به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، احمد نادعلیان، هنرمند محیطی برگزاری هشتمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وقتی برای نخستین بار در موزه معاصر از هنرمندان خواستند که هنرمندی را برای کار با سنگ به سمپوزیوم لبنان بفرستند، تعداد هنرمندان این عرصه بسیار کم بود و من جزء کسانی بودم که به شکل نقش برجسته کار می‌کردم و برای این رویداد انتخاب شدم که البته وقتی به آنجا رفتم تفاوت کار را دیدم و چیزهای کاربردی زیادی آموختم.

وی افزود: بخش جذاب سمپوزیوم‌ها به نمایش گذاشتن فرآیند شکل‌گیری اثر هنری است به این معنا که ما در دوسالانه‌های مجسمه‌سازی آثار یک شخصیت جا افتاده را بررسی می‌کنیم. در واقع لذت سمپوزیوم مربوط به دور هم بودن، همزیستی و لذت جمعی است که هنرمندان از حضور در این رویداد می‌برند؛ زیرا این رویداد امکانی را به وجود می‌آورد که به واسطه آن هنرمند می‌تواند مکاشفه و خلوت خود را با هنرمندان دیگر و کسانی که این عرصه را دوست دارند به اشتراک بگذارد که همه این‌ها سودمندی سمپوزیوم‌های مجسمه سازی است.

این هنرمند باسابقه تصریح کرد: بدیهی است که برگزاری سمپوزیوم در عین داشتن سودمندی و شکل دادن به ارتباطات هنرمندان تاثیرات فرهنگی نیز به دنبال دارد به نحوی که گاهی هنرمندان با چش‌مداشت فرهنگی و مکاشفه کشور میزبان در سمپوزیوم‌ها شرکت می‌کنند، یعنی یک هنرمند برای شرکت در یک سمپوزیوم ارزیابی می‌کند که آیا به آن کشور سفر داشته است یا نه؟ در واقع این مساله در انتخاب آن کشور بسیار مؤثر است و این روش برای آموزش جوانان ما مؤثر است.

نادعلیان درباره تعیین نوع متریال سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: همواره این خطر وجود دارد که سمپوزیوم وقتی متریال خاصی را مشخص می‌کند، دست و بال هنرمندان را ببندد کما اینکه گاهی هنرمندانی به سمپوزیوم آمده‌اند که توانایی‌های فراتری نیز داشته‌اند.

وی اظهار کرد: سمپوزیوم شکل تثبیت شده‌ای از هنر است که در یک شهر به نمایش گذاشته می‌شود لذا ما می‌توانیم به بهانه حضور هنرمندان بین‌المللی از مسئولان بخواهیم که از سایر قابلیت‌ها و توانایی‌های آنان نیز استفاده کنیم و امکان بروز توانایی‌ها و تنوع رسانه‌ای را به این افراد بدهند.

نادعلیان افزود: ما بارها و بارها در این سمپوزیوم‌ها افرادی را دیده‌ایم که شخصیت آن‌ها محدود به یک کار خاص نیست لذا باید از قابلیت این گونه افراد حداکثر استفاده را بکنیم.

وی در خصوص جانمایی آثار سمپوزیوم‌ها هشدار داد و گفت: در ایران، شهرداری‌ها، سمپوزیوم را یک روش خوب برای تهیه ارزان مجسمه بین‌المللی می‌دانند منتها دشواری زمانی آغاز می‌شود که بعدها تصمیم می‌گیریم که آیا این آثار در قالب باغ مجسمه نظیر کشورهای غربی نمایش داده شود یا جا به جا شوند.

این هنرمند باسابقه تصریح کرد: مساله اینجاست که گاهی مکان یابی‌هایی که برای سمپوزیوم انجام می‌شود چندان مناسب نیست و اثر در آن فضای تعیین شده گم می‌شود لذا به اعتقاد من اگر قرار است که ما مکان‌یابی داشته باشیم باید به میزان زیادی هنرمند را دخالت دهیم یا کارشناسی بیشتری داشته باشیم.

نادعلیان در خصوص آثار هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: به طور کلی من ماکت آثار را دیدیم و ماکت‌ها قلمرو و طول موجی دارند که نمی‌تواند در مقیاس بزرگ‌تر، کوچک‌تر و یا ساختار شکن باشند. در این دوره برخی از آثار تلفیقی از تجربیات مدرنیته است که اکنون برای دنیای امروز سنت به شمار می‌رود، البته برخی آثار نیز روایت بومی از مدرنیته دارند که یک نوع نقش مایه هندسی یا فضای تغزلی اشاره‌ای در آن‌ها دیده می‌شود، ضمن اینکه برخی آثار مفهوم محور نیز در این دوره حضور دارد.

این هنرمند ادامه داد: بدون شک آثاری که مفهوم محور هستند می‌توانند در توجه به زیبایی‌شناسی دارای متفاوت‌ترین نگاه باشند لذا ما باید در چهارچوب سمپوزیوم‌ها به آن فکر کنیم که درعین تأمین متریال آزادی عمل و دامنه تنوع کارها را بیشتر کنیم.

نادعلیان درباره تاثیرگذاری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: تبادل تجربه و فرهنگ در کنار اینکه جوانان ایرانی نیز می‌توانند فرایند شکل‌گیری یک اثر را با این میزان مجسمه‌ساز و هنرمند تجربه کنند به مرور زمان برای ما سودمندی بسیار بالایی دارد؛ زیرا سبب شده که چشم هنرمندان جوان با آثار هنرمندان گوشه و کنار دنیا آشنا شود.

