گروه تجسمی هنرآنلاین، عبدی در بیش از 195 نمایشگاه هنری و طراحی گرافیک در کشورهای مختلف از جمله لهستان، آمریکا، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن، یونان، مجارستان، چین، مکزیک، پرو، ترکیه و امارات متحده عربی شرکت کرده و جوایز بین‌المللی متعددی از جمله یک مدال طلا و پنج مدال نقره کسب کرده است. 

او به عنوان داور در برخی رویدادها و مسابقات بین‌المللی طراحی گرافیک نیز دعوت شده است. 

در دوران فعالیت هنری خود، عبدی از آموزه‌های استادان برجسته‌ای همچون آناهیتا غنی زاده، محمد علی شاکری راد، حسین خسروجردی، دکتر جواد علیمحمدی اردکانی و دکتر مسعود سپهر بهره برده و شاگردی آنان را افتخار خود می‌داند. او به عنوان طراح گرافیک، گرافیک آرتیست و مدیر هنری شناخته می‌شود و در زمینه کیوریتوری گرافیک و تدریس دانشگاهی نیز فعالیت می‌کند. از علایق و تخصص‌های او می‌توان به ایده‌پردازی هنری-تبلیغاتی، گرافیک هنری و نمادشناسی اشاره کرد و یکی پژوهش‌هایش شامل بررسی نمادشناسی پوسترهای دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق است. 

عبدی4

تعدادی از آثار او در زمینه طراحی پوستر در موزه‌های گالری معتبر جهانی مانند موزه گالری «ماگما» در ایتالیا و «رتروآوانگاردا» در لهستان، که آثار شاخص هنر معاصر را آرشیو می‌کنند، در کنار هنرمندانی چون میلتون گلیزر، فرانچسکا بالارینی و رضا عابدینی گردآوری شده است.

وی در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله دو مدال طلا و برونز از فدراسیون علوم، فرهنگ و هنر آسیا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، پنج جایزه نقره بین‌المللی و یک مقام سوم از جشنواره «TED"» در بخش هنرهای تجسمی دردانشگاه کلورادو آمریکا در سال ۲۰۲۴ را کسب کرده است. همچنین وی به عنوان یکی از مشاوران و متخصصان بین‌المللی خلاقیت با موسسه «پوسترتریتوری» (قلمرو پوستر) در کالیفرنیا به عنوان مشاور همکاری دارد که در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و رخدادهای هنری و طراحی گرافیک فعالیت می‌کند.

با این هنرمند گفت وگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:

به عنوان اولین سوال، شرایط لازم برای رشد بیشتر گرافیک فرهنگی در ایران چیست؟

در راستای رشد پایدار گرافیک فرهنگی در ایران، تقویت آموزش و پژوهش به عنوان ستون فقرات این حوزه اهمیت بسزایی دارد؛ از برقراری و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تخصصی در گرافیک فرهنگی تا ایجاد بسترهایی برای تبادل بین فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی که موجبات همگرایی دیدگاه‌ها و بروز نوآوری‌های خلاقانه را فراهم می‌کند.

همچنین، تقویت نقد و تحلیل هنری از طریق برگزاری سمینارهای تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، همراه با حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی از پروژه‌ها و طرح‌های نوین، ایجاد زیرساخت‌های مالی و افزایش سرمایه‌گذاری، زمینه‌ساز شکوفایی هر چه بیشتر این عرصه است. حمایت از هنرمندان و جوانان خلاق، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، بروز رسانی و دیجیتالی کردن آثار و میراث فرهنگی و ایجاد بسترهای نمایشگاهی و موزه‌های دیجیتال، همگی در تقویت ارتباط میان گذشته و آینده و ارتقای سطح کیفی گرافیک فرهنگی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

به علاوه، توسعه همگانی هنر از طریق مشارکت گسترده جامعه، به عنوان عاملی تسهیل ‌کننده برای انتشار ارزش‌های بومی دیرینه پایه، زمینه‌ساز تعاملات اجتماعی و هنری پایدار است. در این راستا، ضروری است که جامعه و نسل‌های جوان با ریشه‌های فرهنگی تاریخی، میراث‌ها و آئین‌های ملی آشنا شوند؛ آشنایی و هم زیستی ذهنی و کرداری با این ارزش‌ها می‌تواند، زمینه‌ساز همراستایی هنر مدرن و اصالت بومی گردد و نوآوری‌های طراحی را بر پایه هویت فرهنگی مستحکم بگسترد. 

