به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان، نمایشگاه آثار سیمون آیوازیان، فرهود حقی، محسن شاندیز، محمد صیاد، اکبر عالمی، کامران عدل، فخرالدین فخرالدینی، علی قلمسیاه، مسعود معصومی و منوچهر یگانه دوست با حضور جمعی از عکاسان، دبیر پنجمین همایش 10 روز با عکاسان و اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان ایران آغاز شد.
سید عباس میرهاشمی؛ دبیر همایش در گشایش این نمایشگاه گفت: این عکاسان سالهای سال در عکاسی فعالیت کردهاند و تاثیرگذار بودهاند و ما وظیفه داریم این تجربههای ارزشمند را قدر بدانیم و از آن بهره بگیریم.
محمد دکامیی؛ مدیر موزه امام علی (ع) نیز گفت: موزه امام علی (ع) به منظور برگزاری این نمایشگاه فضای مناسبی را فراهم کرد و مایه خوشحالی است که آثار عکاسان تاثیرگذار به نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه که تا سوم دی ماه ادامه دارد 59 عکس از این عکاسان به نمایش گذاشته شده است و سوم دی ماه نکوداشت 10 عکاس در موزه امام علی (ع) برگزار میشود.
نمایش اهمیت نورپردازی در عکاسی
نورپردازیهای ویژه محمدخانی و تلفیق معماری در نمایش آثار عکاسی از جمله موضوعات مطرح شده در چهارمین روز نگاه شخصی بودند.
در بخش نخست نگاه شخصی پنجمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان سیاوش جهان بین، عکاس جوانی که بعد از رشتههای گوناگون به حوزه عکاسی تبلیغاتی وارد شده، "نگاه شخصی" خود را با عنوان "داستان عکسها" آغاز کرد.
وی ابتدا عکسهایی از بناهای تاریخی و ساختمانهای نیمه کاره ای که در زمینه غروبی غمناک، فریم به فریم تکمیل تر میشدند را نمایش داد و پرداخت به آثار و فضاهای ارزشمند درحال تخریب در سطح کشور را موضوع این کارها خواند.
بحث دیگر "نور پردازی" بود که در مجموعه بعدی جهان بین با حذف رنگ از آثارش بیشتر به چشم میخورد، کارهایی که مفهوم چیزهایی را که از دست رفتهاند، میرساندند؛ علاوه بر اینها نمایش حسهایی که نمیشود به راحتی آنها را نشان داد، مثل خاطره، طعم و... با نور، سایه و عناصر محیطی بخش دیگری از تصاویر را شامل میشد.
او در ادامه گفت: در این حوزه تلاش من این بود تا به جای نمایش مستقیم محصول، با اشیا و المانهایی چون فضا سازی، چیدمان و ... مفهوم و حس را برسانم.
داریوش محمدخانی که از سال 1371 به طور حرفه ای عکاسی میکند در مذاکرات و نمایش عکسهایش از اهمیت و استفادههای جذاب از شیوههای گوناگون نورپردازی گفت و عکسهای سیاه و سفیدی را به نمایش گذاشت که در آنها تنها از نور خورشید استفاده شده بود.
محمدخانی نشأت گرفتن از اشعار حافظ در کارهای مفهومی را یکی از عوامل شکل گیری آنها خواند و در ادامه با اشاره به عکسهای ویژه ای که در آنها برخی از گیاهان به شکلی ثبت شده بودند که به وسیله همان نورپردازی گویی از خود نور منتشر میکردند ، تصریح کرد: نمایش مسائل دینی و جهان خلقت از بعد دیگری غیر از کتاب و حروف نگاری، موضوعی بود که در این عکسها سعی کردم به آن بپردازم.
وی از مطالعه بر روی پلاسما و خلق مجموعه "آفرینش پاییز" گفت و اظهار کرد: با آغاز به کار در این مجموعه به گونه ای به این نتیجه رسیده بودم که کارها باید ماوراءالطبیعه و ماورای واقعیتهای موجودی که به چشم میآیند باشند تا آنچه که در ذهن دارم را متجلی کنند.
اما نمایش مجموعه حشرات و گیاهان و پس از آن عکاسی از برف و یخ با همان نگاه ویژه به نورپردازی و ایجاد سایه روشنهای نو بخشهای دیگری از "نگاه شخصی" وی بودند.
پس از آن مجموعه "تخت جمشید" نمایش داده شد که در یکی از آنها با نورپردازی مخصوص، تنها زن پنهان حک شده در دیوارهای آن جا، نمایان شده بود.
محمدخانی در بخش پایانی صحبتهایش با اشاره به همراهی کائنات و هستی با هر فردی که با عشق چیزی را میخواهد و به دنبالش میرود، خاطره ای را از شکل گیری عکسی که در آن آسمان به گونه ای ستونهای میان تخت جمشید را چنگ میزدند، تعریف کرد.
مهدی عبدالکریمی در ادامه برنامههای نگاه شخصی ابتدا به نگاهها و ایده پردازیهای گوناگون برای یک موضوع و یا دغدغه اشاره کرد و با تاکید به این نکته، آن را عاملی برای یک تکرار دلنشین در سلسله کاری هر فرد خواند.
عبدالکریمی همچنین درباره شکل گیری آثارش که غالبأ عکاسی از پارکها و سوژههایی چون مجسمه حیوانات و نورهای ویژه در آنها را شامل میشد، بیان کرد: همیشه فکر میکردم که انسان چه طور میتواند چیزی را که در ذهن و درونش دارد، پیدا و نمایان کند؛ در همین راستا نیز شروع به کپی کردن از آثاری کردم که به ایده ذهنی من نزدیک بود، کپی کاری که به جهت تفاوت فضا، مکان و غیره میباید از تجربیات و نوع تفکر هنرمند مورد نظر انجام شود تا به نقطه مقبولی برسیم.
