به گزارش هنرآنلاین، داود فتحعلی بیگی، در جمع خبرنگاران در بجنورد با اشاره به اینکه هنر تعزیه از چند مورد رنج میبرد، اظهار کرد: یکی از این موارد فقر معلومات است که بخشی از آن به فقر معلومات در شیوه، سبک و سیاق اجرا باز میگردد و بخشی نیز به فقر معلومات ادبی بر میگردد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش یکی از ضروریترین اقداماتی است که باید انجام شود، افزود: آموزش باید در نحوه خوانش نسخه و نحوه بیان کلمات در زمان اجرا انجام گیرد.
فتحعلی بیگی ادامه داد: تعزیه یک هنر موزیکال است و در هنر تعزیه، فقر معلومات موسیقیایی نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در هنر تعزیه وجود دارد، تقلید است.
داور «سوگواره ملی عاشورا» در ادامه با بیان اینکه هیچ تشکلی برای تعزیه وجود ندارد، گفت: تعزیه به یک مرکز هنر نمایشی آیینی_ سنتی نیاز دارد که باید ایجاد شود و آموزش و پژوهش جزء شرح وظایف آن باشد.
وی با اشاره به اینکه تعزیه یک هنر ایرانی اسلامی و یک هنر ایرانی- شیعی است، افزود: زمانیکه به جهانبینی تعزیه نگاه میکنیم، میبینیم که جهانبینی ایرانی و اسلامی در آن وجود دارد.
فتحعلی بیگی ادامه داد: هنر تعزیه به سه قرن گذشته و به اواخر دوره صفویه برمیگردد که ۵۳۷ نمایشنامه در قالب تعزیه وجود دارد.
وی اظهار کرد: قدیمیترین نسخه تعزیه به مجلس واقعه عاشورا باز میگردد.
به گفته فتحعلی بیگی چهار منظر تاریخی، هنری، عرفانی و اعتقادی در تعزیه وجود دارد.