عبدی2

انسجام و همبستگی میان بخش‌های مختلف فرهنگی با ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای و ارتباط میان هنرمندان، به یکپارچگی طرح‌های فرهنگی دامن می‌زند؛ در حالی که توجه ویژه به اصالت و هویت فرهنگی در طراحی، ضمن حفظ میراث غنی ایران، زمینه‌های نوآوری و خلاقیت بومی را هموار می‌سازد. نهایتاً، ترویج نوآوری و ابتکار در فرآیندهای طراحی، مستلزم هم‌افزایی میان پژوهشگران، صنعتگران و نهادهای فرهنگی است تا مسیر رشد و توسعه پایدار گرافیک فرهنگی در ایران همواره هموار و پربار باقی بماند.

دلایل عدم برگزاری جشنواره‌های تخصصی گرافیک در ایران چیست؟

عدم برگزاری جشنواره‌های تخصصی گرافیک در ایران به چند عامل اصلی مرتبط است. نخست، کمبود بودجه و حمایت‌های مالی از سوی نهادهای دولتی و خصوصی است که مانع از برگزاری رویدادهای بزرگ و تخصصی می‌شود. دوم، نبود سازمان‌های مستقل و حرفه‌ای برای مدیریت و هماهنگی جشنواره‌ها، باعث می‌شود که برنامه‌ریزی و اجرای این نوع رویدادها با مشکل مواجه شود. سوم، عدم باور به نیاز آموزشی و انتقال و گسترش آموزه های علمی، فرهنگی، اجتماعی از طریف برپایی جشنواره ها و نمایشگاه های تخصصی و سپس نبود ضوابط قانونی نیز تأثیر قابل توجهی دارند؛ بسیاری از موضوعات اجتماعی و فرهنگی که هنرمندان طراح تمایل به پرداختن به آن‌ها دارند، به دلیل رویکردهای مدیریتی، در جشنواره‌ها پذیرفته نمی‌شوند. برای حل این معضلات، لازم است سیاست‌های حمایتی بیشتری تدوین شود و بستر مناسبی برای نمایش و ارزیابی آثار هنری فراهم آید تا گرافیک ایرانی بتواند به‌طور کامل توانایی‌های خود را نشان دهد.

  به تازگی آثار شما در موزه‌ گالری های معتبر جهانی مانند موزه گالری «ماگما» در ایتالیا و «رتروآوانگاردا» در لهستان  که جایگاه پیشگامان تاریخ طراحان گرافیک جهان است، گردآوری شده، کمی در این زمینه صحبت کنید.

مدت زمانی است که تعدادی از آثارم در زمینه طراحی پوستر در موزه‌ گالری های معتبر جهانی مانند موزه گالری «ماگما» در ایتالیا و «رتروآوانگاردا» در لهستان، که آثار شاخص هنر معاصر و تاریخ طراحی گرافیک را آرشیو می‌کنند، در کنار هنرمندانی چون میلتون گلیزر، فرانچسکا بالارینی و رضا عابدینی گردآوری شده است. 

موزه آرشیو طراحی گرافیک «ماگما» (Museo Archivio Grafica Manifesto MAGMA) واقع در ایتالیا بستری است برای نمایش هنری که فراتر از مرزهای محلی، فرهنگی، زبانی و جغرافیایی، حرکت کرده و مفاهیمی جهانی را بیان می‌کند، با مجموعه‌ای از آثار برجستهٔ طراحان شاخص بین المللی که به‌ واسطه انتخاب دقیق و استانداردهای بالای خود، به یک مرجع جهانی تبدیل شده است. 

