به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هنرستان هنرهای زیبای پسران، هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم و با حضور استادان و مدرسین و فارغ التحصیلان سال‌های دور و نزدیک این هنرستان، در مراسمی با عنوان "یاد بعضی نفرات..." از تلاش‌ها و خدمات منوچهر معتبر در بیش از سه دهه آموزش طراحی و نقاشی قدردانی می‌کند.

در این مراسم که روز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت از ساعت 5 عصر در سالن اجتماعات هنرستان برگزار خواهد شد، مستند کوتاهی از فعالیت‌های این استاد قدیمی پخش و تعدادی از چهره‌های فرهنگی و هنری نیز سخنرانی خواهند داشت.

منوچهر معتبر در سال ۱۳۱۵ در شیراز متولد شد. دوره دبستان و متوسطه را در زادگاهش سپری کرد و به وسیله ناصر نمازی - از شاگردان کمال الملک و معلم شناخته شده آن دوران - با نقاشی آشنا شد و از آموزش‌های صدرالدین شایسته شیرازی نیز بهره برد.

او درسال ۱۳۳۵ در کنکور ورودی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی شرکت کرد ولی میل به ادامه راه نقاشی او را از ادامه این رشته بازداشت و معتبر جوان را راهی تهران شد تا در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبا ادامه تحصیل دهد، اما او که نیاز به آموختن را بیش از نیاز به تحصیلات آکادمیک برای پیشرفت در هنر نقاشی ضروری می‌دانست، سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و در نیویورک در کلاس‌های نقاشی انجمن هنری دانشجویان ثبت نام کرد.

منوچهر معتبر

معتبر سال ۱۳۵۱ به تهران بازگشت و نمایشگاهی در گالری سیحون برپا کرد و سپس سال ۱۳۵۶ دوباره به امریکا رفت و در دوره‌ای دیگر از کلاس‌های همان انجمن ثبت نام کرد. در سومین سفر خود به امریکا در سال ۱۳۵۷ در رشته آموزش هنر دانشگاه ایندیانا مشغول به تحصیل شد اما این رشته را تمام نکرده، به ایران بازگشت.

پس از بازگشت به ایران به تدریس در هنرستان‌های هنرهای زیبا و دانشگاه‌های هنری پرداخت. در این دوران، جنگ و اثرات آن ذهن و ضمیر معتبر را اشغال کرد و آثاری را به وجود آورد که نمایانگر نگاه او به دوران دفاع مقدس و عواقب جنگ است.

وی در سال ۱۳۶۴ برنده مدال و دیپلم افتخار از نمایشگاه نقاشان معاصر جهان در موناکو شد. مجموعه‌ای از آثار او که در طول سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۳ خلق شده، از سوی نشر نظر منتشر شده است و در سال ۱۳۸۰ نیز برنامه مروری بر آثار او به همت انجمن نقاشان در خانه هنرمندان برگزار شد.

معتبر علاوه بر اشتغال پیوسته به طراحی و خلق آثار متعدد، همان طور که عرصه آموزش این هنر را دنبال کرده است، به مسائل پیرامونی آن نیز واقف است و موانع توسعه هنر و آموزش آن در ایران را مورد نقد و آسیب شناسی قرار می‌دهد.