به گزارش هنرآنلاین، برنامه «نقد سینما» شامگاه پنجشنبه ۲۱ دی ماه میزبان مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود.مجتبی امینی در ابتدای این برنامه بیان کرد: این اولین گفت وگو و اولین مصاحبه من است. در این چهار، پنج ماهی که ستاد برگزاری جشنواره مشغول کارهاست خوشبختانه همه چیز با برنامهریزی و نظم و روالی انجام شده است. جشنواره در استانها با کمی تاخیر از تهران برگزار میشود اما باید بگویم برنامهریزی منسجمی برای استانها شده است و اخیرا با مدیران کل ارشاد جلسه و برنامهریزی ویژهای داشتیم تا شهرداری و استانها پای کار بیایند و آثاری در استانها به نمایش دربیایند.
وی مطرح کرد: امسال شاهد استقبال چشمگیری در بخش ملی بودیم، ۱۰۶ اثر ثبتنام کردند که این نشاندهنده رونق خط تولید است، در چند سال اخیر به خاطر درگیری با کرونا رونق تولید کم شده بود سرمایهگذاران و تهیه کنندگان بیم حضور در سینما را داشتند و این چرخ تولید سینما نمی چرخید ولی امسال با برنامهریزی برای تولید و حمایت بخشهای دولتی و خصوصی درواقع همه دست به دست هم دادند تا تولیدات بالا باشد. وقتی ۱۰۶ اثر متقاضی جشنواره شد کار سخت شد در حالی که سال گذشته ۷۵ فیلم در جشنواره ثبتنام شده بود. ضمن اینکه امسال ۵۱ فیلم اولی هم داشتیم و میتوانم بگویم در روزهای آینده شاهد کشف استعداد هم خواهیم بود. امسال کار در هیات انتخاب سخت بود و مخاطبان شاهد این خواهند بود که اثار خوبی به جشنواره رسیده است.
وی توضیح داد: در کنداکتور اکران شرایط ویژهای داشتیم، هیات انتخاب یک ماه درگیر بودند، شرایط پیچیده بود، آنها با وسواس فیلم میدیدند تا آثار شایسته را انتخاب کنند، امسال حاصل زحمات خانواده سینما به چشم خواهد آمد، امسال ۳۳ اثر در جشنواره حضور دارد البته سال گذشته هم ۲۲ اثر باید به بخش رقابتی راه پیدا میکرد اما به دلیل رسیدن فیلمهای خوب ۲۴ فیلم راه پیدا کرد.
دبیر این رویداد اظهار کرد: امسال بخش نگاه نو را به جشنواره باز گرداندیم، از سوی دیگر چهار فیلم پویانمایی هم داریم که نوید خوبی برای خانوادهها در حوزه کودک و نوجوان است.
وی درباره هیات داوران توضیح داد: در حال گفت وگو برای انتخاب هیات داوران هستیم همیشه اینگونه بوده است که بعد از اتمام کار هیات انتخاب، داوران مشخص میشوند، درواقع هر وقت فیلمها نهایی میشوند گفتگو با داوران شکل میگیرد.
امینی درباره انتقادات نسبت به اعضای هیات انتخاب گفت: کار هیات انتخاب به شدت سخت است. سینماگرانی که زحمت کار هیات انتخاب را میکشند درواقع جهاد میکنند، چون هم کار سختی است هم بالاخره متقاضیان توقعاتی دارند ما باید این فرهنگ را در خانواده سینما جا بیندازیم که هر جشنوارهای یک تعدادی اثر را میپذیرد. من خودم هم در جشنواره گاهی فیلمم پذیرفته شده و گاهی نشده است. باید حق بدهیم، صبورانه با موضوعات کنار بیاییم و دلمان را بزرگ کنیم. جشنواره ما اعتبار جهانی دارد در جشنوارههای الف دنیا میبینیم که دبیر خودش مانیتورینگ میکند تا فیلمهای همسو را انتخاب کند اما ما هیات انتخاب داریم در حالی که جشنوارههای الف دنیا هیات انتخاب ندارند اما ما به سینماگران احترام میگذاریم و از کارشناسان سینما استفاده میکنیم وقتی ما به عنوان سینماگر در جشنواره ثبتنام میکنیم باید خودمان را با موازین جشنواره وفق بدهیم البته هر سال چنین بحثهایی بوده ولی مهم این است که در بین سینماگران مودت باشد این جشنواره بزرگترین جشن منطقه است و در طی آن ما دور هم جمع میشویم تا خستگیها در برود.
وی درباره نبودن سینماگر خانم در میان اعضای هیات انتخاب گفت: اینقدر این کار سخت است که برای خانمها سختتر میشود که یک ماه کار را کنار بگذارند و درگیر هیات انتخاب باشند اما در داوری حتما از آنها استفاده میکنیم.
