به گزارش هنرآنلاین، بیستمینویکمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه 20 شهریورماه 1402 با نمایش فیلمهای کوتاه داستانی «ژابیز» به کارگردانی مهدی باقری، «بینام» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «فلوکستین» به کارگردانی علی نریمانی و محمدمسعود نخستین و «3:33» به کارگردانی آزاد صادقی، در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
این جلسه مانند تمام جلسههای پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای شروع جلسه نقد و بررسی سعید هاشمزاده، مجری-کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوشآمدگویی به حاضران در سالن و اشاره به اینکه مخاطبان پاتوق میتوانند با مراجعه به سامانه club.iycs.ir برای ثبت نام در باشگاه مخاطبان فیلم کوتاه اقدام کنند و اخبار چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را از سایت رسمی انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی iycs.ir دنبال کنند؛ همچنین با اشاره به اینکه امروز بیستویکمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود و در آستانه بیستویکم شهریور، روز ملی سینما نیز قرار داریم، این روز را به مخاطبان فیلم کوتاه تبریک گفت.
امیر قادری، کارشناس ویژه بیستویکمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران کمی با تاخیر به جلسه رسید، نقد و بررسی رسید و به همین بهانه سعید هاشمزاده، کارشناس و مجری برنامه نیز در مقدمه نقد و بررسی این جلسه از پاتوق در مواجهه با هر چهار فیلم کوتاه نمایش داده شده است، آثار آنها را از منظر فیلمنامه، ایدهها و تازه بودن نوع پرداخت فیلمنامه مورد تحلیل و بررسی قرار داد و عنوان کرد: معتقدم فیلمنامه فیلم کوتاه، فیلمنامه فیلم کوتاه است و فیلمنامه فیلم بلند، فیلمنامه فیلم بلند و ایدههای این دو مدیوم فیلمنامه بسیار متفاوت است، ما امروز با چهار فیلم کوتاه همراه بودیم که به عقیده من، ایده آنها برای فیلم بلند است و در بستر روایی فیلم کوتاه نتوانستهاند به خوبی داستان خود را به مخاطب نمایش دهند و مشکل اساسی من با هر چهار نمایش داده شده، این بود که من با چهار فیلمنامه بلند مواجهه داشتم که کوتاه شدهاند و یکسری عناصر گنگ در داستانگویی و روایت در این چهار فیلم حضور داشت.
امیر قادری در ادامه برنامه وارد سالن 2 سینما بهمن شد و پس از سلام و احوالپرسی، به نقد کلی فیلمهای کوتاه نمایش داده شده پرداخت و گفت: فیلمهایی که در این جلسه دیدهام در مقایسه با دو جلسه اخیری که در پاتوق فیلم کوتاه حضور داشتم، از نظر فنی، فرمی و تکنیکال، فیلمهای رو به جلوتری بودهاند. امروز داشتم به این مساله فکر میکردم که در سالهای گذشته تعداد فیلمسازها محدودتر بوده است و الان برعکس سالهای قبل شده است، فیلمسازها از نظر کمی و کیفی رشد کردهاند، ورود به بدنه سینما آسانتر شده است و امکانات در دسترس ارتقا پیدا کرده است، اما رقابت برای اثبات و باقی ماندن در بدنه سینما بسیار سخت و دشوار شده است.
وی افزود: فیلم کوتاههای یک دهه اخیر را که به خاطر میآورم، فیلمهایی را به یاد میآورم که از نظر فرمی و فنی ایراد داشتند و با خلاقیت فیلمساز فیلم قابل تامل میشد اما در سالهای اخیر ما شاهد فیلمهایی هستیم که همانطور که گفتم از سطح استاندارد خوبی برخوردارند و فیلمسازهای آنها حتی میتوانند برای تولید فیلم بلند خود اقدام کنند، مانند فیلم کوتاه «ژابیز» به کارگردانی مهدی باقری که از نظر فیلمبرداری، نورپردازی و تدوین، فیلم استادندارد و موفقی است در کنار فیلمنامه خوب خود؛ حالا باید اشاره کنم که این 4 فیلمساز که برای این جلسه فیلمهایشان اکران شد، اگر سعی کنند این حد از استانداردی که در تولید فیلم کوتاه خود داشتند، در فیلم کوتاه بعدی خود، ارتقا دهند و یک پله بالاتر قرار بگیرند، میتوانیم زودتر شاه فیلمهای بلند آنها و البته فیلم کوتاههای موفقتری از آنها باشیم که خوشبختانه حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کوتاه «بینام»، «کت چرمی» که اولین فیلم بلند سینمایی اش است، با حضور ستارههایی مانند جواد عزتی کارگردانی کرد و هماکنون روی پرده سینما است.