گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: گرو با ارتش زردرنگ خود بار دیگر داستان جدیدی را رقم زده است؛ جدیدترین بحران در زندگی گرو با قدم گذاشتن او به جشن دورهمی هم‌کلاسی‌های سابق دبیرستان ابرشرورها آغاز می‌شود و او که مدت‌ها است شر را کنار گذاشته و به جبهه خیر پیوسته، با دشمن جدیدی روبه‌رو می‌شود. داستان «من نفرت‌انگیز 4» باز هم با روایتی شوخ‌طبعانه نه تنها مخاطبان کم سن و سال که بزرگسالان را هم پای این انیمیشن نشانده و موج آن دنیا را فرا گرفته است.

این انیمیشن چهارمین فیلم با محوریت گرو، ماموریت‌های او و خانواده‌اش محسوب می‌شود و «من نفرت انگیز» ساخته سرجیو پابلو در سال 2010 فعالیت خود را آغاز و توجه بینندگان بسیاری را به خود جلب کرد و از همان زمان اسپیناف‌های بسیاری را در ارتباط با مینیون‌ها شاهد بودیم. در همین راستا نیز مینیون‌ها در همه عرصه‌های اجتماع در تبلیغات، آژانس‌های تجاری، وسایل کودکان و حتی در استیکرهای فضای مجازی نیز حضور داشتند.

مینیون‌ها در سال 2015 به کاراکترهای مرکزی بدل گشتند و در ماجراهای «من نفرت‌انگیز» با شاهکاری در خلق کاراکتر مواجه شدیم؛ شخصیت‌های انسانی این انیمیشن کم‌کم به حاشیه رانده شدند و جای خود را به مینیون‌ها و حماقت‌های ذاتی‌شان دادند که این انیمیشن را به اثری کمدی تبدیل کرد.

کریس روناد، کارگردان «من نفرت انگیز4» در پی برقراری ارتباط نزدیکتر مخاطب با این انیمیشن و شخصیت‌های مینیونی در این سری بر آن بود مخاطب را سیراب کند، با این حال اما علی‌رغم آغاز و فروشی مطلوب در گیشه، این محصول استودیوی ایلومینیشن نقدها و نمرات چندان مثبتی دریافت نکرد.

هرچند که در «من نفرت انگیز 4» با کلیپ‌های کوتاه در تیتراژ ابتدایی و پایانی زیبایی بصری و هیجان لازم به مخاطب ارائه می‌شود، اما در روایت این قصه ماجرای تازه‌ای به چشم نمی‌خورد و کاراکتر گرو همچون دیگر جاسوس‌ها به یک ثبات رسیده و در دوره‌ای از زندگی خود قرار گرفته که می‌داند باید برای خانواده و فرزندان خود وقت بگذارد.

همچنین در «من نفرت‌انگیز 4» هیچ یک از شخصیت‌ها از زمان فیلم اول تغییری نکرده‌اند و سن‌شان هم افزایش نیافته است که این امر این انیمیشن را به یک سریال تلویزیونی تبدیل کرده و شباهتی به یک سه‌گانه جدید ندارد. تعقیب و گریزها در این سری از انیمیشن نیز وجود دارد و سازنده بر آن است با خنده گرفتن از مخاطب ضعف‌های انیمیشن را بپوشاند.

در این انیمیشن مینیون‌ها هم به شخصیت‌هایی تکراری بدل شدند که می‌توان میان این کاراکترها و بره‌های ناقلا نقاط اشتراکی پیدا کرد که به صورت گروهی و با هدایت یک نفر سعی در ایجاد فضایی کمدی دارند؛ با این حال اما به سبب حس نوستالژی و گذشته‌ای که برای مخاطب یادآور می‌شوند، بازهم هویت مستقلی دارند و مخاطبان بسیاری را جذب می‌کنند.

در «من نفرت انگیز 4» فرزندان گرو بازهم به حاشیه رانده شدند و گرو و سه مینیون معروف در مرکز ماجرا قرار گرفتند. هرچند که این اثر جدید باز هم بینندگان بسیاری را به خود جلب کرده اما ادامه این انیمیشن ذهنی خلاق‌تر و روایتی جدیدتر را می‌طلبد تا دریچه‌ای به دنیای جدیدتر باز شود؛ چراکه امتیازات طرفداران این انیمیشن شناخته شده در سایت آی‌ام‌دی‌بی در حال حاضر ۶.۳ از ۱۰ است و قسمت سوم نیز وضعیت مشابهی داشت.