به گزارش خبرنگار سینما هنرآنلاین؛ «تبلیغ دخانیات، خلاف قانون است»؛ این جمله ای بود که رنجبر، مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی، آن را در خرداد ماه امسال و در همایشی مطرح کرده و خبر داده بود که «در فاصله پنج ساله سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۸۸ درصد در خانم‌ها و ۱۹ درصد در آقایان افزایش یافته است»!

او اضافه کرده بود که «صنعت دخانیات در هر فضایی که بتواند تبلیغ می‌کند و این خلاف قانون است. صنعت کاری کرده است که استعمال دخانیات به عنوان ارزش شناخته شود که این غلط است».

می گویند سینما نه فقط بازتاب‌دهنده شرایط جامعه است بلکه برعکس آن نیز صدق می کند؛ یعنی می توان به وسیله سینما بسیاری از مسائل فرهنگی را در جامعه تغییر داد، قبح بسیاری از اعمال زشت را از بین ببرد، کار درست را نادرست و کار نادرست را درست جلوه داد. دقیقا چیزی که الان در مورد پدیده استعمال سیگار در فیلم هایی که روی پرده نقره ای می رود و به خصوص فیلم هایی که در چند سال اخیر از شبکه نمایش خانگی پخش شده است، شاهدش هستیم؛ تبلیغات سیگار در این محصولات به اصطلاح فرهنگی!

همین که دائم کارکتر اصلی یک سریال نمایش خانگی و یا یک فیلم سینمایی مشغول کشیدن سیگار است می‌تواند بهترین مشوق و تبلیغ باشد، اما آن چیزی که جالب است بی‌توجهی مسئولان و مدیرانی است که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند و جالب‌تر این که فقط گاهی به یک توصیه بسنده می‌کنند!

همین چند روز پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است:" ما توصیه اخلاقی به سریال های نمایش خانگی داریم که از ترویج مصرف سیگار و یا مشروبات الکی دست بردارند که این به جامعه آسیب وارد می‌کند."

بدون شک توصیه راهکار خوبی نیست و باید این هشدار مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر دفتر سازمان بهداشت جهانی را جدی بگیریم که می‌گوید: بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، ایران یکی از ۳ کشوری خواهد بود که بیشترین شیوع استعمال دخانیات را در دنیا خواهد داشت.

پس آقایان مدیر و مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، صداوسیما و ... دیگر در این خصوص گاراز توصیه گذشته است و به جای توصیه باید به تنظیم و تصویب قوانین مدون اقدام کرد.