این موزه مجموعه‌ای متنوع از آثار طراحی، از نمونه‌های کلاسیک تا معاصر را به نمایش می‌گذارد که علاوه بر کیفیت فنی بالا، به دلیل نوآوری و تأثیرگذاری بر جریان تاریخ طراحی معاصر گزینش شده‌اند. ماگما نقشی کلیدی در حفظ میراث فرهنگی، ارتقای آگاهی عمومی از اهمیت اجتماعی و فرهنگی طراحی گرافیک، و ایجاد پلی میان نسل‌های مختلف طراحان ایفا می‌کند.

عبدی

از طراحان مشهور تاریخ گرافیک که در گنجینه ی این موزه آثارشان گردآوری شده اس می توان به «میلتون گلیزر» آمریکایی، مشهورترین طراح گرافیک معاصر، خالق لوگوی «I  [♥️]  NY» (نیویورک را دوست دارم) و پوسترهای نمادین «باب دیلن» و «آرماندو میلانی»، طراح ایتالیایی که به‌خاطر پوسترهای مینیمالیستی و مفهومی اش، شهره جهان است یا  «ژان میشل فولون بلژیکی،«پل دیویس» طراح بریتانیایی و همچنین «رضا عابدینی»، پیشگام ایرانی طراحی گرافیک معاصر که سنت خوشنویسی و تایپوگرافی فارسی را با هنر مدرن تلفیق کرده است یکی از مهم‌ترین مراکز گردآورنده ی آثار فاخر طراحی گرافیک معاصر و ترویج دهنده ی هنر متعالی در اروپا و درسطح جهان است. حضور در فهرست آرشیو موزهٔ «ماگما»، نشان از جایگاه بین المللی طراحان گرافیک دوران معاصر و تأکیدی است بر قدرت طراحی گرافیکی، رویکردهای اندیشه مدار و بیان منحصر به فرد، که هویت بومی و پیام‌های جهانی را به هم پیوند می‌دهد.

شیوه معرفی هنرمندان و نحوه حضور آثارشان در این موزه گالری ها چگونه است؟

در هر دو موزه گالری و به ویژه در موزه گرافیک «ماگمای» ایتالیا، فرآیند شناسایی و معرفی هنرمندان توسط تیمی از کیوریتورهای زبده ی بین المللی و سرشناس دنیای هنر که تخصص منحصر به فردی در زمینه ی طرحی گرافیک و تاریخ آن دارند، برپایه ی سوابق اجرایی، هنری بین المللی، آکادمیک، خلاقیت بصری و ویژه سازی در خلق اثر گرافیکی از نظر رویکرد اندیشه ای، بیانی و شیوه های اجرایی و تکنیکی که بتواند برای هنرمندان، هنرجویان وهنر ورزان نسل جدید، الگویی به مثابه ی چراغ راهی در راستای دریافتگری، ایده پردازی و انتخاب مسیری نو با وجوهی متفاوت باشد از پس فعالیت های مستمر و حضور در رخداد ها و نمایشگاهای متعدد بین المللی، موجب می شود تا یک طراح و آثارش برای گزینش و گردآوری در این موزه های معتبر تاریخ هنر گرافیک، نامزد شده و از وی برای ارائه آثارش دعوت به عمل بیاید تا با افتخاری وصف ناشدنی دارای صفحه ای شخصی در کنار مشاهیر تاریخ ساز طراحی گرافیک دوران معاصر جهان همانند «میلتون گلیزر» قرار گیرد. بسیار واضح است که در این فرایند شناسایی و میسر شدن چنین فرصتی شبکه های اجتماعی جهانی نقش به سزایی ایفا می کنند، زیرا کیوریتورهای فعال در این حوزه درچنین پلتفرم هایی حضور فعالانه دارند.

انتهای پیام