گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنرآنلاین: مراسم بزرگداشت مرحوم ناصر طهماسب چندی پیش با حضور هنرمندان مطرح برگزار شد و این مراسم فارغ از اخبار و اظهارنظرهایی که چهره های مختلف هنری درباره زنده یاد طهماسب داشتند، یکی دو حاشیه پس از مراسم، بر اخبار و اظهانظرهای هنرمندان درباره زنده یاد طهماسب سایه افکند که یکی از این حاشیه ها، انتشار تصویری نامناسب از ناصر ممدوح پیشکسوت عرصه دوبلاژ با تیترهای غیرحرفه ای برخی سایت های خبری صرفا با هدف جذب مخاطب، بوده است که این مسئله علاوه بر اینکه واکنش برخی هنرمندان را در پی داشته است، موجب دلخوری ناصر ممدوح از این دست از رسانه ها، شده است بطوری که این هنرمند پیشکسوت دوبلاژ روز گذشته در پی تماس کوتاه خبرنگار هنرآنلاین در خصوص «نمایشنامه خوانی اتلو» به شدت از این اقدام برخی رسانه ها گله مند بود.
اما انتشار تصاویر و فیلم های کوتاه از ممدوح در حاشیه مراسم بزرگداشت، فرشید شکیبا مدیر واحد دوبلاژ سیما هم به واکنش واداشت، شکیبا ضمن انتقاد از منتشرکنندکان این تصاویر، متنی را منتشر کرد که به شرح زیر است:
«بیرحم نباشید!
رحم کنید اول به خودتان و بعد به تصویری که از دیگران میسازید!
نمیدانم کدام انسان شریفی تصویر استاد نازنین و مهربان، ناصر ممدوح را در مراسم مرحوم استاد طهماسب ضبط و با تدوین و موسیقی حزنانگیزی منتشر کرده.
میدانید این کار شما چه انرژی منفی منتقل میکند. کاش تدوین و صداگذاری این تصویر باعث دلگرمی میشد. استاد ممدوح ۸۰ ساله ما با قلبی مهربان روزهای سختی را پشت سر گذاشته، کاش برای اینکه در این سن همچنان با صدای خاطرهانگیزش برای مردم بهترین فیلمها را دوبله میکند افتخار و برایش بهترینها را آرزو کنیم.
کاش یاد بگیریم برای هم تصاویر خوب همراه با مهربانی و امید ثبت کنیم!»
این اقدام برخی رسانه ها می تواند از سر جهل باشد؛ جهلی که آن رسانه هنوز نمیداند مواد اولیه موردنیاز برای رسیدن به مضمون یک محتوا چیست. چیستی و چرایی که لازمه هر اثر محتوایی است؛ به خصوص اگر تصویری باشد. در قدیم که تولید محتوای تصویری برای همه امکان نداشت و در بستر عبور از یک فرایند آموزشی فراهم میشد، دنیای ساخت فیلم و کلیپ قاعده و قانون داشت. اینکه عکس در هر زاویهای چه معنایی خواهد داشت و یا هر موسیقیمتنی در ترکیببندی با یک تصویر قرار است چه حس و حال و معنا و مفهومی را به ذهن متبادر کند. اما این فرایند در بسیاری از تولید محتواهای تصویری دیگر جایگاهی ندارد.
وقتی از طریق صدا و تصویر تلاش میکنی نسبت به موقعیتی ابراز احساسات کنی اما بلد نیستی، ناخواسته به دلیل همان مسیر معیوب در ساخت محتوای تصویری محتوایی را خلق میکنی که با مضمون و ایده اصلی تو فاصله دارد. مثل بسیاری از کلیپها و حتی مستندها باید همراه اثرت منگنه شوی تا یک خطی داستان خودت را برای مخاطبات بگویی تا بیننده اثر، چیزی ورای آنچه در ذهن داری برداشت نکند.
خبرنگار در جایگاه چشم بیدار و هوشیار جامعه در دستیابی به حقایق و واقعیتها رسالتی بس خطیر بر عهده دارد و کانون این اهمیت، صداقت و قابل اعتماد بودن خبرنگار و رسانه است. بر اساس این تعریف بخشی از مسئولیت اجتماعی خبرنگاران بر جلوگیری از یاس و ناامیدی و جلوگیری از اخبار حاوی انزجار و اختلاف میان مخاطبان است. اگر به هر دلیلی هر خبرنگاری در مسیری غیر از این حرکت کند، یعنی اصول و قواعد حرفه خود را رعایت نکرده است و باید درصدد جبران برآید.