علاوه بر اینها ایجاد یک ساختار تصویری در کارها موضوع دیگری بود که این هنرمند به آن اشاره کرد.
علاوه بر مجموعههای مذکور، "بیلبوردخوانی" مجموعه دیگری بود که در آنها با نگاه شخصی خودش از بیلبوردهای خالی سطح شهر تصاویری را ثبت کرده بود که در خصوص آنها اظهار داشت: یکی دیگر از دغدغههای من در این مجموعه کم کردن فاصله بین مخاطب، اثر، گالری و فضا بود.
تلفیق نشانههای معماری با عکسهای مجموعه"در میان اتوبانها" از موارد دیگری بود که به نمایش درآمد.
در این عکسها چشم اندازهای گوناگونی از کوههای اطراف تهران به چشم میخورد که با شکست تصویر آن به وسیله اشکال مثلثی که مانند پازل کنار هم قرار گرفته بودند، این تلفیق رخ داده بود؛ همچنین قرار گرفتن برخی از آنها در سطح زمین به جهت اینکه این بار برای دیدن کوهها به جای افق به پایین نگاه شود، خلاقیتی دیگری از این هنرمند محسوب میشد.
در ادامه پانوراماهایی که کوههای آسیب دیده و یا تغییر شکل یافته ای که گاه به وسیله انسانها و گاه طبیعت ایجاد شده بودند به نمایش درآمد و عبدالکریمی نیز به تشریح بهره گیری از فرمهای ساده معماری در این کارها پرداخت.
رونمایی از کتاب عکس روزگار سپری شده
کتاب عکس «روزگار سپری شده» اثر حسن غفاری چهارشنبه 24 آذر در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی میشود.
این مراسم در چارچوب پنجمین همایش 10روز با عکاسان و همزمان با روز انجمن عکاسان میراث فرهنگی با حضور محمد نبى گوهرگانى، حامی مالی انتشار کتاب، و سخنرانی جواد صفى نژاد و افشین شاهرودى برگزار میشود.
«روزگارسپرى شده» کتابى سیاه وسفید در قطع رحلى و مشتمل بر١٥٠ صفحه است. در این کتاب ١٨٠ قطعه عکس اثر حسن غفاری از استان کهگیلویه و بویراحمد دهه هفتاد ارائه شده است. این کتاب به دو زبان فارسى وانگلیسى با مقدمه و نوشتههایی از ناصر فکوهى، افشین شاهرودى و مهدى غفارى روانه بازارکتاب میشود.
مراسم رونمایی از کتاب «روزگار سپری شده» ساعت 15:30 چهارشنبه 24 آذر در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
شکرخواه و نمکدوست از عکاسی و رسانه می گویند
نشست عکاسی و رسانه در هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان جمعه 26 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان، در هفتمین روز همایش کارگاه پرتره تبلیغاتی با حضور شهاب حاجی مشهدی در ساعت 10 صبح پنجشنبه 25 آذرماه و نشست عکس درمانی با حضور احسان باقری ساعت 15 روز پنجشنبه برگزار میشود.
نشست بررسی آثار عکاسی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان با رویکرد به گرایشهای عکاسی باحضور محمود مروتی در ساعت 16:30 و نشست مطالعات فرهنگی و عکاسی با حضور شهاب الدین عادل، محمدرضا مریدی و مریم کهوند در ساعت 18:30 برنامههای دیگر روز هفتم همایش در پنجشنبه 25 آذرماه است.
مهسا علیخانی، میرصفی اندیکلایی و رهام شیراز در بخش نگاه شخصی روز پنجشنبه تجربهها و ایدههای خود را در عکاسی با نمایش عکس ارائه میکنند.
نمایشگاه "از گذشتهها" مجموعه شخصی افشین شاهرودی از عکسهای قدیمی جمعه 26 آذرماه در موزه عکسخانه شهر آغاز میشود.
این نمایشگاه که از برنامههای جنبی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان است عکسهایی از دوره قاجار تا پهلوی و کتابهایی درباره عکاسی را از مجموعه شخصی افشین شاهرودی به نمایش میگذارد و نمایشگاه تا 10 دی ماه ادامه دارد.
کارگاه عکاسی فاین آرت از ایده تا اجرا با حضور محمدرضا شریف زاده و مهرداد افسری ساعت 10 صبح جمعه 26 آذرماه نخستین برنامه هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان است. نشست درباره مدیریت رنگ با حضور محمدامین کجوری ساعت 15، نشست عکاسی و رسانه با حضور یونس شکرخواه و حسن نمکدوست ساعت 16:30 و نشست مبانی عملکرد حرفه ای در کسب و کار عکاسی با حضور علی عیاری، کیا داود اسفندیاری و ناصر بهرامی ساعت 18:30 برنامههای دیگر هشتمین روز همایش است.
نقد و بررسی آثار انجمن عکاسان خانه تئاتر جمعه 26 آذر ماه در گالری نامی خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
در این نشست که با حضور شهاب الدین عادل ساعت 17 روز جمعه برگزار میشود، آثار اعضای انجمن عکاسان خانه تئاتر که در پنجمین همایش 10 روز با عکاسان به نمایش گذاشته شده است، نقد و بررسی میشود.
در بخش نگاه شخصی هشتمین روز این همایش امیر علیمی، جواد عسگر اوغلی و وحید سالمی ایدهها و تجربههای خود را در عکاسی با نمایش عکس بیان میکنند.