تربیت مجسمه‌سازان حرفه‌ای جزء اهداف سمپوزیوم تهران است

محمدرضا یزدی، عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران، این رویداد هنری را حرفه‌ای خواند و گفت: لااقل در سه دوره اخیری که من در این سمپوزیوم حضور داشته‌ام، می‌توانم بگویم که همیشه سعی شده این رویداد به عنوان یک رفتار حرفه‌ای با استانداردهای بالای دنیا انجام شود، ضمن اینکه به عقیده من سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در صدر 5 سمپوزیوم برتر دنیا قرار دارد.

وی افزود: طی این مدت زمانی که با هنرمندان سمپوزیوم صحبت کرده‌ام، می‌توانم بگویم که بسیاری از شرکت‌کنندگان خارجی، سمپوزیوم تهران را منظم، دقیق و حرفه‌ای می‌دانند. سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران رفتار دقیق و حرفه‌ای دارد که وضعیت بسیار قابل دفاعی در این مدت هشت دوره فعالیت‌اش داشته، ضمن اینکه هر سال به سمت بهتر شدن گام برداشته است.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ادامه داد: این بهتر شدن روند سمپوزیوم تهران هم از نظر استایل هنری و هم هنرمندان، کاملاً مشهود است ضمن اینکه بهبود روند سمپوزیوم را در مواردی نظیر: متریال، مدیریت، تجربه‌گرایی و ... نیز به صورت مشخص می‌توان دید.

یزدی ضمن تاکید بر اهمیت تجربه‌گرایی در سمپوزیوم تهران گفت: تجربه‌گرایی مساله‌ای است که ما همواره به دنبال آن بوده‌ایم زیرا ما سابقه مجسمه‌سازی با سنگ را در کشور بسیار کمرنگ داشته‌ایم لذا سمپوزیوم تهران تنها با هدف مجسمه ساخت شکل نگرفته است بلکه هدف اصلی سمپوزیوم تهران تربیت مجسمه‌سازان حرفه‌ای بوده که این اتفاق بسیار دقیق و خوب رخ داده است.

وی تصریح کرد: اگر نگاهی به عملکرد سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران داشته باشیم، می‌بینیم، بسیاری از افرادی که امروز در عرصه مجسمه‌سازی با سنگ تبحر دارند، از دستیاری و فعالیت در بخش‌های دانشجویی این سمپوزیوم کار خود را آغاز کرده و به سمت حرفه‌ای شدن رفته‌اند. در واقع این حرکت عین همان رفتاری است که ما به آن نیاز داشته‌ایم و آن را دنبال کرده‌ایم.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، حضور بخش حرفه‌ای در کنار دانشجوی را مکمل آموزش خواند و اظهار کرد: واقعیت این است که در تمام دوره‌های سمپوزیوم تهران روی بخش آموزش تاکید وجود داشته است، زیرا این سمپوزیوم حرفه‌ای و تجربی است لذا همواره بخش تجربی در کنار آن بوده است.

یزدی ادامه داد: بخش دانشجویی همان قسمتی است که شاید بتوان گفت تکمیل‌کننده مباحث آموزشی است. مباحثی که ما زمینه آن را در جامعه ایران نداشته‌ایم، زیرا کار کردن با سنگ در ابعاد بزرگ کار راحتی نیست و نیاز به ادوات و حمایت دارد لذا ما از این وضعیت استفاده کردیم تا دانشجویان و کسانی که تمایل به آشنایی با این ماده دارند، بتوانند آن را تست کنند؛ زیرا گاهی کار کردن با یک ماده باعث می‌شود که هنرمند با آن احساس نزدیکی کند و همواره با آن متریال کار کند.

وی افزود: بدیهی است که هنرمندان بر مساله مفهوم تاکید دارند اما به هر حال ماده نقش مهمی را در کار هنرمند بازی می‌کند زیرا به هنرمند کمک می‌کند که ایده خود را به واقعیت تبدیل کند.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران پتانسیل این بخش را بالا خواند و گفت: سمپوزیوم تهران پتانسیل بسیار بالایی دارد که می‌توان آن را با معرفی درست و تبلیغات پررنگ‌تر کرد.

یزدی تاکید کرد: قطعاً یکی از اهداف سمپوزیوم ارتباط مردم با هنرمند است، زیرا مردم، اثر هنری و هنرمند در یک نقطه تلاقی پیدا می‌کنند و این می‌تواند یک اتفاق فوق‌العاده برای شهروندان و گشت و گذارهای شهری آن‌ها باشد. در واقع حمایت، تبلیغ و تشویق باید صورت پذیرد تا خانواده‌های ایرانی بتوانند به این بخش نزدیک شوند.

وی از ارتقاء سطح مواد اجرایی کار در هشتمین سمپوزیوم خبر داد و گفت: در برنامه‌ریزی که برای سمپوزیوم هشتم داشتیم چه در مرحله پیش تولید که تدارکات و سیاست‌گذاری بود و چه در مرحله تولید و پس از آن تدابیری اندیشیده شده است تا بتوانیم با بهترین وضعیت ممکن به اهدافمان دست پیدا کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ادامه داد: به نظر من نتیجه نهایی سمپوزیوم بسیار درخشان و خوب خواهد بود، زیرا با تاکیدات اعضای شورای سیاست‌گذاری سنگ امسال بسیار بهتر از دوره‌های قبل است و این را خود هنرمندان نیز اذعان کردند زیرا سنگی که امروز اینجا داریم بسیار گران‌قیمت و مرغوب است.

یزدی افزود: بسیاری از هنرمندان خارجی حاضر در سمپوزیوم از کار کردن بر روی سنگ مرغوب این دوره بسیار خوشحال هستند، زیرا هنرمند با ماده حس خوبی برقرار کرده که نهایتاً سبب می‌شود اثر بهتری را ارائه کند.

لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران  در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.