گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: محسن اسلام‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده مستند «سرطان اجتماع» در گفت‌وگو با هنرآنلاین، از پخش این مجموعه تلویزیونی با همکاری شبکه مستند، موسسه شهید آوینی و مرکز فرهنگی رسانه‌ای نهضت خبر داد و گفت: تولید این مستند از سال 1397 تا پایان سال 1402 به طول انجامید و هرگز فکر نمی‌کردیم پروژه‌ای زمانبر باشد.

وی پرداختن به بحث مفاسد اقتصادی را هدف از ساخت مستند «سرطان اجتماع» خواند و عنوان کرد: در سرفصل‌های مختلف، حفره‌هایی که در ساختار اداری ما وجود دارد و سبب بروز فسادهای اقتصادی می‌شود را مورد بررسی قرار دادیم؛ همچنین قصد داشتیم نقد ساختار را هم در دستور کار قرار دهیم، دلایل فساد را عنوان کنیم و روی راهکارها نیز حرف بزنیم.

این مستندساز با بیان اینکه با کارشناسان بسیار زیادی مصاحبه کردیم و تحقیقات مفصلی را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: در این مسیر با افرادی که به صورت مثبت و منفی به ماجرا ارتباط داشتند هم به مصاحبه پرداختیم و همین امر مدت زمان ساخت مستند را افزایش داد.

اسلام‌زاده ضمن تشریح محدودیت‌های این پروژه، گفت: از آنجایی که به صورت مستقیم به مفاهیم و مفاسد اقتصادی پرداختیم، مسیر سختی را پیش رو داشتیم و پس از تولید فیلم بازبینی‌های زیاد و اخذ مجوز برای پخش را پشت سرگذاشتیم و قریب به دو سال درگیر اصلاحات کار بودیم.

وی در خصوص چگونگی سوژه‌یابی مستند «سرطان اجتماع»، خاطرنشان کرد: در تهران دو مرکز پژوهشی حضور داشتند که در ابتدا برای این مستند پیشنهاد شناسایی گلوگاه‌های فساد را ارائه دادند و 10 سرفصل داشتند که از آن ایده گرفتیم. مکانیزه کردن ساختار ادارات، شفافیت و ... از جمله این پیشنهادات بود.

این مستندساز با اشاره به جلساتی که در راستای سوژه‌یابی مستند مذکور برگزار شد، اظهار کرد: نحوه اجرای ایده‌ها را در جلسات بسیار زیاد تحقیقاتی و پژوهشی به سرانجام رساندیم. با ضابطان قضایی نیز جلساتی را برگزار کردیم و پس از آن توانستیم پرونده‌هایی را به موضوعات اضافه کنیم تا مستندی جذاب و ملموس را به مخاطب ارائه دهیم.

اسلام‌زاده با بیان این که این مجموعه به صورت 10 قسمت به بینندگان تقدیم می‌شود، گفت: در ابتدای کار آن را با 13 قسمت آغاز کردیم و سه قسمت دیگر به آن اضافه کردیم و بر آن بودیم مجموعه‌ای 16 قسمتی را به پخش برسانیم.

وی ادامه داد: در حین کار به این نتیجه رسیدیم سرفصل خودرو موضوع بسیار حساسی است و باید به آن نگاه ریشه‌ای داشت؛ از این رو شش قسمتی که مرتبط با موضوع خودرو بود را با عنوان «چهار چرخ» به پخش رساندیم و پس از پخش «سرطان اجتماع» مجددا بازپخش می‌شود.

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «سرطان اجتماع» خاطرنشان کرد: در این مستند نکات موشکافانه را مطرح کردیم و به بررسی نقاط قوت و ضعف پرداختیم. علاقه‌مندان می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه به تماشای مستند «سرطان اجتماع» بنشینند.