سرویس تجسمی هنر آنلاین: دومین روز از فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز که در موزه هنرهای معاصر برگزار میشود با اجرای امین اسفندیاری ادامه پیدا کرد. در آغاز زمانی که مخاطبان وارد محل اجرا شدند با این تصویر مواجه شدند؛ زنی با چادر مشکی پشت میکرفونی ایستاده و دو فانوس بالای سر او روشن است. او شروع به قرائت متن اصلی قرارداد ترکمانچای میکند. در مقابلش و در منتها الیه سمت چپ گالری شماره پنج موزه، فرد دیگری روی صندلی مینشیند و شروع به نواختن گیتار میکند. با صدایی زیر که ریتمی تند اما آرام دارد اما فضا را بدل به فضایی پر از اضطراب میکند.
امیر اسفندیاری کارگردان این اثر با ملاقهای در دست میان تماشاگران قدم میزند و از آنها میخواهد محتوای دیگی را که میان سخنران و نوازنده قرار دارد را هم بزنند. دیگی که در آن مقدار زیادی خاک ریخته شده است. در کنار این دیگ صندلی قرار دارد که روی آن دفترچهای قرار گرفته است. دفترچهای که هر مخاطب بعد از برهم زدن دیگ میتواند پیشنهاد بدهد که چه چیزی میتواند به محتوای آن اضافه شود.
همزمان با این قرائت افراد واکنشهای متفاوتی در برابر این درخواست دارند، برخی امتناع میکنند، برخی با میل فراوان محتوا را هم میزنند و برخ تنها محتوای داخل دیگ را میبینند این ماجرا ادامه دارد تا زمانی که محتوای عهدنامه به پایان میرسد.
اسفندیاری محتوای عهدنامه را پاره میکند و میان دیگ میریزد و آن را هم میزند و بعد محتوا را با ملاقه در کاسهها میریزد و به مخاطبان میدهد و پرفورمنس به پایان میرسد.
امیر اسفندیاری در رابطه با این پرفورمنس آرت به هنرآنلاین گفت: در کنار خوانش قرارداد ترکمنچای دیگی در وسط صحنه قرار دارد که محتوای درون آن خاک است و خاک خیلی به این قراردادی که نگاشته شده ربط دارد. قراردادی که توسط عباس میرزا نماینده فتحعلی شاه و پاسکویچ نماینده روس نوشته شده و به امضا رسیده و بخشهایی از مرزهای ما را در این قرارداد حذف کردند.
وی ادامه داد: فارغ از این مبحثی وجود دارد درباره رفتار، برخورد و موضع مردم نسبت به این قرارداد. البته من تنها به این قرارداد فکر نمیکردم نه بلکه هر عهدنامهای که در طول تاریخ به ایران مربوط بوده است.
این پرفورمنس آرتیست گفت: مثلا در قضیه تنباکو رفتار مردم را به رهبری فردی خاص دیدیم. بعضی اوقات یک شور جمعی است و گاهی اوقات توسط اشخاص دیگری هدایت میشد اما این پروسه در طول تاریخ ما ادامه دارد از قدیم بوده و الان هم هست. واکنش توده برای من بسیار مهم بود و فوکوس من در این اجرا بر این واکنش استوار بود.
اسفندیاری در پایان گفت: از مخاطب خواستم بیاید محتوای داخل دیگ من را هم بزند چرا که میخواستم ورود آگاهانه و غیر آگاهانه مخاطب را به داخل اجرا به عنوان بخشی از اثر در کار بگنجانم. بعضیها میدانستند، برخی نمیدانستند و آمدند و داخل دیگ را دیدند و بعضیها هم کاری نکردند و این به نوعی همان تقابل تودههای مردم با موضوع قراردادهاست.
فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز تا 30 دی ماه به جز روزهای جمعه و شنبه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.