گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: حمید خانی دبیر نخستین جشنواره «فیلم و عکس باانرژی» در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص اهداف راه‌اندازی این جشنواره گفت: جشنواره فیلم و عکس با انرژی با هدف فرهنگسازی استفاده صحیح از منابع انرژی و مشخصاً انرژی برق راه‌اندازی شده است، با توجه به بررسی‌های انجام شده ما در ظرفیت تولید و حجم مصرف کمبود برق داریم و اگر در این زمینه 10 الی 15 درصد صرفه‌جویی انجام شود امکان اینکه ما این تابستان را بدون خاموشی بگذرانیم وجود دارد.

وی ادامه داد: پویش «باانرژی» از این جشنواره حمایت کرد تا بتوانیم در حوزه فرهنگی فعالیتی را انجام بدهیم و از هنرمندان بخواهیم در قالب فیلم و عکس آثارشان را ارائه دهند و یک فرهنگسازی در این حوزه انجام شود.

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس باانرژی افزود: فراخوان جشنواره روز 28 خرداد از طریق سایت جشنواره و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و 10 مرداد هم آخرین مهلت دریافت آثار بود. از 27 مرداد تا 29 مرداد نمایش آثار برگزیده را خواهیم داشت و روز 29 مرداد اختتامیه جشنواره در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما از هنرمندان دعوت کردیم که در بخش داوری حضور داشته باشند و در بخش عکس آقایان: سیف‌الله صمدیان، حمید جبلی، محمود کلانی، مهدی پاکدل و فرهاد آئیش و در بخش فیلم هم خانم‌ها پریناز ایزدیار و هدی زین‌العابدین و آقایان هوتن شکیبا و حسن معجونی داوری آثار جشنواره را برعهده دارند.

SAVE_۲۰۲۴۰۸۱۳_۱۲۲۴۱۲

خانی با بیان اینکه استقبال خوبی برای شرکت در این جشنواره از سمت هنرمندان و جامعه هنری صورت گرفت، اضافه کرد: تاکنون تقریباً 680 فیلم و 3 هزار و 214 عکس دریافت کرده‌ایم و بعد از پایان مهلت ارسال آثار داوری را آغاز کردیم و بعد از بازبینی‌های اولیه 52 فیلم انتخاب شدند، داوری بخش فیلم هنوز به جمع‌بندی نرسیده و طی دو، سه روز آینده این جمع‌بندی انجام خواهد شد و در جلسه اولیه داوری عکس هم 50 اثر انتخاب شد که از بین ‌آنها آثار برگزیده مشخص خواهد ‌شد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود جوانترین شرکت‌کننده جشنواره 17 ساله و مسن‌ترین شرکت‌کننده 57 ساله است، تقریباً 10 درصد از شرکت‌کنندگان خانم‌ها و بقیه افراد آقایان هستند.

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس با انرژی با اشاره به اینکه فرهنگسازی روی این موضوعاتی از این دست زمانبر است، تصریح کرد: با توجه به منابع انرژی‌ای که ما در کشورمان داریم اصلاً ملت صرفه‌جویی نیستیم ولی ابزار‌های هنری با توجه به نگاه متفاوتی که ارائه می‌دهند می‌توانند گروهای مختلف را درگیر کنند، همیشه پیام‌های مستقیم داده می‌شود که صرفه‌جویی کنید، ولی ابزار هنر می‌تواند عمق موضوع را برای عموم مردم تشریح کند و در آثاری هم که ما دریافت کرده‌ایم، تنوع زیادی داریم که اگر صرفه‌جویی نشود چه مسائل و مشکلاتی می‌تواند ایجاد شود و این می‌تواند در درازمدت تاثیرگذار باشد.

وی افزود: به هر حال این کار بایستی از یک جایی شروع می‌شد و خوشبختانه الان شروع شده اما لازم است در این حوزه کار زیادی انجام شود و بخش‌های مختلف و رشته‌های هنری درگیر این موضوع شوند و این محتواها تولید و نمایش داده شود که بتواند تاثیر خودش را داشته باشد.

خانی در پایان تاکید کرد: با توجه به مدت زمانی که از زمان فراخوان و دریافت آثار می‌گذرد، به نظر من استقبال خیلی خوب بود، در بخش فیلم ما به نوعی ما غافلگیر شدیم زیرا بیش از 170 ساعت فیلم در اختیار جشنواره قرار گرفت و در بخش عکس هم همینطور، از لحاظ کیفی و کمی ما خیلی راضی هستیم.

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی