به گزارش هنرآنلاین، سروش انتظامی، فرزند خلف مجید انتظامی ساخت موسیقی سریال تاسیان را عهدهدار است. او سالهاست که در حوزه آهنگسازی و نوازندگی تحصیل کرده. بارها زمانی که برای انجام گفتوگوهایی با پدرش به منزل ایشان میرفتم، سختگیریهای فراوان مادر هنرمندش آذرنوش صدرسالک که نوازنده ساز هارپ ارکستر سمفونیک بود را درباره او میدیدم که چطور سروش نوجوان را با تمام خلق و خوهای نوجوانی سر کلاسهای مختلف موسیقی مینشاند و از او میخواست که در موسیقی جدی باشد. چندسال بعد سروش ساز تخصصی مجید انتظامی بزرگ، یعنی ابوا را انتخاب کرد و به اتریش رفت تا درس نوازندگی و آهنگسازی بخواند. حالا او چندسالیست که برگشته و حرفه پدر را در زمینه ساخت موسیقی متن دنبال میکند. پدرش هم کارهایش را میشنود و دوست دارد. حالا نام او بیش از همیشه در این حوزه شنیده میشود. در جشنواره فیلم امسال صددام را داشت که فضای کمدی متفاوتی را رقم زده بود و الان تاسیاناش در حال پخش است. تاسیان اولین سریال جدی آهنگسازی شده توسط اوست. موسیقیای پخته که نوید این را میدهد که میتوان در آن به زودی تمهای متعدد و جذاب شنید.
اولین برخورد با موسیقی در تیتراژ است و از همان لحظه سازبندی و موتیف شنیدنی انتظامی را میتوان شنید. اگرچه او اشاره مستقیمی به موسیقیهای دهه 50 نداشته و سراغ تمهای قدیمی نرفته اما میتوان با سازبندی انتخابی او از جمله انتخاب سازی همچون آکاردئون این فضای نوستالژیک را در ذهن تداعی کرد. او سازبندی آکوستیک را محور کارش قرار داده و کار را ارکسترال ضبط کرده است. با این حال در لحظاتی اصوات محیطی را داریم که کمک میکنند تا وقفهای بین صدای موسیقی و صدای شهری احساس نشود. این نقاشی صوتی، به درک سکوتهای سکانسهای مختلف نیز کمک میکند.
هرچند آنچه پرواضح است اضافه شدن موتیفها و تمهای پررنگ در ادامه داستان تاسیان است و موسیقی آن نیز هنوز در ابتدای مسیر روایتگریست اما گزیدهگویی سروش انتظامی، آن هم در سالهای آغازین کار ستودنیست. چرا که اکثر آهنگسازان در ابتدای کارشان علاقمندند تا احتمالا بیش از هر دوران دیگری در زندگیشان صدای موسیقیشان به گوش برسد اما انتظامی در همین کارهای ابتدایی، حرفهایگریاش را نشان داده. او اگرچه تم سختفهمی را برای تاسیان در قسمتهای معدود پخششده انتخاب نکرده است و پاپیولاریته سریال را مد نظر داشته است اما این آسانی فهم، باعث نشده است تا کلیت کار را فدای آسانی کند. موسیقی او همچون شخصیتهای خانواده نجات به خصوص شیرین نجات، وقار و شخصیت دارد و در عین حال شادابی و راحتی. موسیقی نیز این محوریت عشق، غم و عمق را در خود جای داده است.
باید همچنان منتظر قسمتهای بعدی ماند و همچنانکه شخصیتها به قصه تاسیان اضافه میشوند و خردهداستانهای متفاوت به آن ورود میکند، موسیقی نیز بیشک وارد فضاهای بعدی شده و روایتهای تازهتری را برای مخاطب تعریف خواهد کرد؛ روایتهای موسیقایی که مخاطب میتواند با آن همراهتر شده و داستان را در مسیر جذابتری دنبال کند. به هر روی، اگر برنامه اکنون و گفتوگوی تینا پاکروان را درباره تاسیان دیده و شنیده باشید، میدانید که میتوان انتظار شنیدن تم تاسیان فهیمه اکبر (خواننده قدیمی ایرانی) را در موسیقی این سریال داشت.
انتهای پیام