گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین، مشکل اصلی در تولید بسیاری از آثار زنانه گرفتاری در افراط و غلتیدن در واد ی فمینیسم گرایی اگزجره است و در این بین برای آن که بتوان درامی ساخته و پرداخته نمود که بر مدار تعادل، داستانی زنانه بیافریند و در عین حال متهم به نگاه جنسیت زده نشود، کاری است سهل و ممتنع.
سریال «رحیل» هر چند در ابتدا به نظر می رسید سریالی در خدمت زنان باشد ولی خیلی زود و با اولین گره افکنی های داستانی معلوم شد سازندگان با کمال سیاست ورزی، سعی کرده اند جامعه ای متعادل و فراجنسیتی که هم زن و هم مرد به یک اندازه در وقوع اتفاقات دخیل هستند را به تصویر بکشند.
در دوره قاجار که داستان سریال «رحیل» از این برهه شروع می شود، مادر ناصرالدین شاه وجود دارد که با دسیسه و تسلط بر شاه جوان، باعث عزل امیرکبیر و شهادت او شد. در همین دربار قاجار، زنان دیگری نیز در اندرونی حضور داشتند که اتفاقات مثبتی را رقم زدند مانند قضیه انحصار تنباکو بود که تأثیر زیادی روی لغو آن داشتند ولی در عین حال در برابر آن ها نیز مردانی کاریزماتیک حضور داشتند.
سریال «رحیل» که از شبکه سوم سیما پخش شده، زنان را محور قرار داده و رویارویی خیر و شر با حضور آنان شکل میگیرد. رامین عباسی زاده تهیه کننده سریال که پیش تر هم جلوه هایی از داستان پردازی های پرکاراکتر را در سریال هایی مثل «او یک فرشته بود»، «انقلاب زیبا» و «احضار» و... ارائه داده بود در سریال تازه خود به سمت طراحی قطب های مثبت و منفی متعددی از زنان و مردان رفته است و در این مسیر تلاش کرده که زنانی بازآفرینی کند که جلوه بیرونی داشته باشد.
عباسی زاده در هسته مرکزی سریال «رحیل»و با همراهی فرهاد نقدعلی به عنوان نویسنده و مسعود آب پرور به عنوان کارگردان، تنوع کاراکتر ی فراوانی را برا ی زنان داستان خود خلق کرده.
نقطه قوت سریال «رحیل»آن است که در کنار تنوع کاراکتر ی زنان، تنوع شخصیتی مردان را هم در دستور کار قرار داده و همین سریال را مطلوب هر دو جنس میکند.
سیمافیلم به مدیریت مهدی نقویان با حمایت از تولید چنین سریال هایی شاید به دنبال استارت مسیری تازه برا ی رسانه ملی است که طی آن، از طریق داستان گویی فراجنسیتی و بی شعار به دنبال جلب مخاطب برا ی رسانه ملی است.
محا که از نوادگان ناصرالدین شاه است، زنی جوان، با هوش، دینمدار، هنردوست و ادیب است که در کنار مردم زجر دیده و ستم کشیده قرار دارد. هر چند که از ایل و تبار قاجار است، اما از لحاظ سیاسی و اجتماعی خود را از آنان بری می داند. وی بسی ار اخلاق مدار و دنبال اصلاح امور است. در مقابل وی، زنی به نام بیتاج قرار دارد که محور شرارت است. برا ی او هدف وسیله را توجیه کرده و با توطئه و دسیسه تلاش مدام دارد تا به نیات شوم و پلید خویش برسد. هنوز کامل مشخص نشده که دشمنی این زن شرور با محور خیر داستان، محیا به خاطر چیست، حسادت زنانه یا قدرت طلبی جاه طلبانه؟! وی از قدرت های پنهان که در وجودش جلوه گر است یا این گونه نشان می دهد نیز برا ی تسلط بیشتر بر مردان و رسیدن به هدف خویش بهره میبرد.
حول محور شر، سرگرد زمان خان افسر رده بالای نظمیه رضاخانی و همسر بیتاج و شفیق از اراذل منفعت طلب حضور دارند تا به او برا ی از سر راه برداشتن محا که سمبل خیر است کمک کنند.
در کنار محور خیر نیز افرادی مانند اصلان پسر صحاف دربار که عاشق اوست قرار دارد و خدمتکار جوانی که مَحرم «محا»ست و... .
ترکیب بازیگران سریال را که مرور می کنیم نیز به اندازه بازیگران زبده زن مانند ثریا قاسمی، اندیشه فولادوند، نسیم ادبی، مریم کاویانی، بازیگران زبده مرد نظیر کاظم هژیرآزاد، حمیدرضا آذرنگ، هومن برق نورد و البته فرخ نعمتی نیز حضور دارند که در کنار جوان ترهایی با استعداد که از طریق این سریال معرفی می شوند، به نقش ها جانبخشی کرده اند. فراجنسیتی کردن درام «رحیل» باعث شده که این سریال محصول سیمافیلم در زمینه ارائه فضا به بازیگران جوان و مستعد نیز مسیر ی را رود که در آینده به نفع کلیت مدیوم تلویزیون است.