به گزارش هنرآنلاین، آغازگر این قسمت از برنامه پخش مصاحبه ضبطشدهای از زندهیاد علی حاتمی پیرامون سینمای ایران بود. حامد عنقا؛ مجری این برنامه در فصل جدید "سینما دو" یکی از تفاوتهای عمده سری جدید برنامه با فصل پیشین آن را پخش زنده برنامه دانست که موجب پویایی و طراوت بیشتر آن خواهد شد.
همچنین خزاعی مجری پیشین این برنامه در ارتباطی تلفنی از تمرکز ویژهاش بهعنوان تهیهکننده در پروژه سینمایی "بهوقت شام" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بهعنوان دلیل عدم حضورش در "سینما دو" یادکرد و در پاسخ به حضور این فیلم در جشنواره سی و ششم فجر کیفیت فیلم را مهمتر از حضور آن در این جشنواره ذکر کرد.
نوزدهمین جشن سینمای ایران زیر ذرهبین "سینما دو"
پرداختن به نوزدهمین جشن سینمای ایران که روز سهشنبه 21 شهریورماه باکش و قوسهایی در خصوص مکان برگزاری آن اتفاق افتاد؛ یکی از بخشهای مهم این برنامه را تشکیل میداد؛ بنابراین پس از پخش گزارشی از برگزاری نوزدهمین جشن سینمای ایران، حامد عنقا با مدیرعامل خانه سینما؛ منوچهر شاهسواری وارد ارتباطی تلفنی شد و خواستار توضیحاتی پیرامون حاشیههای جشن امسال و ناهماهنگیهای صورت گرفته در مورد مکان برگزاری و دعوتهای صورت گرفته شد.
شاهسواری دراینباره توضیح داد: ما علاقهمندیم در ابتدا به مخاطبان خود اعلام کنیم بدون شما هیچ کاری از ما برنمیآید و دوم اینکه به خودمان بگوییم بدون ارتقای کیفیت آثار ارتباط با مخاطب صورت نمیگیرد. خانه سینما باید به معیشت و مشکلات زندگی و زیست هنرمندان سینما توجه کند این اولویت ماست اما نمیتوانیم بدون دستیابی به کیفیت آثار سینمایی به این مهم دست پیدا کنیم.
وی در خصوص بینظمیهای موجود در مراسم هم به برگزاری آن در فضای باز با توجه به ظرفیت بیشتر آن اشاره کرد که ایجاد مشکلاتی را اجتنابناپذیر میکند و ادامه داد: متأسفانه مشکلات اجرایی هم وجود داشت که گاهی دلیل آن پرداختن به مسائل پیشپاافتادهای است که باعث میشود مشکلاتی در برگزاری مراسم پیش آید. بسیاری از همکاران ما کارت دریافت نکردند که من از این بابت از دوستان عذرخواهی میکنم.
گزارشی ویژه از پرداختن به چرایی مشکلات اجرایی که سالهاست همراه این جشن است بخش بعدی این برنامه بود. مشکلاتی که بخشی از مهمترین آنها امسال بهصورت صندلیهای خالی فراوان، مشکلات فنی حین اجرا، دیر رسیدن مجری و ... خود را نشان داد و سپس عنقا در ادامه صحبتهای خود با مدیرعامل خانه سینما به پرسیدن این پرسش پرداخت که چرا نمیتوانیم برای جشنی که به تاریخ برگزاری آن واقفیم برنامهریزی کنیم؟
شاهسواری پاسخ داد: این اتفاق همیشه نمیافتد متأسفانه امسال با مشکلاتی روبرو شدیم که برنامهریزیها را به همریخت. این مسئله نیازمند سعهصدر ویژهای است. برای چنین ظرفیتی از مهمانان عموماً از ورزشگاهها استفاده میشود چون سالنها محدودیتهای خاص خود رادارند. امیدوار بودیم در باشگاه انقلاب امسال جشن را برگزار کنیم اما مشکلاتی مانع این امر شد.
همچنین گزارشی از بازیگران تقدیر شده در نوزدهمین جشن سینمای ایران و مقایسه آن با برگزیدگان جشنهای منتقدان، حافظ و سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر عنوان بخش بعدی این برنامه را تشکیل میداد.
