گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: مینا صدری دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفت‌وگو با هنرآنلاین اظهار داشت: دوره پیشین این جشنواره مخصوص نوجوانان و جوانان برگزار شد و در این دوره با نظر شورای سیاستگذاری آثار جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال در جشنواره شرکت خواهد داشت‌.

وی افزود: هدف ما در تعیین اعضای شورای سیاستگذاری که از همه استان‌ها در آن حضور دارند مشارکت بیشتر استان‌ها و حضور پررنگ‌تر جوان‌ها در این دوره از جشنواره است که خود این موضوع ملی بودن جشنواره را تایید می‌کند.

وی درباره زمان‌بندی‌ ارسال آثار خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار هنرمندان جوان ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ است و از روز 22 تا 29 مرداد ماه داوری‌ها انجام خواهد شد و ۳ شهریور نیز اسامی پذیرفته‌‌شدگان اعلام می‌شود، همچنین از ۱۹ تا ۲۳ شهریور کارگاه‌های ما در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

صدری درباره جزئیات این دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان توضیح داد: این دوره در ۱۱ رشته هنرهای تجسمی مانند نگارگری، خوشنویسی، عکاسی، نقاشی، طراحی گرافیک و... را شامل می‌شود، در دوره گذشته با آثار با کیفیت زیادی در زمینه عکاسی، خوشنویسی و طراحی و...  مواجه بودیم که انتخاب را برای داوران سخت می‌کرد.

مینا صدری

وی ادامه داد: در دوره گذشته در برخی رشته‌ها مانند مجسمه‌سازی یا سفالگری در بین نوجوانان نفر برگزیده‌ای نداشتیم البته کارها ضعیف نبودند اما به لحاظ کمی آثار ارسالی کمتر بودند، چون این رشته‌ها نیاز به کارگاه دارد که شاید کمتر در دسترس باشد.

صدری افزود: مجسمه سازی، سفال و سرامیک، رشته‌هایی هستند که نیاز به کارگاه و  ابزار و مواد ویژه‌ای دارند، این امر سبب می‌شود که این دو رشته نسبت به دیگر رشته‌ها، شرکت‌کنندگان کمتری داشته باشد البته تعدادی که شرکت کرده بودند، آثارشان با کیفیت بود.

صدری هدف کلی از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را اینگونه بیان کرد: این جشنواره یک حالت چند بٌعدی و چند وجهی دارد که شامل یک سری اهداف تعلیمی و یک سری از آداب‌ها است. جوان‌ها آموزش‌هایی توسط اساتید تراز اول کشور می‌بینند و از طرف دیگر آموزش‌های رودرویی داریم که در کنار آن وجه تعلیمی و آموزشی و وجوه دیگر کار هنری را بتوانیم منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره حرکت بسیار ارزشمندی توسط ریاست جشنواره دکتر خراسانی‌زاده رقم خورد و آن هم دعوت از دکتر ایزد امجدی مدیرکل دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان بود تا ما بتوانیم بهترین افرادی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند را به عنوان عضو بنیاد نخبگان داشته باشیم و از طرفی در شورای سیاست‌گذاری یکی از برگزیدگان جوان ادوار پیشین یعنی آقای امیرمحمد مقدم را دعوت کردیم تا به عنوان نماینده سایر جوانان حضور داشته باشند.