امینی درباره فیلمهای اُرگانی مطرح کرد: در ذات اصلاح «فیلمهای اُرگانی» غیر علمی و غیر کارشناسی است، در این جشنواره یک سوم فیلمهای جشنواره حاصل بخش کاملا خصوصی است، دوم سوم که گفته میشود ارگانی است حاصل مشارکت ارگانها با بخش خصوصی است، یک بخش هم که ارگانی است. خانواده سینما از این موضوع رنج میبرند که چرا حجم تولیدات و رونق بازار کم است به هر حال بازار بعد از کرونا ضعیف شده بود، آیا وقتی توان بخش خصوصی نمیتواند شرایط را فراهم کند و در این میان بخش دولتی به رونق و چرخش چرخ سینما کمک میکند و چرخ سینما کمک میکند این غلط است؟ اگر غلط است پس چه کسی باید به این رونق کمککنند؟ ما با سینمای ارگانی چه مشکلی داریم؟ وقتی فیلمی تولید میشود دویست نفر مشغول کار میشوند، وقتی فیلمی تولید میشود مگر از خارج نیرو وارد میشود؟ ما در فضایی گیر کردیم که یک سری موضوعات بدی مطرح میکنند و بسط میدهند تا مسایل اپوزیسیونی داشته باشند.
اگر سینمای ارگانی کمک نکند سفره سینما کوچک میشود کارشناسان سینما و اهالی رسانه بررسی کنند تا بدانند چقدر فیلمها حاصل بخش خصوصی است و چقدر دولتی؟ قاعده امر اما شایسته سالاری است.
وی با طرح این پرسش که سابقه حوزه هنری از بخش خصوصی کمتر بوده یا بیشتر؟ اظهار کرد: «اوج» قطعا یک کار قابل دفاع میسازد همه بخشهای مختلف وقتی سرمایهگذاری میکنند اثری میسازند که قابل دفاع باشد اما بخش دولتی که سرمایهاش را نمیبرد تا کار ضعیفی تولید کند البته در سالهایی هم عکس این بوده است اما میخواهم بگویم به هر حال با تولیدات ارگان دولتی بسیاری مشغول به کار میشوند نباید برچسب بزنیم چون بسیاری از اهالی سینما در آن فیلمها زحمت میکشند.
وی درباره حضور پیدا نکردن برخی فیلمها گفت: ما چیزی به اسم اثر سینمایی برای پخش و اکران داریم، آثاری میتوانند در جشنواره درخشان باشند اما در گیشه نه. ممکن است فیلمی از یک کارگردان شاخص باشد و در گیشه موفق باشد اما نمیتواند جنس جشنوارهای داشته باشد. انتخاب اثر به اسم کارگردان و مولف در یک جشنواره کار درستی نیست اثر باید بتواند از خود دفاع کند.
امینی توضیح داد: هنگام انتخاب اثر، اسم تهیهکننده و کمپانی به اثر الحاق نشده بود بلکه خود اثر مهم بوده است. این را هم باید بگویم سبد امسال جشنواره سبد ویژه و متنوعی است، ما از چارچوب فیلمهای آپارتمانی خارج شدیم و آثار مختلفی داریم، فیلمهای اجتماعی، طنز، دفاع مقدس و.. داریم. منتقدان و رسانهها هر سال قهرمان در فیلمها میخواهند و به نظرم با دیدن فیلمها حال همه خوب میشود.
وی درباره اینکه آیا در بخش فیلم اولیها تنها یک سیمرغ اهدا میشود، توضیح داد: تا این لحظه فیلم اولیها یک سیمرغ دارد، اما داریم فکر میکنیم و دوستان هم پیشنهادات مختلفی دادهاند که به آنها فکر میکنیم. درباره سیمرغ مردمی هم در حال فکر هستیم. من هم سال گذشته هم امسال خیلی سعی کردم اخلاق مداری در جشنواره اتفاق بیفتد و یک آرامش و هم دلی در جشنواره باشد چون خانواده سینما زحمت میکشند، سال گذشته هم دغدغه این موضوع را داشتم اما شرایط اجتماعی سخت بود. در همین فضا میخواهم بگویم شرایط اکران برای بخشهای مختلف همیشه فراهم بوده اما خانواده سینما همیشه با شرایط سخت فیلمها را میدیدند و آن شرایط ویژه فراهم نبود پس ما مسایل را بررسی کردیم و داریم همان شرایطی که برای اهالی رسانه فراهم بود برای اهالی سینما هم فراهم میکنیم تا آنها هم بتوانند فیلمها را به راحتی ببینند.
وی در بخش دیگر از صحبتهای خود گفت: ما داریم با تعامل با وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی میکنیم تا زنگ سینما در جشنواره داشته باشیم که در سانس صبح در خدمت مدارس مختلف در تهران و شهرستان ها باشیم.
امینی درباره بخش بینالملل توضیح داد: ۶۲۱ اثر در حوزه بینالمللی از سوی ۸۷ کشور ارسال شد و فیلمها انتخاب شدند. امسال به خاطر ظلم و حمایت رژیم صهیونیستی و به درد آمدن دل سینماگران در همه کشورها بخش ویژه ای در حوزه فلسطین داریم که جزو بخشهای ویژه ماست. مهمانان خوبی هم از سراسر جهان انتخاب کردیم و خبرهایی خوبی در این حوزه پیش روست.