زریندست؛ من گرانترین فیلمبردار سینما نیستم
علیرضا زریندست؛ از فیلمبرداران صاحب سبکِ سینمای ایران مهمان دیگر این برنامه بود که با حامد عنقا به گفتوگو پرداخت و در خصوص ابداعات تأثیرگذارش در عرصه فیلمبرداری گفت: من چندان به این "اولینها" اعتقادی ندارم. مهم این است که پلان گرفتهشده و روش فیلمبرداری آن درست باشد و در این زمینه به پلانی از فیلم "حکم" به کارگردانی مسعود کیمیایی اشاره کرد و افزود: اینکه دوربین برای اولین بار زیرآب رفته و یا چندمین بار است که این اتفاق میافتد مهم نیست بلکه تأثیرگذاری این حرکت در پلان ضبطشده است که مهم است و اینکه خلاقیت در جای مناسبی بهکاربرده شود.
حامد عنقا با اشاره فیلم "پری" که علیرضا زریندست بابت آن موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد، مطرح کرد: گویا شما و داریوش مهرجویی چندان تمایلی به همکاری با یکدیگر ندارید و زریندست پاسخ داد: فکر نمیکنم اینطور باشد. ما همیشه روابط خیلی صمیمانهای داشتهایم. تنها اختلافی هم که به وجود آمد به دلیل وجود شخصی بود که در امور مالی دست داشت و مشکلاتی ایجاد کرده بود. بعدازآن هم عدم همکاری ما به دلیل ایجاد نشدن فرصتهای لازم و تداخل با سایر پروژههای کاریم اتفاق افتاد.
او در خصوص پروژه "بوی پیراهن یوسف" هم که نیمی از فیلمبرداری آن را انجام داده بود و با قطع پروژه، عزیز ساعتی ادامه آن را پی گرفتند؛ توضیح داد: شاید به این دلیل بود که پیشنهاد خودم را به روش نامناسبی به آقای حاتمی کیا ابراز کردم چون آن زمان مهارت مطرح کردن نظرات مخالف را نیاموخته بودم. ذات سینما به دلیل گروهی بودن بهگونهای است که حرکات شما باید مدیریتشده و با هوشمندی اتفاق بیفتد چون تأثیرگذاری بیشتری دارد.
وی در خصوص جشن خانه سینما گفت: چرا به این مراسم میگویند جشن، روز ملی سینما اسم بسیار با ارجوقربی است. این مراسم که جشن نیست چون آثار سینما را در یک سال گذشته ارزیابی میکنیم و به نظرم شباهتی به جشن ندارد.
زریندست در پاسخ به این پرسش حامد عنقا که آیا شما گرانترین مدیر فیلمبرداری کشور هستید؟ پاسخ داد: خیر، گران شاید باشم اما دوستان و همکاران دیگری هم هستند که دستمزدهای بالاتری دریافت میکنند.
احتمال همبازی شدن "حامد بهداد" و "نوید محمد زاده" در فیلم جدید جیرانی
این برنامه در ادامه میزبان فریدون جیرانی بهعنوان فیلمنامهنویس بود. جیرانی در این صحبتها ابتدا در خصوص اولین همکاری خود با صدر عاملی توضیحاتی ارائه داد. سپس عنقا بهعنوان یک فیلمنامهنویس پرکار از جیرانی در دهه 60 نام برد؛ فردی که اسمش روی بسیاری از سناریوها نیست. جیرانی اظهار کرد: من عنوان "بازنویسی فیلمنامه" را بهعنوان یک حرفه جا انداختم. "گلهای داودی" را من بازنویسی کردم و رسول صدر عاملی آن را ساخت. زمانی فیلمنامههایی را از من میخریدند اما نمیخواستم اسمم ذکر شود. من و اصغر عبداللهی از تاریخی به بعد حدود سه سال فیلمنامهها را بازنویسی میکردیم.
در انتها جیرانی درباره فیلم جدیدش با عنوان "آشفتگی" توضیحاتی ارائه داد و گفت: فیلمنامه این اثر متعلق به خودم است و تاکنون با حامد بهداد و نوید محمد زاده صحبت کردهام اما حضورشان در فیلمم قطعی نیست که اگر قطعی شود این دو بازیگر در "آشفتگی" با یکدیگر همبازی میشوند.