد رئالیته ذهن تماشاگر میشود در صورتیکه آنچه در سینمای ایران مرسوم شده است این است که کارگردانها و بازیگران ایرانی تلاش میکنند تا فضایی کاملا واقعگرایانه را خلق کنند.
در ادامه این مراسم حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادلنظر پرداختند.
پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبههای هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار میشود و حضور علاقهمندان در آن آزاد و رایگان است.