به گزارش خبرنگار «رادیو و تلویزیون»، امروزه تمامی کشورها در تلاش هستند تا برای نسل جدید خود قهرمان‌هایی را به عنوان الگو تعریف کنند و این هدف را در قالب‌ها و فرم‌های مختلف هنری جستجو می‌کنند. برخی کشورها که پیشینه تاریخی قوی دارند از قهرمان‌های واقعی خود استفاده کرده و برای تربیت نسل جدیدشان آن‌ها را به عنوان الگو معرفی می‌کنند و کشورهایی هم که گنجینه فرهنگی و پیشینه تاریخی قابل توجهی نداشته و در نتیجه قهرمان‌های واقعی ندارند، دست به خلقِ قهرمان‌های غیرواقعی و فانتزی  می‌زنند.

خوشبختانه تمدن ایران زمین آنقدر قهرمان در دل تاریخ خود زیاد دیده است که در مورد هر کدام از آن ها می‌توان کتاب‌های متعدد نوشت و فیلم‌ها و سریال‌ها و انیمیشن‌های گوناگون ساخت.

یکی از این قهرمانان که در فرهنگ ایرانی اسلامی نماد جوانمردی و پهلوانی نامیده می شود، «پوریای ولی» است؛ شخصیتی که برای همیشه در اذهان تمامی نسل ها، به عنوان یک جوانمرد ثبت شده است. چند سال پیش بود که ساخت انیمیشن این پهلوان و اسطوره ایرانی کلید خورد. در اطلاعات مربوط به این انیمیشن آمده است: «پهلوانان مجموعهٔ تلویزیونی پویانمایی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی و تهیه‌کنندگی علیرضا گلپایگانی است. این مجموعه توسط گروه اوجی رشد یافته و توسط شرکت حرکت کلیدی ساخته شده و در مرکز پویانمایی صبا تولید شده‌است و فصل اول آن در ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ توسط شبکه دو به نمایش درآمد. این انیمیشن یکی از بهترین و پرطرفدارترین انیمیشن‌های ایرانی است. فصل پنجم این مجموعه نیز در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه یک پخش شد و همچنین فصل ششم آن در نوروز ۱۴۰۲ از شبکه یک پخش شد. این مجموعه چند بار توسط شبکه‌های دیگر سیما از جمله شبکه پویا بازپخش شده‌است. پهلوانان به زبان‌های عربی و ترکی نیز دوبله شده‌است.»

18297491_286

در دهه هشتاد ساخت چنین اثری در نوع خود کاری قابل تحسین بوده و شروعی خوب را نوید می‌داده، انیمیشنی که اتفاقا با استقبال هم روبرو شد. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که آیا در حال حاضر و در شرایطی که در سال های اخیر تکنیک تولید انیمیشن در ایران بسیار به نسبت گذشته پیشرفت داشته است، بهتر نیست که تلویزیون نیز خود را با سینمای ایران همقدم و هماهنگ کرده و به خصوص برای قهرمانان و اسطوره های کشورمان، از لحاظ تکنیکی کارهایی قوی مانند «پسر دلفینی» و یا «لوپتو» بسازد؟

چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که چهره پوریای ولی و دیگر شخصیت های کارتونِ پهلوانان توسط هوش مصنوعی بازسازی شده بود و بسیار جذاب‌تر از آن چیزی بود که الان در این مجموعه تلویزیونی شاهد هستیم. همانطور که اشاره کردیم، بدون شک ساخت چنین انیمیشنی در آن سال ها در نوع خود کاری بسیار با ارزش و شروعی خوب بوده، اما بدون شک بعد از این و با پیشرفت های کنونی در عرصه انیمیشن‌سازی، انتظار می رود که آثار تولید شده به خصوص درباره اسطوره ها و قهرمانان کشورمان، کارهایی به روزتر و قوی تر باشد، چراکه در دنیای امروز که کودکان و نوجوانان با یک جستجوی ساده موبایلی می توانند به تماشای آثاری بسیار قوی‌تر و جذاب تر از سراسر دنیا بنشینند، قطعا در چنین شرایطی رقابت نیز سخت‌تر است و کسی این گوی رقابت را خواهد ربود که از نظر تکنولوژی و تکنیک و فرم نیز کاری قوی ارائه دهد.

قطعا بسیاری خواهند گفت که هزینه آثاری مانند «پهلوانان» با آثار انیمیشنی سینمایی قابل مقایسه نیست. بله، بدون شک تولید انیمیشن خوب هزینه زیادی نیاز دارد، اما یادمان نرود که برای نسل جدید باید سرمایه‌گذاری کرد، در غیر این صورت در سال های بعد کشورمان باید متحمل هزینه هایی شود که شاید جبران‌ناپذیر خواهد بود.